Moderator: Moderatorer

Jo.. Såklart att det är skillnad med åren. :) Och alternativen fanns inte alls då..
Men i inköpspris (nybilspris) var nog min billigare..
Men utrycket "nothing beats cubic inches" får nog stryka på foten nu.. Kraftleverans vinns klart av elmotorer.
Är nån beroende av V8-ljudet får den nog köra det via högtalare i framtiden.. ;)
Läs hela min mening :) Du missar "kraft och känsla på samma gång". En V8 levererar urkraft och varvvillighet med en fantastisk känsla - och som du påpekar med en ljudsensation- i ett läge där en elmotor bara leverar linjär kraft utan någon slags känsla eller finess.
Du har inte kört snabb elbil hör jag.. Jag har i o för sig inte kört nån fossilbil med mer än 280hk. ...men jag menar inte heller att det inte finns nått kul med stora motorer.. Bara att ni måste omvärdera utrycket.. Att ha fullt vrid från noll är fantastisk körglädje!
Är du säker på det? :)

Elmotorer är alldeles för mycket pang på rödbetan för min skull. Blir liksom tråkigt, även om det går förbenat snabbt. Jag tycker linjär kraftutveckling är trist och av samma anledning föredrar jag en sugsexa framför en jämnstark turbofyra.
280 hästar är inte mycket näe..
Körglädje (eller i detta fall motorglädje) är så mycket mer än bara effekt och vrid. Varva ur en Honda S2000 eller kör en full pull på en gammal Saab 9000 turbo med rödbox och känn av den "andra andningen"..

Well, jag respekterar din åsikt även om jag inte delar den :)
Well.. Jag förstår att du gillar "suget" också.. Men tycker ändå att du ska provköra en Tesla eller nått sånt och känna på.. Det är en förbannat trevlig upplevelse! :)
Ja joel80 ibland så har man funderat på en annan bil p.g.a. förbrukningen, men själva motorn har en helt annan karaktär än en 2 liters 4 cylindrig motor, bl.a ljudet och kraften! Sen att veta att man har en V8 under huven! :D
Vet heller inte om dessa nya tex mercedes -> 2.0 liters 4 cylindriga motorer med 360hk och en acceleration på 0-100 på 4,5 sek håller lika bra i längden...? Visst har dessa turbos eller kompressor som hjälper till men? men??
Sen så kostar bilen mig inte mer än en annan vanlig bil i servicekostnader. (kanske några hundralappar hit å dit) Tycker priserna för underhållet är ok, jämfört med mercedes och bmw.
Funderat på ett nytt avgassystem och även trimma bilen. Enligt vad jag kollat runt ger mig trimmet +17hk +40nm och avgassystemet vet jag ej. Gissar själv på cirka 360hk och 480nm. Sen tror jag bilen iaf går 0-100 på under 6 sekunder, den väger ju trots allt 2,3 ton om jag mins rätt! Men detta skulle kosta mig 27 tusen, om inte mer!

Jag gav väl en femtedel av nypriset, bytte in en bil och la pengar emellan. Jag kan sälja den för samma pris om inte dyrare, då bilen jag bytte in köptes billigt!
Jag tycker att man ska njuta och tycka om bilen man äger, man använder den trots allt nästan dagligen!
Elbil lika med leksakbil... Kommer aldrig ge mig i en sån diskussion.

Fattar att kraften finns & billig drift & allt det där, men allt annat är bara tråkigt!!

Sen att nämna Tesla... För dom pengarna väljer jag annat alla dagar i veckan.

Men tur vi är olika...
börne skrev:Elbil lika med leksakbil... Kommer aldrig ge mig i en sån diskussion.
Sånnadär kommentarer är ju bara för gulliga.
Du kommer också konverteras.. Även fast du troligen kommer lite på eftersläp.. ;)
Man behöver inte gå upp i Teslapris för att se körglädjen i elmotorer. En BMW i3a är också körglad.. (men rätt ful...) och inom närmsta åren kommer det bra många riktiga elbilar som inte ser ut som rymdskepp. Runt 12-15 modeller på gång närmsta 2-3 åren från diverse tillverkare.. Så utbudet blir bättre (även i rimlig prisklass) om några år.
Rätt ful? Sprängful skulle jag kalla i3. :D Men ohyggligt prisvärd att ta in på företag vad jag förstått, en bekant beställde 2 till sin firma bara för att de var så billiga.
Att han sedan också tog en 330e till sig själv är en annan femma.
Gullig kommenar :roll:

Men man blir väl mer eller mindre påtvingad möget om man lever länge nog... Men man behöver ju inte tycka om det.

Har inte råd att köpa nya bilar ändå så får väl hålla mig till begagnat även i fortsättningen. Då kan man köra gamla bensinbilar!!

i3... Fulare bil är svårt att hitta idag, nästan Fiat Multipla klass på den!! Vet inte vad den kostar men säkert alldeles för mycket!!
  • 1
  • 613
  • 614
  • 615
  • 616
  • 617
  • 1912
Felkoder styrvinkelsensor V70 -07

Den ska vara nollad efter konstens alla regler, oc[…]

Jordfel, sök på det här så f[…]

Min motor låter som man slår handen &o[…]

Jag hade bytt följande om du skall ha bilen e[…]