Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Har skummat ett par timmar på detta forum och några utländska och fått en bild på hur man skall göra för byta olja i vinkelväxel, haldex och bakaxel.
Tänkte köpa filter till haldex och alla oljorna på Volvo.

Men i vissa trådar står det att man skall fylla upp oljorna till Max och låta det rinna ut tills det övergår till droppar. Sen skall man enligt vissa suga ut en viss mängd olja ?

När jag bytt förut i bilar har jag fyllt upp till nivåpluggen så har det varit bra, och så gör många när dom byter olja på Volvo med, men skulle vilja ha det bekräftat om man ska suga ur ytterligare olja t.ex 40 ml eller liknande.

Om någon har Vida eller har beskrivningar så skulle jag vara tacksam om jag kunde få tillgång till dom.

Bilen det gäller är en bensin xc70 med 2,5 turbo från 2005

Gäller vinkelväxel, haldex och bakaxel.
Vinkelväxeln skulle jag råda dig till att låta vara. Dels för att det "bara" är kuggar som snurrar i olja och dels för att förtjänsten av att byta olja (typ ingen) kan behöva ställas mot risken att du pajar någonting. Eftersom tapplugg saknas på alla tre måste du in med en slang för att suga ut den gamla oljan och risken är, enligt andra som gjort denna manövern, att slangen skavs sönder mot vassa kuggar och du får plastbitar/-flisor kvar eller rentav en hel bit av slangen (hände någon annan med en äldre V70XC tror jag det var).

Slutväxeln är samma historia men vet inte hur det är med risk för att man pajar någon slang där, testa med försiktighet? Byte behövs egentligen inte men en nivåkontroll kan vara på sin plats ifall även P2:orna är drabbade av att det fuktas ut olja över tid.

Haldexen smutsar ner oljan när lamellerna slits, bytesintervall ca 6000 mil hos andra biltillverkare som jämförelse. Filtret likaså.

Både slutväxeln och haldex verkar anges till att man ska fylla upp till pluggen och sen suga ut 0,1 L. Jag tror jag har samma haldex-version fast i en S80 2007 och då var det 40-50 ml respektive (minns inte vilken som var vilken dock).
Tack för svaret.

Men är Volvos haldex annorlunda mot VAG för hittade en manual till Audi.
http://www.lz7w.com/audi/mk2ttwiki/pdf/ ... S__0BY.pdf

Där ska man fylla till nivåpluggen inte suga ur någonting.

Det är jättekonstigt att det inte finns intervaller på oljorna, tanke på att när jag köpte Volvon (är min första) så fråga jag på Volvo om automatlådan men den skulle det inte bytas i.

Men jag läste här på forumet och spolade lådan, oljan var inte röd men inte svart heller men den växlade helt annorlunda efteråt. Mycket mjukare och bilen vart mycket skönare att köra, den småryckte lite ibland det försvann helt efter oljebyten.
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]