Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
Har införskaffat en XC70 -13 som jag tänkte montera extraljus på inom kort. På vår V70 -15 har jag en Vision X 426mm LED-ramp under regplåten pga radarn, och ärligt talat så är 3x100W halogen mycket bättre på alla sätt. Xenon blir naturligtvis ännu bättre.

Nu har jag inte radarn på vår XC70 så då tänkte jag installera 3x225mm, förmodligen NBB. Dessutom vill jag att det ska gå ganska smidigt att plocka bort extraljusen efter extraljussäsongen och helst inte behöva ha toppstag (liiite darr på dåliga vägar är ok för mig).

Tänkte använda mig av en XBB lightswitch. Går det att köra 3st extraljus och positionsljusen i NBB med en sådan manick?

Qpax båge kostar 5000 kr, så den går nog bort tyvärr. Väldigt mycket pengar, även fast det är bra grejer och vi kommer äga bilen i några år.

Voolbar är en universalbåge med hyfsat pris, är det någon som monterat en sådan? Hur gjorde ni då med infästningen?

Ett alternativ kan vara en traditionell plåt bakom nummerplåten. Funderar på om att fästa den med nitmuttrar kan vara något. Vad tror ni om det, kommer nitmuttrarna sitta still och inte snurra efter ett par år?
av Nicke83
Varför är 3 st 100w halogen extraljus bättre än en 20tums ledramp från toppmärket Vision X? :shock:

Om du använder regskyltshållare så är ju inte extraljusen så lätta att ta bort tyvärr. Men skruva lös de för tjuven är väldigt lätt då han inte är intresserad av din hållare. :|
Användarvisningsbild
av Fisch
Varför, ja det kan man ju fråga sig men så är det för mig. Hade Hella 3003 med en långsmal och två breda på vår gamla bil och dessa lyser bättre den vision X som sitter på våran V70, så nej någon LEDramp för 10000 kr blir det inte denna gång nu när vi inte måste ha ramp pga radar. Det får bli 3st xenon NBB.

Sedan återstår frågeställningen om XBB, om den är tillfylles för mitt önskemål.
av Nicke83
Fisch skrev:Varför, ja det kan man ju fråga sig men så är det för mig. Hade Hella 3003 med en långsmal och två breda på vår gamla bil och dessa lyser bättre den vision X som sitter på våran V70, så nej någon LEDramp för 10000 kr blir det inte denna gång nu när vi inte måste ha ramp pga radar. Det får bli 3st xenon NBB.

Kan man sätta 3 stora extraljus i fronten på en nyare v70 / xc70 då pga av radarn?
Ännu ett problem är ju om man har aktivt helljus som slås av å på automatiskt, går det ha extraljus då?
En jag känner har xc90 och det problem inte hittat någon lösning på det än iaf vad jag läst.
Användarvisningsbild
av ER
Nicke83 skrev:Kan man sätta 3 stora extraljus i fronten på en nyare v70 / xc70 då pga av radarn?
Enligt Qpax så ja. Heller 175:or än inget alls och 4x175 med xenon är ju alltid något.

http://www.qpax.se/tillbehor-50/sanksats
Användarvisningsbild
av Ehec
Fisch skrev:Varför, ja det kan man ju fråga sig men så är det för mig. Hade Hella 3003 med en långsmal och två breda på vår gamla bil och dessa lyser bättre den vision X som sitter på våran V70, så nej någon LEDramp för 10000 kr blir det inte denna gång nu när vi inte måste ha ramp pga radar. Det får bli 3st xenon NBB.

Kollar man XBB's egna kopplingsscheman (som man hittar här och här) är det två extraljus plus DRL ELLER tre extraljus som gäller.

Jag har själv en XBB till två stycken Hella Luminator Compact Xenon och den funkar toppen, men den största fördelen tyckte jag var enkelheten i installation.

Jag hade mina extraljus monterade med regplåtshållare och splitnit från Würth.
Jag tyckte det skakade för mycket så jag pulade ihop en egen version av volvos orignalmontering plus ett par stag. Nu fladdrar det inte det minsta.
Användarvisningsbild
av Fisch
Nicke83 skrev:

Kan man sätta 3 stora extraljus i fronten på en nyare v70 / xc70 då pga av radarn?
Ännu ett problem är ju om man har aktivt helljus som slås av å på automatiskt, går det ha extraljus då?
En jag känner har xc90 och det problem inte hittat någon lösning på det än iaf vad jag läst.
Jag har alltså ingen radar framme vid grillen, vilket enligt vad jag förstått möjliggör installation av stora extraljus utan komplikationer.
Ehec skrev:

Kollar man XBB's egna kopplingsscheman (som man hittar här och här) är det två extraljus plus DRL ELLER tre extraljus som gäller.

Jag har själv en XBB till två stycken Hella Luminator Compact Xenon och den funkar toppen, men den största fördelen tyckte jag var enkelheten i installation.

Jag hade mina extraljus monterade med regplåtshållare och splitnit från Würth.
Jag tyckte det skakade för mycket så jag pulade ihop en egen version av volvos orignalmontering plus ett par stag. Nu fladdrar det inte det minsta.

Tack för informationen. Synd att XBB inte möjliggör 3st ljus samt DRL samtidigt.

Voolbar får in en modellanpassad båge om några veckor. Den ska visst monteras runt krockbalken, undrar hur den står sig mot Q-pax.
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]