Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Satt och läste några gamla nummer av Vi bilägare idag.
De har ju ganska omfattande tester & även några testbilar de behåller i flera år.

Där stod det i ett rosttest ungefär såhär: "Volvo v70 suger åt sig fukt. Som här i isoleringskuddarna. Skärmkanterna bak är Volvos svaga punkt."
Så såg man en bild på en hand som kramade ur vatten ur nått filt likande material / isolering som tydligen sitter innanför innerskärmarna baktill.

Någon som har nån erfarenhet av att ta loss innerskärmarna och spola rent, undersöka saker? Eller har upplevt samma bekymmer och fått rost kanske på sin v70 nyare än 2008?

Känns knappast som de är något hitte på då Vi bilägare tar upp problemet.

Undrar just om volvo v70 är lika duktiga på samla på sig sand & skit innanför stänkskydden fram som min förra bil vw golf 2009a var.
Synd bara stänkskydden är så krångliga ta lös på volvo när dom är popnitade fast så man måste borra nitar & dit med nya, inte bara skruvar som på många andra bilar.

Tacksam för synpunkter & förslag :D
Inte sett nån rostig än iaf, som inte tidigare lackats om.

Annars är det bara standard gubbagnället, "det är textil som suger vatten". Har hört det i 10-15 år och hittils har jag inte sett rost pga det.
Innerskärmarna är fästa med Torxskruvar. Inga problem att ta bort och sen sätta tillbaka.
Det sitter stora skumplastblock i framskärmarna mot framdörrarna och de brukar vara mättade med vatten ibland. Blocken är tätade med en plastfilm som tyvärr kan ha glipor och hål.
Jag har förhoppningsvis löst problemet så här:
Köpte en Jämtlandsbil, knappt sett salt.
Lät göra den mest omfattande rostskyddsbehandlingen som erbjöds.
Tvättar bilen regelbundet.
SRT skrev:Låter ju helt tokigt om man monterar vatten absorberande material innanför skärmkanterna.Som gjort för rostande.
Just därför Vi bilägare reagerat. Tror till och med vissa Audi bilar kring 2008-2005 nått sånt hade hela innerskärmen med sånt material & de hade stora rostproblem som följd.

Ingen som undersökt på sin v70 på insidan av innerskärmarna?
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]