Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av NightlyVega
Hallå! :)

lyckades backa sönder ena dimljuslyktan på min v40CC my16 för ett par veckor sedan.
i samband med att jag bytte ut hela den lyktan, upptäcker jag att bara vänster dimljus bak lyser när dessa aktiveras.
trodde först att det behövdes bytas lampor på båda sidorna för att det skulle fungera.
upptäckte dock att det inte ens sitter en lampa i dimljuset höger bak. endast på vänster bak.

ska det vara så ? eller är det bara på min som detta har missats ? :)
av Tilly
Med största sannolikhet så är det gjort såhär medvetet. Merparten av bilmodeller med dimbakljus har bara ett ljus men då är det ofta också bara en lykta. Att Volvo satt dit två är säkerligen för att man vill få till en symmetrisk design. Det är likadant på flera äldre Volvomodeller och kanske även på de nya?

Dimbakljus har alltid varit omdebatterat eftersom det dels kan blända och dels kan förväxlas med bromsljusen. Att man valt att bara köra med en lampa beror antagligen på att man vill minska dessa risker men ändå ha kvar dimbakljuset. Såvitt jag vet så säger reglerna ett eller två dimbakljus. Dock finns det ingen regel som säger att det måste finnas. Men om det finns måste det finnas en fungerande kontrollampa, det brukar de alltid kolla på besiktningen, åtminstone på mina bilar.

Startar du kalibreringen efter du bekräftat t[…]

Nej. Har ingen aning om hur man gör det. Bara[…]

Kamremsbyte V70N

Hej. Jag är ny här på forumet, s&a[…]

Hej! På mätarhuset som sitter i bilen f[…]