Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Då jag tänker att de flesta här inte läser tyska ams och just den världsledande tidningen ofta är positiv till Volvo kommer en resumé av testet:
+
Bra kvalitetskänsla (det är bara svenska ams som tycker att BMW och Merca är bättre, Volvo får nästan alltid beröm för det i tyska ams).
Rymlig
Mycket bekväma stolar
Bra fjädringskomfort (trots 20" Michelin Super Sport) - men ej så bra över t ex broskarvar
Mycket bra klimatanläggning
Tyst
Makallöst körsäker
Mycket bra traktion/AWD
Bra precision i styrningen
Mycket bra bromsar
Mycket bra säkerhetsutrustning som standard
Låg förbrukning
-
Dålig runtomsikt
Stor vändcirkel
Svårtillgängligt bagage
Trög automat
Dieselmotorn inte så sofistikerad
Inte så kul att köra
Hög vikt
Infotainment lätt rörigt
Bara två år garanti

0-100 7,9 (det slår mig att det är mer än en sekund långsammare än min Audi som är ännu tyngre och har färre hk)
Förbrukning 7,7 (mycket bra för storleks- och effektklassen)

Bilen hade luftfjädring.
Kan hålla med om att dieselmotorn inte är så sofistikerad den är lite knattrig när man står på utsidan men när man kör så fungerar den utmärkt och som förväntat på alla sätt. Rörigt infotainmentsystem ? Vad har tex tyskarna att komma med som jämförelse? Tex BMW o Ww? Sätter man sig i en ny BMW eller Ww så är det som att gå bakåt i tiden.
Jag tycker att ams genomgående hanterar Volvo väldigt schysst. Ingen Tysklandsbias. XC90 T8 vann över Merca GLE för ett par nummer sen. Volvo V70 över Audi A6 och XC70 över A6 Allroad i förra generationen etc.

ams gör mycket bättre genomgångar av infotainment-systemen än svenska tidningar. De tar in testgrupper som får testa olika funktioner, hur lång tid det tar att hitta, hur mycket förarens uppmärksamhet tas från vägbanan etc.

jag har inga problem med infotainment i nya generationen men har ändå övertygats om att ams test är bra...

PH

Det är en 2013

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]