Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
Ulfons skrev:Eftersom den slutar kyla helt tror jag inte på för lite kylmedium, då borde den väl ge lite kyleffekt i alla fall?

Kan väl inte ha varit en volvoverkstad som shimsade för 700, Jimmy?
Nä Volvo ta minst det dubbla.
Detta är en lokal reparatör som fixa alla mäerken.
Viste att han var duktig på detta.
av hup
Jag har ett liknade problem, men jag har lite kyla hela tiden men inte tillräckligt.

Vad kostar det att fylla på kylmedia?
Vart kan det läcka ut?
Kostnad för reperation?
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
En okunnig fråga....Vad betyder/innebär "shimsa" ?
av Arne
Shimsa = mellanlägg, man gör så att spelet/glappet minskar mellan två ytor.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Ok, då förstår jag bättre. Tack !
av SccR
Japp detta fel hade jag förra sommaren (det var varmt då med). Ifall du kör med ACn så upplever du väll att luften slutar komma? eller? Testa då att stänga av ACn och fortsätt att köra. Efter ca 2-4min kommer det luft in i kupen, då kan du slå på ACn igen och efter 5-10min så lägger den av osv osv. Det fel jag hade då var att tempgivaren hade lagt av ca1500kr fattigare men en AC som fungerar.
av hup
Jag har upplevt att det alltid blåser fast inte tillräckligt kall luft. Har den senate tiden hört ett pysande/väsande ljud från instrumentpanaelen som jag tidigare trott var bromsservon. Kan det vara AC:n som ger pysande/väsande ljud vid för lite kylmedium?
av mboki
Har en v70 -00 (gamla) med AC (inte acc eller ecc) vet någon om det är tempgivaren som brukar krångla på den modellen med? Kan man kolla givaren?

AC:n går en stund och man hör klicket när den går på men efter ett tag så blir det helt tyst (och varmt i kupén). Ibland slutar kupéfläkten blåsa.

Kan man kolla glappet med bladmått utan att plocka isär kompressorn?

Finns det någon vass mek som fixar detta i Gbg-området?

MVH//Magnus
av TerSve
Om det är för lite tryck i systemet, så ser tryckvakten till att magnetkopplingen på AC-pumpen ej slår till.
av Ulfons
Jag har nu fått hem bilen och mätt spelet i magnetkopplingen, ca 0.8 mm. Lite väl mycket enligt tidigare inlägg. Den har funkat upp till en timme nu när det varit så varmt, sen har kylan kommit och gått lite när man fipplat med AC off osv.

Blir att ringa verkstad i morgon och be dom läsa ut evaporatortempvärdet innan de börjar med kompressorn.

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]