Stefan62 skrev:Knatch skrev:Stefan62 skrev:Dags för kamremsbyte - det finns många trådar om detta, men...
Räcker det att byta kamrem för ett antal tusenlappar eller ska alla andra remmar samt vattenpump också bytas?
Jag hade bytt vattenpump, rulle, kamrem, multirem i samma veva. Det är några få kronor/månad extra om du slår ut det på miltalet och antal år
Ok, tack för råd!
Är det ok med vilken verkstad som helst eller ska man ta det med Volvo?
Jag hade lämnat in den på volvo eller en likvärdig verkstad. Speciellt om jag inte har kunskaper så att jag kan kontrollera vad exakt dom har gjort.
Åter igen så är det inte många kronor extra om du slår ut det på antal mil som du kommer avverka med din bil. Sen är s60 väldigt lätt att byta kamrem på till skillnad från vissa vw, citroen för att inte tala om renault där man måste ta ner halva motorn.
Kamremssats och multirem går på cirka 1500-2000kr med vattenpump. Arbetet cirka 2000-2500. Slå ut det på 12000mil delat på 1500mil/år eller hur mycket du nu kör varje år, och dela kostnaden på 8år så ser du vad du får betala per månad.
Visst är det en stor summa att betala på en gång, men nånstans får man överväga bekvämligheten med egen bil mot att åka kollektivt. Det är upp till dig men jag har slutat lämna in min bil på runthörnet verkstad för i slutändan så blir det dyrare då dom flesta fuskar och är allmänt efterblivna.
Jag har dumsnålat EN gång och fick äta det ganska direkt.
Bytte termostat på en 850 pendlarbil och köpte den nya på biltema.
Hade 190km resa och blev stående efter halva vägen pga otät packning (konstruktionsfel) mellan termostathuset och locket. Blev sura miner när jag kom fram till jobbet 3 timmar senare och förlorad inkomst. För att inte tala om stressen att ringa upp alla mina kunder och boka om allt arbete.
Jag gör inte om det och jag skiter i om det är biltema, mekonomen eller vad det är. En termostat byter man kanske vart 4e år och det skiljer 30-40kr mellan biltemas och "volvo orginal". Det är 10kr/år och mindre än 1kr/månad och då vet jag att den fungerar...