Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Min fru är mammaledig och vi skulle behöva nåt billigt som står där hemma i vinter som hon kan ta kortare turer. Som typ till affären några km bort och till kompisar osv. Kommer rulla max ett par hundra mil.

Enda hon kräver att den ska vara lika säker som vår XC70 -16. Tänkte att enklaste sättet är att köpa en äldre XC70. Men eftersom den inte ska köras så långt så känns det onödigt med diesel. Har sett en XC70 -08 med 3,2 liters motorn för 85 tusen. Iofs har den gått över 23 tusen mil.

Eller är det bättre att köpa nåt för runt 150 tusen?
Ska du ha den länge? En någorlunda långmilad 3.2 är nog tämligen kall på marknaden. Säkert en kanonbil, men i snåldieselland kanske inte så populär. Hur ser 24000 milaservicen ut. Och det viktigaste, är bilen usa-import? Kolla historik isf. Folk är livrädda för dom.
Nej över vintern bara. Nästa höst börjar hon jobba och då får hon ta "nya" XC70:n igen. Det är nu i vinter jag tycker det är lite onödigt med två dyra bilar när en bara står för det mesta.

Bilen jag kollat på verkar dock inte vara nåt bra. Två ägare bara sen april förra året och 7 totalt. Tycker det är mycket med tanke på biltypen. Att en sportbil byter ägare oftare kan jag förstå men en rätt trist familjekärra är det inte så många som är nyfikna på. Så varför säljs den efter så kort tid? Njae... Den får vara.

Kanske enklare att bli av med en diesel även om den är dyrare i inköp? Lite mer i skatt men det är ju nästan skit samma på så kort ägande.

Eller så vinterkittar jag M2:an helt enkelt. :)
3.2an i XC70 är enligt rådande förbrukningshysteri väldigt törstig, det kan jag tänka gör att folk säljer den rätt fort. 3.2 med AWD upplevs inte direkt superpigg heller, speciellt inte om man sätter den i relation till att motsvarande T6 drar mindre trots en helt annan kraft.

De är dock väldigt billiga att serva tack vare sin lite speciella konstruktion.
Vad gäller ren hållbarhet är de bland det bästa du kan få tag på. Dessutom är inte förbrukningen så hög som man kan tro. Bilen är inte förbrukningsoptimerad i körcykeln som modernare bilar så den drar ungefär det som står på papperet - inte 50% mer i verkligheten...

MEN, i dagens snåldieseltider kommer bilen oavsett vara totalt stendöd på marknaden när det är dags att sälja sedan. Jag lyckades inte ens sälja min 3.2a överhuvudtaget, fick byta bort den istället.

Den största nackdelen med 3.2 tycker jag är att den är parad med en automatlåda som inte alls passar till motorn. Motorn älskar att varva men lådan envisas med att köra runt på dieselvarv vilket gör att bilen känns segare än den egentligen är.
Mina erfarenheter är att 3.2 drar lite mer än det som står på pappret och att T6 drar ganska exakt det som står på pappret. Jag kunde pendla min T6a på lite drygt litern. När jag kört 3.2 AWD har jag hamnat lite över T6ans siffror. Tilläggas bör att jag har ganska snäll gasfot, nuvarande D4 pendlar jag på ganska exakt hälften av vad T6an drog (identisk körning).
För din del ja, men kanske inte för personen du ska sälja den till när din fru vill köra finbilen igen. Dvs, din totalekonomi på bilen kan bero väldigt mycket på dess bränsleförbrukning trots att själva bränsleförbrukningen för dig blir en väldigt låg kostnad.
Ställ dig frågan vad det får kosta...

Om det var min fru skulle jag helst skaffa en V70 D3 från 2012 eller så. Det finns många till salu, och med hänsyn till milen så verkar priserna vara rätt lika. Det borde medföra att det går att sälja bilen till ett någorlunda förutsägbart pris. Förhoppningsvis. :wink:

Udda objekt har större risk. Har du tur, kan det bli billigt. Det kan också bli väldigt svårt att bli av med bilen efter ett år. Men generellt sett så brukar du tappa mindre i värde på en billig bil.

Hos oss har frun lagt beslag på vår XC70 från 2012. Hon har kört under 500 mil under senaste året. Jag vill helst inte tänka på hur mycket varje mil kostat. :oops:

@Gameburg , Okey tack då vet jag, Rätt[…]

Påfyllningspluggen sitter på framsidan[…]

Vad ska jag köpa och varför?

Hade du tagit med den motiveringen från b&ou[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (de[…]