Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Truckdoktor
Hej. Skall byta kamrem på min V70 (MY09), som del 1 på 18.000mil-service. Är det ngt. jag måste iaktta mer, jämnfört med det gammla B52-motorer, som satt i äldre V70?
Beställde kamremsats inkl. vattenpump och generatorrem än så länge.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
av Rådlös
Jag är ingen sakkunnig, men inbillar mig att du måste ha ett kamlåsningsverktyg. Kolla på bilprylvaruhusens utbud.
Användarvisningsbild
av Vojje
varför kamaxellåsverktyg?
knappast så att kamaxlarna flyttar på sig självmant. Inte heller vevaxeln, för den delen.
av Truckdoktor
På det gammla V70/850 använde jag inte heller ngn. låsningsverktyg. Var lite osäkert på den här när det finns varvtalsberoende kamaxelinställning på den (Ventilen uppe på kamaxeln).

av Schmoyoho
Jag är inte heller någon sakkunnig men om jag lärt mig något av Lucif3r här så är det att man ska använda kamtolkar när man byter remmen. Antar det endast gäller bilar med VVT dock, eller är det för att det är DOHC?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag har gjort både och, dessutom på 2,5ft. Att göra det utan går, men Man tar risker. Märkte då bara som vanligt. Numera kör jag med tolk för att vara säker på att jag inte kör vidare med en tidigare feljusterad kam.
av valln
Nej, du ska inte byta vattenpump vid första kamremsbytet!
Enda gången jag läst på forumet om ett haveri på vattenpumpen är det på en som var bytt.
av Truckdoktor
Aldrig haft bekymmer byta pump.
I mina 9 år som fordonsmekaniker var det alltid rekommenderad och byta pump samtidigt med kamrem.
Snart har jag ochså VIDA och ser, hur Volvo själv gör.

av valln
Så vitt jag vet rekomenderar volvo byte av vattenpump vid andra kamremsbytet, men du gör naturligtvis som du vill.

Men jag kör Volvo 745 GLT 16V 1989 års[…]

Hejsan. Nu har jag fått ett halvtråkig[…]

LÖST tankmätaren stod på 1/4 kvar […]

Uppdatering, säljaren har nu svarat och enlig[…]