Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jo, det är bra att man kan hitta nytta med äldre fungerande och återanvändbara saker. Men glöm inte att vi pratar om starkströmsel här. "Egna lösningar" kan lätt bli ödesdigra om man inte gör rätt.
Använd gärna den här typen av kopplingsdosor om du tvingas göra en skarvkoppling där dom olika bitarna inte skulle ha passat ihop med varandra.
https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... sa-402210/
Och ta detta bara som ett bildexempel. Det finns många andra att välja på.
I sammanhanget kan man nämna att det finns adaptrar som gör en övergång från Calix skarvkopplingar till DEFA's skarvkopplingar och tvärtom.
Bild
Dom här adaptrarna säljs av någon finsk firma som heter något Polarheat eller något liknande. Googla på det.
Det här är Calix anslutning. I andra ändan som inte syns här är det DEFA. Vad som däremot inte finns är adaptrar till Volvos skarvkopplingar (som tillverkas av Calix, men i Volvos namn)
Volvos skarvkontakter ser ut så här: Bild

Ett tillägg: Här finns adaptern och den finska firman: http://www.polarheater.com/product/5/defa-calix-adapter
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Frrla
ja jag sitter och funderar, för jag har dom här gamla med 3 feta stift som sticket ut och ett lock man fäller upp. ena kabeln var de kortslutning i. men de passar med resten av kablaget jag har liggandes mot värmaren, som är av den första du har på bild. Ja har lyckats plocka från bilar som jag sålt vidare och andras som ska skrotas osv. men måste laborera lite med stickkontakter mot vägguttag. annars TROR jag att jag har alla kopplingar och förgreningar jag behöver.

men de är ju som du säger. man ska inte göra som jag gjorde på syrrans gamla bil, där jag lödde på de befintliga kablaget med en sån där liten laddare till batteriet.. fungerade ju väldigt bra för hon körde mycket kortkörningar, och på vintern höll ju batteriet hur bra som helst.
själv har jag löst det med vanlig laddning på nätterna med en liten laddare någon ibland (2-3 gånger per vinter kan de behövas) när kylan börjar visa sina slitningar. och 80 ampere generatorer på alla bilar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Rådlös skrev:Använd gärna den här typen av kopplingsdosor om du tvingas göra en skarvkoppling där dom olika bitarna inte skulle ha passat ihop
Jo en sådan använde jag på 144-an för kabeln från stolpen. Den"passade" inte med det andra (en vanlig RDO 3x1,5 med en blå EURO stickkontakt), men sedan passade det. Det blev en "fast montering" av en löst hängande kabel som låg hopvirad bakom höger strålkastare. Jag tycker det är lättare att öppna huven och "dra ut" sladden än att ha ett uttag i fronten med risk för vatten och saltstänk på vintern. Har samma lösning på 745-an, fast där har jag ett uttag mellan batteriet och ABS-modulen. Men kabeln är snyggt och prydligt upplindad runt ABS-modulen. :lol:
Användarvisningsbild
av Frrla
ja jag får göra som ni föreslår om kopplingsdosan på ena bilen. har monterat fungerande värmare nu, och för att få med vanlig stickpropp (som jag vill ha på den bilen) så måste jag skarva så. men då blir det riktigt bra också. den andra bilen har jag inte hunnit byta värmaren på än, (måste ju dränera vätska å sånt) men allt är kopplat och klart med defa kablage och kabel för anslutning fram osv, som det "ska" vara.... :)
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]