Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dalsland75
Vill inte starta en ny tråd ,men hittade inte ett direkt svar bland dom trådarna som fanns.
Häromdagen så tändes motorlampan ,o eftersom det är en gammal bil (02) så körde jag vidare ,så bilen gick som vanligt ,typ.
Förutom att bränsleförbrukningen ökade en del....
Men åkte in till en kompis på mekonomen igår ,o han kollade koder.
O då får jag fram 280A- Främre Lambdasond ;orimlig signal ,intermittent.
Dum fråga kanske ,men byter jag bara den lambdasonden? Eller någon som varit med om att det varit något annat som gett den felkoden?
Användarvisningsbild
av wissel
I och med att "felet" är intermittent så kan det vara något annat typ luftläckage mm.mm.
Raderades felkoden?
Har den återkommit?
Främre sonden kan oftast förvärmningen bli kortsluten vilket ger ett permanent fel,
så jag är iaf. tveksam till byte på den infon du har.
av Dalsland75
Japp ,felkoden raderades ,o återkom igen.
Får gå igenom anslutningar ,o skarvar ,o se om jag kan se något galet.
Annars är det ju inte värre än att jag byter lambdan o provar!
av Dalsland75
Jag började rota lite nu,o hittade felet!
Kabeln hade skavt ,o blivit ganska skadad ,så jag isolerade den ,o såg till så att den inte låg emot något.
O då försvann motorlampan!
Får se om det går att laga kabelbrottet på ett bra sätt ,annars byter jag sonden vid tillfälle!
Tackar!
Användarvisningsbild
av greeeken
Hur är tomgången?

Jag hade liknande fel. Larmade om främre sond
Bytte främre lambdasond o det var bra efter det.
av Dalsland75
Jag tyckte bilen gick som vanligt ,även tomgång.
Men som jag skrev så var kabeln nästan avskavd ,så problemet löst för tillfället :)
Användarvisningsbild
av wissel
Dalsland75 skrev:Jag började rota lite nu,o hittade felet!
Kabeln hade skavt ,o blivit ganska skadad ,så jag isolerade den ,o såg till så att den inte låg emot något.
O då försvann motorlampan!
Får se om det går att laga kabelbrottet på ett bra sätt ,annars byter jag sonden vid tillfälle!
Tackar!
Braa jobbat av Dig. :-)
Felsökning först o inköp av delar sist.
av TheDarkKnight
Jag har ett liknande problem fast lite annorlunda, tänkte passa på och fråga om hjälp här så slipper jag skapa en ny tråd.

Jag fick för höga LAMBDA värden på besiktningen men normalt HC. Felsökte bilen på en verkstad med att radera koderna 3 gånger och det som kvarstod var följande:

2330 Insprutningsventil 3, felaktig - Intermittent
2810 Uppvärmningskrets främre lambdasond; Orimlig ström - Intermittent

Har varit fram och tillbaka på olika verkstäder, hos bland annat Bilia, Mekonomen etc, samt de billigaste runt hörnen alternativen också. Alla säger helt olika svar och vissa vet inte alls vad det kan vara. Så min fråga är om någon här har erfarenhet utav följande problem eller kan tänka sig att berätta vad jag behöver göra för att få det fixat om man har kunskapen?

Tackar på förhand!
av MickeM
Högt lamdavärde (över 1) = att motorn går för snålt. Kan triggas på bilprovningen helt felaktigt om du har avgasrörsläckage någonstans längs vägen bak. Dom mäter ju syrehalten (lamdavärde) på det som kommer ut där BAK.

Läcka före sonderna (vakuum eler avgas) ger ofta felkod på lamdaregleringen. Kan få folk att byta sond i onödan. Ofta till universell = skräp.

Spridaren på cyl nr3 verkar inte må så bra.
Eller dess kablage eftersom det är intermittent.(ibland)

Även fel i reglersondens uppvärmningskrets eller dess elförsörjning. (Sonden före kat)
Det gör bara att det tar längre tid för sonden att visa rätt. Minuter bara. Men motorlampan lyser av det = underkänt
Är det i sonden och inte strömförsörjning (kabel eller säkring) så är det bara sondsbyte som gäller. Köp orginal eller motsvarande orginal ENDAST! Universell = pengar i sjön, för det blir isf byte igen när den inte går som den ska) Borde vara olagligt att sälja.
Elfel 855 -96

Inte många svar. Så kommer med svar p&[…]

@AlexanderE , Du kommer tyvärr inte kör[…]

Släcka felkod

Jag har iCarsoft 2.0

Insug b6254

Jag tror det är motorolja som kommer genom v[…]