Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pappa_p
HEJ
Jag har ett problem som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Jag har ett otroligt missljud från min bensinpump. Åkte til verkstaden där man sa att det var bensinpumpen. Den blev bytt, men ingen skillnad. Då bytte jag igen, men ingen skillnad. Den pumpen hade boschnummer 0580254948. Då bytte jag verkstad och där bytte man pump igen. Denna gång till en pump med boschnummer 0580254934. Kruxet med denna var att dom fick "bygga om" anslutningarna under bilen för att backventilen eller övertrycksventilen inte passade. Jag hävdade att det måste vara fel pump om dom måste bygga om bilen för att få den att passa. Men så var det inte sa dom. Hmm? Ok. Jag ringe mekonomen och frågade där. Där sa dom att det fanns 3 olika pumpar för min årsmodell. Villken pump det skulle vara berodde på när på året bilen var tillverkad. Då sa dom att den pump jag skulle ha hade boschnummer 0580254935. Poängen är att efter det sista bytet, till pumpen med Boschnr 0580254934 har bilen blivit fruktansvärt dålig. Den startar knappt. Jag har lagt ned över 5000Kr på något som bara blir sämmre. Jag har bytt filter, slangar, tryckregulator. Kollat pumpen i tanken. Allt utom systemtrycksventilen. Villket jag kommer att göra i slutet på denna månad. Men för att få rätt resultat måste rätt pump sitta i och vad är rätt pump? Min bil är en volvo 740, 87 års model med reg nummer bjc042.

Jag kan ju bara lite på att verkstaden har gjort det dom påstår att dom gjort. Enligt dom har dom kollat allt. Relläer, pumpen i tanken. Allt ska vara OK. Jag tror det kan vara så att puckona har satt i fel pump. Frågan jag ställer mig är då villken pump ska jag ha??
Senast redigerad av 1 pappa_p, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Crille
Låter ändå som om pumpen i tanken inte går som den ska.
Kontrollerade ni att den orkar pumpa tillräckligt med bränsle till huvudpumpen ??

Provade ni med ström direkt till pumpen eller med befinliga kablar som går till tanken. kan ju vara kontaktfel på de kablarna.
av pappa_p
Jag gjorde om min struliga fråga. Det liknade Kurt Olsson för mycket. Kanske ni förstår bättre nu.....
Användarvisningsbild
av Sparkz
En pump är en pump. Den kan inte göra mer än pumpa bensin. Spelar mindre roll vad det står för nummer på den.
Jag tror som Crille att problemet ligger i tankarmaturen eller förpumpen, om en ny pump låter illa är det nästan helt säkert så att den får i sig luft.

En backventil som läcker kan göra bilen svårstartad varm iofs...
av pappa_p
Pumpen i tanken ska vara kollad. Jag ringde på volvo i dag förresten och pratade länge med dom om detta. Där var en pump inte bara en pump utan en pump ska vara rätt pump. Mest beroende på vilket flöde som dom klarade av. Fråga mig inte vad han menade...
När man klämmer ihop slangen FÖRE pumpen, så låter den mer. Villket verkar logiskt eftersom den då får jobba hårdare. Men om man kniper ihop slangen EFTER pumpen, alltså vid soppafiltret, då blir den tyst. Har lånat lite fler böcker idag och det verkar som systemtrycksventilen skulle kunna vara en poteniell bov. Vad tror ni som kan detta?
Användarvisningsbild
av Crille
Att det blir tyst när du klämmer ihop slangen efter pumpen är inte så konstigt.
Då jobbar ju pumpen upp rätt tryck och om jag inte minns helt fel så stannar pumpen då den har rätt tryck, även om den inte stannar så passerar ingen luft pumpen och då blir den tyst.

De verkstäderna som gjort jobbet på din bil måste väl ändå lämna någon granti på sitt jobb, tycker du ska klaga hos dem. de kan ju inte byta en del som är hel och ta betalt för det, be dem kontrollera att pumpen i tanken verkligen går med befinligt kablage, har de haft ur pumpen och provat den med ström direkt på pumpen så behöver inte det betyda att den går med orginal kablaget, Om nu pumpen går så be dem byta den i alla fall. Den kanske inte orkar att pumpa fram tillräckligt med bensin till huvud pumpen, (sitter det inte ett litet grov filter i tanken för större partiklar också ? )det är ju konstaterat att det inte är fel på huvud pumpen då den är bytt ett par gånger

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]

Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskattar[…]

Fråga när mer hur många lektion[…]