NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HakanSkanum
Jag hade tänkt byta tunnelkonsol i min V50 till en nyare version från MY 05 till MY 10. Den nya med aluminium look, jalusi och ny handbroms. Hur är det med passformen? Passar den nya konsolen på den gamlas plats eller har det skett förändringar på infästningen?
Tacksam för svar.........
Användarvisningsbild
av Micce1980
Sökord "mittkonsoll V50 S40n" gav mitt egna svar :wink:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=128479
av boney
jag har gjort detta på min bil och kan säga att det är en del jobb att göra detta.
det du behöver är:
den nya mittkonsolen glöm inte facket bakom vattenfallskonsolen då den är annorlunda.
nya handbroms spaken inklusive aluminiuminfästningen samt första biten av handbromsvajern som sitter i handbromsspaken.

den lilla biten av handbromsvajern finns inte att köpa för sig utan du måste köpa en hel handbromsspak då den ingår där.
så jag rekommenderar att du åker till en bilskrot där du kan skruva själv för att få tag i alla delar billigt.

du måste även flytta över alla kablar i mittkonsolen då det är helt olika kontaktstycken i den gamla och nya.
du kommer också förlora din DSTC knapp då den inte har någonstans att sitta i den nya mittkonsolen.
du kommer att behöva skära bort en del plåt för att få plats med aluminiuminfästningen till handbromsspaken. jag använde en nibbler till detta.
har du väl börjat skära i plåten så går det inte att ångra sig sen. It's a one way ticket!

beroende på hur händig du är så kommer det ta ungefär en hel dag att göra detta.

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]

Om du har tillgång till Vida så kan du[…]