Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
#1065549
jonitz skrev:Den V90 D4 automat som jag beställt är ej miljöbil enligt återförsäljaren.
Visst. Jag är väl medveten om att V90 D4 automat inte är miljöbilsklassad i nuläget. CO2-värdet är 119 g/km precis som för min egen V70 D4 -15 automat. Det är bara ca 2 g över gränsvärdet vilket i sin tur innebär att Volvo med rätt enkla medel kan få ner förbrukningen en aning och erbjuda en miljöbilsklassad variant om de vill, precis som de tidigare gjort för V70.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1065550
jonitz skrev:Den V90 D4 automat som jag beställt är ej miljöbil enligt återförsäljaren.
Vet du vad den ligger på för utsläppsnivå blandad körning?
av andersuw
#1065553
Perra83 skrev:Ja okej, de allra "minsta" motorerna går kanske att pressa ner till gränsen för miljöbil. Hoppas Volvo tänker på oss som kunder och prioriterar trevliga motorer före ryckiga snåldieslar. 1500-2000kr betalar jag gärna i skatt för en kraftigare maskin.
Jag tror att miljöbilskraven utan större svårighet går att tillfredsställa upp till D4-nivån (knappt 200 hk). Och då handlar det inte om någon "ryckig snåldiesel" utan om en mycket trevlig motor med rejäl kraft och utmärkt gångkultur. Vill man kan man sedan Polestaroptimera och nå 200 hk jämnt (kanske mer i framtiden).
av andersuw
#1065555
Perra83 skrev:
jonitz skrev:Den V90 D4 automat som jag beställt är ej miljöbil enligt återförsäljaren.
Vet du vad den ligger på för utsläppsnivå blandad körning?
119 g (0,45 milen) precis som jag skrev.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1065573
Om man bortser från eventuell diesel så blir väl Bi-fuel miljöklassad....?
av MartinGunnang
#1065577
Grejen är att det inte är 117g/km som är den magiska gränsen utan enligt Transportstyrelsens formel:

Om bilen går på bensin eller diesel eller är en elhybrid:
Ta bilens tjänstevikt i kilo minus 1372. Summan kan bli både minus eller plus. Multiplicera summan med 0,0457. Lägg sedan till 95.
Om tillverkarens siffra för CO2-utsläppet ligger under detta så bilen en miljöbil.

Då räknade jag ut att för utsläppen på 119g/km så behöver tjänstevikten vara minst 1898 kilo.

Men jag vet inte vad tjänstevikten på de olika modellerna kommer att vara.
av andersuw
#1065585
MartinGunnang skrev:Grejen är att det inte är 117g/km som är den magiska gränsen utan enligt Transportstyrelsens formel.

Om bilen går på bensin eller diesel eller är en elhybrid:
Ta bilens tjänstevikt i kilo minus 1372. Summan kan bli både minus eller plus. Multiplicera summan med 0,0457. Lägg sedan till 95.
Om tillverkarens siffra för CO2-utsläppet ligger under detta så bilen en miljöbil.
Jag vet. Men det framgår tidigare i tråden att tomvikten på en D4 FWD automat ligger på 1733 kg. Lägg på förare (75 kg) och bränsle (runt 50 kg) för att få fram tjänstevikten och du är uppe i drygt 1850 kg. Då hamnar gränsen vid ca 117 g/km.

Så nej, jag tror tyvärr inte D4 FWD automat kommer att vara miljöbilsklassad eftersom den släpper ut 119 g/km. Det är dock alldeles på gränsen och det är därför inte osannolikt att Volvo så småningom kommer att erbjude en miljöbilsklassad version precis som man tidigare gjort för V70 D4 FWD automat.
av V60T3
#1072415
V90 D4 manuell kommer bli miljöbil enl. ett officiellt mail från Volvo till min säljare. Oklart om automat blir det. Nu ligger Co2 för manuell på 112g/km och 115g/km för automaten (tidigare 119). Officiell tjänstevikt är mellan 1825-2100kg beroende på utrustning.

Enligt min miljöbilsuträkning skall även automaten klara miljöbilsgränsen om 115g/km stämmer och att den idag officiella lägsta tjänstevikten håller (1825kg). Mer vikt ger bättre marginal konstigt nog...

(1825-1372) x 0,0457 + 95 = 115,7

Co2 under 115,7 klassas som miljöbil! (Dvs 115 är mindre än 115,7)
av Umbriel
#1099862
Det verkar fortfarande oklart vilka konfigurationer som kommer att klassas som miljöbil.
Min återförsäljare säger också att D4 FWD manuell kvalificerar sig, och att det ska dyka upp aktuella siffror för fler konfigurationer v.36-37.
Användarvisningsbild
av joel80
#1099868
Vänta på hybriden.. Eller förhoppningsvis ren elbil 2019... ;)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]

På bilderna ser det bra ut men om du vill ta[…]