Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1099825
Vad är det som går sönder i dom här insticksvärmarna?
det är ju bara ett böjt rör ser det ut som. kan inte bli av-brått i den tycker jag?

de enda jag kan tänka mig är om någon koppling i den ärjat eller så. typ nått man skulle kunna fixa?

har 2st begagnade jag tänkte sätta i vinterbilarna nu och då har jag ju 2st över att mixtra med, å då spelar de ju ingen roll om man skulle misslyckas tänker jag.
av Rådlös
#1099851
Jag har också bränt ett par värmare i äldre bilar. Jag lärde mig av det att dom är inte avsedda för långtidsanvändning! Tanken är att man kopplar in den och den går, med eller utan timer, i 2 - 3 timmar. Sedan kopplar man ju ur när man kör iväg. Proceduren upprepas till kvällen, inkoppling, drift 2 timmar på morgonen, urkoppling. Då håller den längst. Vissa av oss (inte jag) har den förmånen att kunna koppla in bilen på jobbet. Då står den inkopplad och i drift där kanske 9 timmar. Detta är ett ganska effektivt sätt att förkorta livslängden.
Om man har en förslagslåda på jobbet, så kan man lägga ett förslag att låta installera timers på biluttagen på parkeringen för att spara energi. Det finns flera lösningar för detta. Tala med någon välkänd elfirma på orten så skickar dom säkert och gärna info och broschyrer till din aktuella firma.
Ett annat sätt för en säker värmardöd är att ha för lite vatten i kylarsystemet. Värmartråden, som går inne i metallröret och är elektriskt isolerad med någon keramisk sand eller annat (?), blir ju väldigt het. Därför måste det alltid finnas vatten på utsidan av röret för att kyla av till en måttlig nivå. Och vattnet måste då kunna cirkulera effektivt. Om vattnet inte cirkulerar så börjar ju det att koka närmast värmaren. När vatten kokar blir det ångbubblor. Dom kyler inget alls och värmaren brinner upp.
Dom flesta värmare är på 500 - 600 Watt. På senare tid har man börjat tänka om lite. Sänk effekten lite så minskar risken för överhettning och vattnet kommer aldrig i närheten av kokpunkten.
Jag har en V70 2.0F. Alltså en E85-bil. Som sådan har den en fabriksmonterad elektrisk värmare. Det hade alla Volvos FFV-bilar*. (FFV=E85) Den fabriksmonterade värmaren är på 418 Watt. Det värmer upp motorblocket till ca 30°C. Och det räcker ju till. Det motsvarar en mycket varm sommardag.
*SAAB hade valfritt vid leveransen elvärmare eller bränsledriven värmare på sina BioPower. Och om någon funderar i detta sammanhanget, bensindrivna värmare går lika bra på E85. T.o.m bättre då etanol sotar mindre än bensin.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1099853
Frrla skrev:det är ju bara ett böjt rör ser det ut som
Hade det "bara" varit ett böjt rör hade nog blivit kortslutning. Det ligger en elspiral i "röret" som ger ett lämpligt motstånd så det blir "lagom" värme. Numera är det nog bara en "motståndskabel" av det typ man använder till att förhindra att vatten och avlopp fryser på vintern i dom övre delarna av Sverige. Förr var det ju inklusive kabel också, men dom sista (30??) åren har det varit snabbkopplingar, och det är där i skarven mellan det vill "brinna upp" när dom blir gamla. Jag har haft både den gamla och nya typen på olika bilar och det har aldrig gått sönder i värmaren utan det har "bränt sönder" i snabbkopplingen (2 ggr på 20 år) Nu sist på 740-in är det en ganska skarp böj så jag har "förstärkt" med en bit tunn plåt som jag "virat" om och spänt fast med slangklammer. Har hållt i några år nu.
av Rådlös
#1099855
Lite överkurs på detta med värmartråden: Varför håller dom inte så bra? Det finns ju elpannor till villor som håller i många tiotalts år. Jo, värmartråden i elpatronerna, som det heter, eller värmetråden är kanske 5 - 6 meter långa totalt. Dom skall då fördelas med kanske 6 K Watt i värmepannan.
Elvärmetråden i en bil är kanske 10 cm lång och effekten är 0,5 K Watt. Det blir väldigt mycket värme koncentrerad på dom här 10 centimetrarna. Därför bränns dom ut så lätt.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1099876
jo ja kan förstå att de brinner av i tråden när de blir så varmt. kopplade in en löst bara för att se om den fungerade. dum som ja var med hela kabekhärvan i näven (värmaren i handen) satt ja i kabeln och släppte allt rätt ner på massa grejer jag hade på golvet då. så varmt blev de på någon sec bara. (rökutveckling deluxe) har ett ärr kvar på tummen....

aja. så de går inte att öppna dem på något sätt och löda ihop, så kanske man kan få den att leva ett tag till?

jag förstår inte riktigt vad du har gjort heller lennarte, är det längst ut där kontakten sitter på värmaren du menar?
av Rådlös
#1099884
För dina fortsatta övningar kan det vara enklare att Ohmmäta värmaren. P = U2 /R. Alltså Effekten Watt är likamed spänningen i kvadrat (230 x 230) delat med motståndet i värmaren, R, som du mäter med en multimeter, Ohm. Då får du veta om värmaren är hel och hur mycket effekt den ger. Kan ju vara bra ibland att veta om man samtidigt har en kupévärmarfläkt och kanske en batteriladdare. Räcker säkringen till allt detta? Vanliga "hushållssäkringar" är på 10 Ampere. En sådan klarar 2 300 Watt. Det enda som brukar gå att reglera är kupévärmarfläktarna. Därför bör man alltid köra på låg effekt, kanske 1 000 eller 1 200 Watt. Det räcker till ändå.
av volvo244gle
#1099885
Är i princip omöjligt att reparera ett sådant värmeelement. Man gör därmed klokt i att använda timer så värmen inte är på onödigt länge. (jämför med en glödlampa, som bara brinner i ett visst antal timmar innan glödtråden mattas ut och går av)
När motorn når en viss temperatur, säg 30 grader, så kommer förlusterna till omgivningen att väga upp den tillförda effekten.

Och inte för att vara någon besserwisser här, men bränsledriven värmare är förbaskat skönt! 8)
Inget trassel med sladdar och letande av eluttag (som ofta kostar pengar att nyttja), och motorn värms till drifttemperatur inom 20-30 minuter. Det betyder bastuvärme i kupén och ingen kallstart.
Nackdelen är mer saker som kan krångla, större krav på batteriets skick och att bilen måste stå utomhus då värmaren går p.g.a. avgaserna.

På tal om bilvärme förresten: Jag har experimenterat en del med att använda en "termos" för att lagra värme från motorn. Det fungerande över förväntan, även om installationen blev ganska klumpig!
Använde en mindre varmvattenberedare på 15 liter, som placerades i baktill i bilen. En cirkulationspump laddade sen beredaren med het kylvätska från motorn, och sen gjordes det omvända ett par minuter före start.
Uppskattar att detta värmde upp motorn minst lika bra som en elvärmare, även efter att bilen hade stått still en hel vinterdag.

Som bonusfunktion så kunde man även koppla in elen till beredaren och utnyttja dess värmeelement på 2,2 kW som motorvärmare.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1099922
Frrla skrev:jag förstår inte riktigt vad du har gjort heller lennarte, är det längst ut där kontakten sitter på värmaren du menar?
Dagens motorvärmare har ju ingen sladd utan man köper ju sladden till motorvärmaren också. Där man skarvar ihop sladden och motorvärmaren har jag böjt en plåt runt och fäst med slangklammer för att vibrationer och skakningar inte ska belasta ihopkopplingen
Studio_20160810_185650.jpg
Studio_20160810_185650.jpg (525.69 KiB) Visad 756 gånger

Blev ingen bra bild, men man ser den ganska skarpa böjen och ihopkopplingen sitter precis efter det man ser av kabeln. Du ser ventilkåpan i övre högra hörnet, värmeskyddet över grenröret tar mer än halva bilden, returslangen till AC-n i vänstersidan och främre avgasrör i bakgrunden. Tog bilden med plattan, hade kanske kommit närmare med mobilen. Ska kolla i morgon om jag kan få en bättre bild
Användarvisningsbild
av Frrla
#1099993
ja jo bensinvärmare är oftast bäst såklart. jag har alltid mina bilar ute, hade vart fint med en carport men de fick bli värmegarage och elport av den. annars hade man nog funderat på en sådan ist. har en nästintill ny dieselvärmare jag funderade på att koppla in. är bara att lägga på + och - sen kan man starta den genom att ringa till den eller ställa tidur om man vill. sitter även en simpel styrning med motstånd för kupefläkten, inget avancerat att koppla in om man vill de. enda egentliga problemet är att man behöver diesel till den då. men jag tänkte inte försöka krångla med någon extratank till den.

på jobbet tycker jag dom ska ha så mycket för stolpen, så jag brukar skippa den helt. kanske blir annat nu när man bytt jobb-uppgifter, å är mer på plats och kan sätta i den någon timme innan man slutar bara.

lennarte. de finns ju ett plast-clipps som man sätter över kopplingen mot värmaren och kabeln som ska hålla fast den på plats. ett cylinderformat clipp som en klo typ. har de på 2 av mina bilar som dom fungerar på. men ska nog försöka hålla den på plats med någon liknande lösning som du gjort på den 3:dje isf.

är de någon som är intresserad å se en bild när man kapat en värmare på hälften med rondellen, när man haft tid å byta på en först då? tänker mig att man kanske kan hitta vart dom pajjar å ge sig på ett tappert försök att laga en å se hur länge den håller om man lyckas..... :-@
Användarvisningsbild
av lennarte
#1100032
Frrla skrev:lennarte. de finns ju ett plast-clipps som man sätter över kopplingen mot värmaren och kabeln som ska hålla fast den på plats. ett cylinderformat clipp som en klo typ. har de på 2 av mina bilar som dom fungerar på
Det är ju bra att det finns sådant, kan inte tro att det passar till "min" bil. Biltemas motorvärmare (utförsäljning 2010, 59,90:-) och kablar, förgrening, intag och uttag av okänt ursprung. Satt på min Mazda B818 -78 (pick up) som jag skrotade 2002 och hade i farsans 144 -72 som jag körde med till 745-an kom in i mitt liv..... Vem har sagt att man ska köpa nya grejer hela tiden.... :roll:

Men för alla behörigheter gäll[…]

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]

Generator Pv 444

Tack!

Kolla oljenivån i lådan, ta av vä[…]