Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
VolvoB20 skrev:
oldtimersmc skrev:Kör med vanliga belägg de räcker alldeles utmärkt. om du bara vill stoppa bilen. Volvo vet vad som behövs i det ämnet bättre än de flesta andra.
Volvos original verkar ju vara bara skräp. Jag är en försiktig familjekörare, ändå har Volvos 100% orignaldelar och skivor slagit sig så ratten nästan slits ur händerna när man bromsar. Detta hände redan vid 5000 mil och bilen bara 2,5 år gammal. Bilen endast servad och bytt däck på hos Volvo. Ändå.. Ingen goodwill där inte.....
Min åtta år gamla XC60 har fortfarande fabriksmonterade skivor och har snart rullat 16kmil.. Börjar bli dags att byta till de nya jag har liggande i källaren, men man är ju lite lat när det ändå funkar bra. Bytte belägg runt om vid 8kmil, så de börjar snart vara dags att byta igen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Min XC70 har rullat 19500 mil. Original skivor runt om och belägg bak. Fram är de bytta. Snart är det dags bak också för nya belägg, men skivorna ser bra ut än.
av valln
På min S80 har jag kvar samma skivor och belägg från det att bilen byggdes mars 2003. Bilen har nu gått 19800 mil.

Jag tror inte på att bromsa bort rörelseenergin i onödan. :D

Edit: När däckgubben bytte till sommarhjul i våras sa han "har du nya skivor bak?"
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Min bil måste vara ett måndags exemplar.

Vår VW rullade 25.000 mil, vår Mercedes +30.000 mil. Toyota rullade 28.000 mil, vår Mazda 26.000 mil och vår BMW 34.000 mil med original skivorna. Vår.XC 70 bara 5.000 mil innan jag behöver byta.
av Nicke83
Finns det inga bromsbelägg att köpa som dammar mindre än normalt? Eller släpper ifrån sig i princip inget bromsdamm.

Tycker mig ha hört talas om det tidigare :roll:
Användarvisningsbild
av akterspegel
Nicke83 skrev:Finns det inga bromsbelägg att köpa som dammar mindre än normalt? Eller släpper ifrån sig i princip inget bromsdamm.

Tycker mig ha hört talas om det tidigare :roll:
Greenstuff är snudd på dammfria. vet dock inte om de medför några andra nackdelar tex. sliter mer på skivan.?
Körde med greenstuff på min Gamla S60 och enda skillnaden jag märkte var just att de knappt blev nedsmutsade av bromsdamm men ebc påstår att de ska hålla längre än originalbelägg och det måste ju betyda att det äter mer på skivan.

Hursomhelst så ska jag byta belägg bak på min XC-70 nu och prisskillnaden mellan original och greenstuff är försumbar så jag köper nog ett par sådana så är bakfälgarna rena längre iaf..
Användarvisningsbild
av Perra83
Nu minns ja inte hur långt gamla V60 hade rullat när ja bytte skivor och belägg bak. 6500mil kanske...
Skivorna va fina men slitna. Dom hade ett par år kvar men ja bytte ändå.
Beläggen blev Greenstuff.
Åkte 150mil på några dagar efter bytet och bakfälgarna var rejält dammiga. Det blev MYCKET bättre när dom fick slita in sig med nya skivorna.
Byt gärna till Greenstuff även fram samtidigt.
av Nicke83
Byta belägg och skivor efter 6500 mil måste ju vara något riktigt galet?
Eller så gör man inte annat än bromsar :roll:
Mäta spolarvätska fryspunkt

Om du inte har fullt i behållaren kan du j[…]

Lös list

Upptäckte idag att listen som är på[…]

Oj! Ett tag sedan. Glömt att svara. Bytte til[…]

Hur långt kommer man med en hybrid som har f[…]