Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Karlstegefors
Hejsan jag har en 945 turbo som inte startar. Va ute och körde sen dog den. 1ans säkring går direkt när man vrider om nyckeln. Sen har jag ingen gnista på varken stiften eller tändmodulen.
Tacksam för snabba svar.
Användarvisningsbild
av lennarte
Här är ett elschema till en "LTT" 940, det bör vara samma. Sista modellerna har bara en pump, i tanken och kan skilja lite. Säkring 1 är "batteriström (30) och är matning till bränslerelät. I "förlängning, till bränslebox, spridarrelä, Lambdasond, LMM, huvudbränslepumpen m.m. Tankpumpen är säkrad genom säkring 11. Dom röda linjerna är ström på när motorn går. Börja med att ta bort bränslerelät och "lukta" på det, det luktar "fränt" om det om det är "bränt" i det. "Går" säkringen direkt när du slår på tändningen, eller när motorn börjar "gå runt"? När du "slår på" tändningen (innan motorn går runt) går det ström från tändlåset till bränsleboxen (anslutning 18) ,om det kanske är något i boxen som strular. Boxen får ju även ström på anslutning 9 när motorn "går runt (från säkring 1).
Bilagor
Volvo insprutning 940 LTT.gif
Volvo insprutning 940 LTT.gif (122.99 KiB) Visad 1179 gånger
av Karlstegefors
Hejsan det är en 1991. Säkringen går så fort man vrider om tändningslåset. Alltså ifall säkring 1 går så får inte motorn någon gnista över huvudtaget? Bil gick varm sista minuten som jag körde den. Kan det ha något med det hela att göra?
av sicnarf
Ta ut felkoder. Det är väl säkring till bränslepumpen som går? Kolla om det är nåt strul med kablarna under luckan, de som går till till pumpen.
Köp ett nytt bränslerelä också och testa om du inte hittar nåt direkt fel nån annanstans.
Användarvisningsbild
av lennarte
Det jag tycker är lite konstigt är att säkring 1 går sönder när du slår på tändningen. Säkring 1 är batteriström, och följaktligen ström på alltid. Bränslerelät får "manöverström" av boxen först när motorn går runt och inte från "tändning på". Boxen däremot får ström vid "tändning på". Stift 18 på boxen

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken

Om jag komer ihåg rätt så är[…]

Felkod B5

Låter ungefär som det jag hade på[…]

Däck dimensioner

Skrapar 185/65-15 i skärmarna??? :-/ Vad f&o[…]