Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

White skrev:Volvo är kända för att ha vettiga luftfilterboxar som hänger med en bra bit upp, riktigt hur långt vågar jag dock inte svara på.
Eftersom jag supit bort min orginalbox och jag inte hittar nån vare sig på loka skriten eller bildelsbasen så fick det bli nytt från volvo för 1800kr. Får prova när den kommer på tisdag.
Ja, som jag brukar säga: Det är lätt att tillverka ett eftermarknadsfilter som flödar bra, men det ska rena också! Vettigt att inte välja
de billigaste utan gå på ett välkänt märke som som varit etablerat i många år och fått bra kritik. Se vad de använder inom
motorsporten, dom väljer inget skräp!
White skrev:Ja, som jag brukar säga: Det är lätt att tillverka ett eftermarknadsfilter som flödar bra, men det ska rena också! Vettigt att inte välja
de billigaste utan gå på ett välkänt märke som som varit etablerat i många år och fått bra kritik. Se vad de använder inom
motorsporten, dom väljer inget skräp!
Nu har jag monterat luftfilterhuset som jag köpte på volvo.
Efter en halvtimmes stadskörning så öppnar jag motorhuven. Det är svalt och inte inärheten av värmen med dett öppna filtret från JR med tillhörande "avskärmning".
Skillnaden jag upplever nu är lite minskat bottenvrid och att turbon behöver lite mer tid för att komma upp i rätt hastighet men det kan jag ta med glädje nu när jag vet att motorn får kall och ren luft.
Ändå kostade jr filtret 1750kr med avskärmning. Jävla skräpgrejjer som inte lämpar sig för daglig användning. Jag kan tänka mig att det funkar bra på motorväg då hastigheten pressar luften in i motorrummet, men i stadskörning så drar den varmluft hur man än gör.
Fick även bort dumpjudet som jag stört mig på. Enda som hörs är när det smattrar i ferrita systemet vid motorbroms :-)-) :-)-)
Ett ljud jag aldrig kommer eller vill växa ifrån :)
White skrev:Ja avskärmningen till din sitter inte alls så bra till som på exempelvis min 945. Där hamnar filtret precis bakom vänster strålkastare och
får massor av kalluft.
Min satt oxå bakom vänster strålkastare. För att få kalluft så måste man ha fart, vilket blir svårt i stadskörning och det är då det blir varmt.
Med orginalbox så suger den genom rören ovanför kylarna där luftintaget sitter. Dock har jag tänkt att gå loss med silicon och täta skarvarna så att den inte tjuvdrar varmluft från motorhuven
Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

De som då måste ladda, får ta e[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]