Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ~Kalle~
superpin skrev: VOCen fick för sig att ett fönster var öppet på bilen. Refreshade både app och web utan skillnad, så då gick jag ut och kollade och som jag trodde så var alla fönster stängda. Fixade sig efter att jag låst upp och låst igen
Ibland får jag det också, då handlar det om att ett fönster kanske är öppet 1mm så man får dra på knappen så det stängs helt då slutar det varna

/Kalle
av Termik
Har märkt att VOC varnar om fönsterhissen stänger fönstret i 2 faser, dvs upp till 95% stängd och sedan hör man hur fönsterhissen slutjusterar och stänger sista centimetern. Då brukar VOC indikera öppet fönster. Stängs fönstret i en körning, utan slutjustering så visar VOC stängt fönster.

Kom till den slutsatsen efter många öppningar och stängningar av fönstret när jag skall in och ur mitt garage med dosa. Märker jag att fönstret gör en tvåfas-stängning så kör jag bara upp och ner rutan så brukar fönstret stänga helt igen och jag vet att jag inte får falsklarm i VOC.

Skickat från min iPad med Tapatalk
av Primus
Det är väl så att VOC ibland varnar för öppet förutser eller dörr/låst även om de är helt stängda? Det gör min och har för mig att jag läst det här flera gånger. Det är liiite segt faktiskt. Under semestern inträffade det att VOC sa olåst. Då struntade jag i det. Dagen efter visade det sig att bilen var olåst...
Användarvisningsbild
av Perra83
Primus skrev:Det är väl så att VOC ibland varnar för öppet förutser eller dörr/låst även om de är helt stängda? Det gör min och har för mig att jag läst det här flera gånger. Det är liiite segt faktiskt. Under semestern inträffade det att VOC sa olåst. Då struntade jag i det. Dagen efter visade det sig att bilen var olåst...
Står man hemma och har en kamera utvändigt kan man bara gå in på den och se om speglarna är ute el inne.
Går även att låsa via appen och se om statusen ändras.
av Primus
Perra83 skrev:
Primus skrev:Det är väl så att VOC ibland varnar för öppet förutser eller dörr/låst även om de är helt stängda? Det gör min och har för mig att jag läst det här flera gånger. Det är liiite segt faktiskt. Under semestern inträffade det att VOC sa olåst. Då struntade jag i det. Dagen efter visade det sig att bilen var olåst...
Står man hemma och har en kamera utvändigt kan man bara gå in på den och se om speglarna är ute el inne.
Går även att låsa via appen och se om statusen ändras.
Jag skulle kunna komma på flera olika sätt att kompensera för en dåligt fungerande teknik. Typ gå ut och titta. Be någon annan gå ut att titta eller använda ett periskop från köksfönstret.. :D
av superpin
Någon som har tips på laddsladdar med rak schuko? Orginalsladden tycker jag ofta är svår att få in i stolpar typ motorvärmare utan att ha den upp & ned vilket känns som glappkontakt waiting to happen. Dessutom vore det skönt att lämna en kabel i garaget för att slippa slita ut uttaget (som inte är mitt eftersom jag har garage i länga).
Användarvisningsbild
av joel80
Sladdarna med laddare på (shuko är ju ett "dumt" uttag, så elektronik som pratar med bilen behövs på sladden) kostar ju tyvärr lite.

Jag köpte en CEE-kabel att ha hemma (Satte upp 16A enfas CEE-uttag för att kunna ladda 16A istället för 13A.. är ju ändå nästan 25% snabbare..) och har orginalet i bilen.
Den här jag köpte, fast med CEE då istället för shucko. Med rabattkoden EVC5special har man 5% rabatt.. inte mkt men ändå..
http://evconnect.se/collections/portabl ... m-16a-230v

Sen har jag också köpt en typ2-kabel så jag kan ladda på "riktiga" stolpar.
http://evconnect.se/collections/laddsla ... s-230v-16a
Till den funkade rabattkod på 10%: EVC10special
av superpin
Tror mig ha läst någonstans att någon mätte hur mycket kräm bilen drog vid uppvärmning inomhus men hittar det inte trots idogt sökande. Någon här som har koll? Vet ju att kupeelementet är på 1500W men det säger ju inte så mycket om hur mycket det blir totalt, batteriet gissar jag har egen värme och dieseln har ju motorvärmare.

Har lite diskussioner i styrelsen för samfälligheten hemma, min bil står i en garagelänga där tre platser delar på 10A, vilket blir lite jobbigt för proppen om alla tre kör kupevärme...
Användarvisningsbild
av joel80
Det är lite svårt att kolla nu eftersom det inte är tillräckligt kallt.. Påminner du kan jag kolla framöver när det blivit kallare... Laddarna på kontoret har webbgränssnitt där man kan kolla vad dom ger just för tillfälle, om jag drar igång värmen när bilen är fulladdad bör jag ju få ut ganska exakt vad det drar.
av superpin
Tack, får hoppas det blir kallt i Gävle snart då, haha!

Försöker få ett 16A CEE i mitt garage, men det är osäkert hur mycket kräm man kan få in i garagen utan att gräva ner nya kablar så styrelsen har beställt en undersökning och förslag från en elektriker. Nu är det bara jag av sjuttio hushåll som har en laddbar bil, men vi gissar att det är en tidsfråga innan behovet ökar så det skulle se lite illa ut att göra något special för mig och sedan inte kunna erbjuda några andra samma lösning...
  • 1
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 34
  • 59

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. […]

Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser […]

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]