Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av djiviak
Hejsan. Försöker hjälpa min kompis som precis införskaffat sig en V70 -03. Den hade inkopplad telefon, men han ville inte ha kvar den så vi bestämde oss för att plocka väck den. Väl igång insåg vi att vi nog måste klippla sladdarna, som gick lite hejvilt. Det såg även ut som att någon oseriöst mupp hade gjort jobbet, då det var skarvat, lödat osv överallt och såg allmänt dåligt ut. När vi var klara och startade bilen, så funkade inte vänster halvljus (bytte lampa funkar fortfarande inte) och radion spelar endast när helljuset är påslaget :shock: !!!(notera: efter ett par sekunder dör v-fram dörrhögtalare, sedan h-fram, sedan h-bak och sedan spelar bara v-bak, hände ett par gånger). (Två externa helljuslampor är eftermonterade och kabeldragningen är minst sagt även gjort av en smurf...) Vi provade att göra radion strömlös, kolla alla säkringar, dra säkringen till externa helljuset osv. Inget funkar, radion spelar bara ljud när helljuset är igång. Så när vi väl kör ut bilen ur verkstaden så startar vänster halvljus! Och nu spelar inte radion alls, oavsett om helljus är igång eller inte. Det kommer en halv sekund dutt av ljud då och då, men inget mer.

Någon idé vad felet kan vara?? Tacksam för minsta lilla hjälp.. Mvh djiviak :)
Senast redigerad av 1 djiviak, redigerad totalt 0 gånger.
av glock40sw
Spontant skulle jag säga att felet ligger i de sladdar som ni klippte av om allt fungerade innan ni började plocka bort telefonen.
Min magkänsla säger också att ni inte klarar ur problemet utan professionell hjälp som kan inte ges via forumsidor när man inte vet exakt vad ni har klippt av.
av djiviak
glock40sw skrev:Spontant skulle jag säga att felet ligger i de sladdar som ni klippte av om allt fungerade innan ni började plocka bort telefonen.
Min magkänsla säger också att ni inte klarar ur problemet utan professionell hjälp som kan inte ges via forumsidor när man inte vet exakt vad ni har klippt av.
Jo felet ligger ju i de sladdar vi klippte, vilket var samtliga sladdar till telefonen. Men att halvljuset är skumt, och att det endast kommer ljud när helljuset är igång är ännu dummare. Så borde det inte vara.. och för den delen så jobbar jag som bilmekaniker
Användarvisningsbild
av wissel
djiviak skrev:
glock40sw skrev:Spontant skulle jag säga att felet ligger i de sladdar som ni klippte av om allt fungerade innan ni började plocka bort telefonen.
Jo felet ligger ju i de sladdar vi klippte, vilket var samtliga sladdar till telefonen. Men att halvljuset är skumt, och att det endast kommer ljud när helljuset är igång är ännu dummare. Så borde det inte vara.. och för den delen så jobbar jag som bilmekaniker
Vill inte vara elak, men OM du nu jobbar som Mekaniker hur tänkte du när du bara klippte hej vilt? Telefon o Radion finns med i bilens CAN nät....! :-O)
av volvo244gle
Finns det möjlighet att ta bilder på "kabelkaoset" och posta här? Kanske går det att se om något är uppenbart galet.

När jag reder upp liknande problem så är steg nummer ett att ta bort allt som inte är original. Brukar vara lätt att se i de flesta fall på typen av ledningar, skarvmetoder och liknande.
Nummer två är att skaffa fram nya kontaktstycken ur bra-att-ha-lådan eller hämta den skadade delen av härvan ur någon bil på skroten.
Sen är det bara fram med lödkolv, skaltång, tenn och krympslang.
av glock40sw
djiviak skrev:
Eftersom telefonmodulen PHM kommunicerar via CAN nätet med flera styrmoduler inte bara CEM utan också med SRS som styr krockkuddar kan klippta kablar orsaka stort set vad som helst.
OM extraljuset har kopplat via original strömbrytare styrs de också med CEM ,så kombination med hellljus och ljud är inte så konstigt.
av Crane
Är det telefon med simkort eller bara en handsfree modul?

När jag tog bort min Ericsson telefon handsfree (hade inte knappsatsen till vänster om radion) så pluggade jag ur allting bakom radion.

Föst bryta strömmen, ta loss radion, bakom radion ta bort handsfree modulen och alla tillhörande kablar. Det var en jävla härva med diverse kablar och dosor. Dock var originalkablaget oskadat då det gick in i handsfree modulen och sen var den modulen kopplad in i radion.

Tycker att även om du har telefonmodulen att den bort vara ihopkopplad med radion på liknande sätt?

/Kristian
Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

De som då måste ladda, får ta e[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]