NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, jag hittade inte en lämplig tråd.

Kan man installera en dieselvärmare i en Volvo V50 -09 som inte har en, och programmera om bilens dator till en dieselvärmare med timer, med Vida+Dice?
StefanN skrev:Du kan inte lägga in mjukvara med Dice.
Ok tack, finns det något annat sätt att lägga in mjukvara?

Är systemet helt skyddad, eller kan man hacka sig in på något sätt? Kan man i värsta fall köpa hård och mjukvara som Volvo själva använder, och hur många tiotusentals kronor skulle det kosta?

Jag har hållit på lite med programmering, har Volvo och andra bilmärken ett eget programmeringsspråk, eller använder dom något känt?
JonnyVolvo skrev:
StefanN skrev:Du kan inte lägga in mjukvara med Dice.
Ok tack, finns det något annat sätt att lägga in mjukvara?

Är systemet helt skyddad, eller kan man hacka sig in på något sätt? Kan man i värsta fall köpa hård och mjukvara som Volvo själva använder, och hur många tiotusentals kronor skulle det kosta?

Jag har hållit på lite med programmering, har Volvo och andra bilmärken ett eget programmeringsspråk, eller använder dom något känt?
Jag Googlade lite själv :)

Det verkar som det vanligaste är C och C++ och assembler, fast det vore intressant att ha en lista på olika bilmodeller och vilka språk dom använder, vad använder Volvo t.ex. Och om det går att koppla in en dator som man kan programmera om alltihop om man vill, finns det någon som har gjort det?

Jag ska Googla lite mer.

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]

Om du har tillgång till Vida så kan du[…]