Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en volvo v70 -08 bensin/etanol som har börjat hacka/rycka till ibland, känns som att den bromsar. Har kört på bensin i ca 1.5 år och inga felkoder finns. Kör man med farthållaren på så stängs den av vid "rycket", har provat att köra med ACn av och det är lika ändå. Någon mer som kanske har lika problem?!
Senast redigerad av 1 sveempa, redigerad totalt 0 gånger.
Bifuel är väl en bensin/gasbil? Om du kan köra på bensin/etanol så heter den Flexifuel. Vilken motor har du?
Har du skött servicen enligt schema? Har du fräscha tändstift? Gasspjället är ingen servicepunkt, men kan behöva kollas och rengöras.
Då har vi lika dana motorer. Också en V70 2.0F -08. Jag kollar ett serviceschema här och tändstiften skall bytas vid 120 000 km, enligt schemat som är en utskrift från Vida.
Äldre bilar var sådana när stiften började bli för gamla. Dom gick ryckigt och även misstände ibland. Men förr höll ju tändstift bara ett par tusen mil. Så det kan ju vara något annat. Gasspjället står som sagt inte med någonstans i serviceschemat, men jag har sett ett spjäll som såg ut som om det var "asfalterat" på insidan. Det lär bero på EGR-funktionen. Den suger upp vevhusgaser och skickar till insuget för att förbrännas samtidigt i motorn. Då kan man förstå att det innehåller en mängd olja i vevhusgaserna. Gasspjället sitter högt upp längst fram på motorn så det är lätt att komma åt om man vill kolla. Lossa luftslangen och stoppa in ett finger och dra runt. Blir du svart på fingret så är det igensatt.
Jag tror att det är likadan motor dom jag hade i en Ford Mondeo för länge sedan. Redan då fanns det en del som hade detta problem trots nya bilar. Vi hade det inte, men kännner minst 2 som hade detta problem och som dom inte fick ordning på. Produktegenskap enligt Ford. Men om man inte har haft detta problem med en äldre bil och problemet kommer mycket senare, borde det gå att fixa, tycker jag..,
Det är exakt samma problem som min V70. Efter många turer på verkstad är det äntligen av en skicklig mekaniker konstaterat vad felet är:
Insprutningsventilerna är defekta följden är att tändstift och minst en lamdasond också gått sönder kostnad på att byta allt ligger på 15-20000 kr

Observera att ofta indikeras felet i datorn bara att det är trasig lamdasond bytas denna går bilen bra i någon månad sen är du tillbaka med samma problem
Senast redigerad av 1 Fdvolvo, redigerad totalt 0 gånger.

SIM-kortshållare finns bara i bilar som &aum[…]

Allt du ser suspekt

Köpråd V60 Recarge

Jag snikar in en annan fråga 2022 vs 2023. S[…]

Har du anpassad equalizer i telefonen? Streamar d[…]