Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pekå
I senaste numret av Teknikens Värld papperstidningen kan man läsa om vibrerande soltak i XC90. Det finns även lite att läsa om det på: http://teknikensvarld.se/webb-tv-vibrer ... 90-322148/
Eftersom jag står i begrepp att köpa en Volvo igen efter några år i Bmw landet så blir jag lite fundersam. Vad tror ni är det Xc90:s panoramatak som även bidrar till bullret som xc90 ägare har upplevt?
av Schmoyoho
Problemet uppstår alltså bara med rutorna nere och i farterna 80-140? Verkade ju låta illa men demonstrationen med snöret i taket såg ju inte alls särskilt hemsk ut. Tycker snarare vindljudet blir tröttsamt med någon ruta nere i farter över 40-50.
av Amli
Pekå skrev:Vad tror ni är det Xc90:s panoramatak som även bidrar till bullret som xc90 ägare har upplevt?
Nej, det här tror jag är annat. Mina erfarenheter rör bullret däck- och vindljud. Det ska tilläggas att jag endast kört XC90 med 21" fälgar.

Även om det så klart inte är bra att det vibrerar så kan jag inte riktigt se det som ett stort problem. Vem kör med rutorna ner i de hastigheterna?
av Lövet
Snacka om storm i ett vattenglas. Vem kör med rutorna nere i den farten? Dessutom bara bakrutorna?
av perhall
Märkligt men i södra Europa kör var och varannan bil med rutan nere i 100-120 fast det är 35-40 grader. På 100-vägar minst varannan bil emellanåt.. så i Sverige inte vanligt men i vissa andra länder..
Användarvisningsbild
av Derank
Verkar ju rätt dumt att köra med rutorna nere i 40graders värme, men de kanske vill ha lika varmt i bilen som ute, för det blir ju rätt svårt att få svalt i bilen på det sättet. Har man ingen AC kan jag förstå det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Märkligt men i södra Europa kör var och varannan bil med rutan nere i 100-120 fast det är 35-40 grader. På 100-vägar minst varannan bil emellanåt.. så i Sverige inte vanligt men i vissa andra länder..
Japp, lade märke till det, men det var bara snik-bilarna utan AC som gjorde det.
av perhall
Det finns nästan inga bilar utan AC längre. Det sunkigaste man hittar här i Marbella är typ Peugeot 307-04. Många Merca ML, AUdi Q5 och annat kör med rutan nere på motortrafiklederna... lite intressant det här med olika länder. I Sverige är vi tokiga i farthållare och extraljus men i ett liknande land som Kanada är extraljus extremt ovanligt fast det är minst lika mörkt... (för att fortsätta på OT:)) Men åter till topic, panoramtak verkar bli mer och mer populärt, och jag köper själv alltid det till bilar, men det slutar ofta som en kostsam historia och med en hel del nackdelar. En kollega till mig la ut 40 000 på panoramatak + reparationer till sin 5-serie..

Det är en 2013

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]