Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jag har treårigt serviceavtal på 189kr/mån (ex moms).
Då ingår hyrbil när den är inlämnad på service. Jag kör ca 3000mil per år, så det är en helservice per år inräknat.
Förhandlade till mig det när jag gjorde upp affären.. Kravet för det priset var att leasingen låg via Volvofinans.

Edit:

Förresten.. Du kollar på bil för 340k... En ny V60 D5 TE kan man få för runt 400k idag.. Sen har du 20k miljöbilspremie på det.
Billigare försäkring under första tre åren då vagnskada ingår 3 år, enklare att få bra pris på serviceavtal, skattefri 5 första åren, garanti och "gratis" verkstad om nått pajar första åren... och en helt ny bil..för alltså "bara" ca 40 000kr mer.

I och för sig är bilen i annonsen mer utrustad och har större motor, men jag kan säga att det är bra drag i D5 TE också... och den går att polestar'a sen också.
av mattish
Nej, jag ska inte köpa någon bil för 340! Max 300, dvs. att jag väntar på ett tillfälle. Kanske ända till vintern. :)
Men visst går det att tänka så också, men det är ju många pengar man förlorar på de första åren också. Fler än vad som motiverat för nybil.
Användarvisningsbild
av joel80
Jo.. håller med. Privat skulle jag inte köpa nytt... vare sig ha råd med det eller känna att det var riktigt värt det tror jag.

Väntar du lite kanske du kan hitta nån av de första beggade D5 TE... då med låga mil och skapligt pris. Dom extra hästkrafterna som finns i en D6:a kan du få för 6900kr (när det är kampanj) via Polestar!
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Det verkar vara service år 4 som är dyr (hoppas jag), fick ner det till 8200kr... Försäkringen fick jag 7100kr för 2500 mil, villa i Stockholm, volvia. IF ville ha 14000kr... Du kan säkert få bra mycket bättre priser om du köper den av bilhandlare.

Känns som om du borde kunna få motsvarande bil fast MY14 för nästan 300tkr

Skickat från min E6553 via Tapatalk
av mattish
När började D5 Te tillverkas?
Tjändtepulkorna av 2014 års modell börjar titta ur nu på höstkanten i takt med att de når 3 års gränsen så det bör fyllas på lite med dom. Om det är en D5 eller D6 spelar inte så stor roll.
En intressant sak är att säljaren jag snackade med sa att det sitter 2 liters femman i D5 Te. Men alls uppgifter jag hittat är att det är 2,4 med dubbelturbo. Stämmer det?
av mattish
FSandstrom skrev:Det verkar vara service år 4 som är dyr (hoppas jag), fick ner det till 8200kr... Försäkringen fick jag 7100kr för 2500 mil, villa i Stockholm, volvia. IF ville ha 14000kr... Du kan säkert få bra mycket bättre priser om du köper den av bilhandlare.

Känns som om du borde kunna få motsvarande bil fast MY14 för nästan 300tkr

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Ja det var den där servicen som var lite scary.. Men nu bor jag på "landet" och borde kunna få ett ytterligare bättre pris, har inte betalt för en service på många år eftersom jag servad själv eller bara lämnat in tjänstebilar jag hade i fyra år innan.
Volvia är ju bra mtp maskinskadeförsäkringen. Tror jag fick ungefär liknande siffror för kostnaden.
av superpin
Köpte en beggad D6 -15 för en månad sedan, hade rullat 3500 mil som tjänstebil hos Volvo i Skövde. Givetvis en galen affär rent ekonomiskt, men bilen är som gjord för mig så det får vara värt det. Bor själv med 12 årig dotter på halvtid så det klena bagaget är inget problem. Pendlar 2x2,5 mil till jobbet mellan två förorter i Stockholm och laddar både hemma och på jobbet så en arbetsvecka klarar sig helt utan diesel (men bränner väl lite på värme i vinter gissar jag).

Bilen är en R-design med ganska mycket utrustning. Delbart drag, kamera bak, premium sound, aktiva strålkastare och taklucka förutom den vanliga driver supporten etc. Förutom vägljudet så är jag toknöjd, kan gå som en raket om man är på det humöret men oftast lugnt och tyst. Även om batteriet är i princip slut så slipper man ju dieselrasslet på tomgång, blev vansinnig på start/stopp när jag körde "vanliga" bilar men med hybriden så störs jag inte alls, funkar hur bra som helst och man blir snabbt bortskämd med lugnet i köer.

Har två års garanti från Bilia, dessutom så har bilen ett par månader fabriksgaranti kvar. Försök få med vinterhjulen direkt, de är rätt dyra annars pga de feta bromsarna.

Upptäckte efter köpet att någon korkad tidigare förare kört runt med baktorkaren igång och lyckats repa bakrutan, lite trist men inte så mycket att göra åt. Ska lacka om huven nästa vecka, en reklamskylt ramlade ner på den när jag stod parkerad vid Plantagen. Trist men försäkringsbolagen får reda ut det och Plantagen pröjsar min självrisk...
av mattish
Trevlig läsning men det där med att plantagen betalar din självrisk är ju ingen höjdare. Du åker ju på en premiehöjning på grund av det!
av superpin
Volvia har garanterat att det inte påverkar min premie så det är förhoppningsvis lugnt.

Däremot så blev jag lite sne igårkväll, VOCen fick för sig att ett fönster var öppet på bilen. Refreshade både app och web utan skillnad, så då gick jag ut och kollade och som jag trodde så var alla fönster stängda. Fixade sig efter att jag låst upp och låst igen, men funktionen är ju helt värdelös om man inte kan lita på att det fungerar...

Annars så är det dags att lobba på jobbet nu så jag får en riktig laddstolpe och slipper mecka med motorvärmaruttagens timer (som tur var mekaniska så man kan klämma fast något som stoppar vredet). Vore mumma med ett par typ 2 uttag med 16 A... Fast risken är ju att miljösnacket är roligare i årsredovisningen än i verkligheten, får se hur det går. :)
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 59
Uppdatera mjukvaran

Alltifrån inte alls till nödvändig[…]

.. Jag tänker ändå att byggnader[…]

Elbilsräckvidd hit och elbilsräckvidd di[…]

Baklucka låser ej