Pinsamt värre men nu får jag krypa till korset - två gånger om!
Först ett stort tack till alla er som har skrivit och också en ursäkt till MickeM, Vojje och glock40sw! Jag förstod inte alls vad ni menade med att bygeln skulle vara för att stabilisera oket men när jag nu varit ute vid bilen igen så slog det mig att den ligger ju faktiskt emot den ”fasta delen av oket” (Som säkert har något eget namn) också.
Och hade jag inte varit ute vid bilen och kommit på det så hade jag nog gjort det när jag såg ditt utmärkta inlägg, 2ägaren. Jag känner igen bilden från ”Guide: Byta/Smörja upp bromsar” här på forumet, som jag utgått från när jag satt dit en bygel hittills. Men det var lurigt...
2ägaren skrev:
De satt alltså på 3 av 4 ok på båda sidor som den gör på den övre på bilden. Så fort dem monterades rätt så blev det 100% bra direkt, skulle inte köra utan dem.
Så det är alltså fel på den bilden och den övre bågen på bygeln borde sitta likadant som den undre, m.a.o. på vänster sida om den där tappen på den fasta delen av oket, om jag förstår dig rätt? Och ja, då förstår man ju ännu bättre att bygeln faktiskt pressar ihop de två delarna av oket och att den är viktig!
Sedan pinsamhet nr. 2: Jag hade redan haft av det oket där jag fick loss bygeln och skrapat rent o.s.v. och såg inga hål på insidan. Men när jag nu tog loss oket med de avbrutna stumparna, som jag bankat på och så, så såg jag två utbuktningar under avlagringarna på insidan och så totalt klantigt av mig men, jo visst, hålen ÄR genomgående...

Så ett 2.5 m.m. dorn borde ordna det hela.
Ja, vilken fiasko-premiär här på Jagrullar för mig. :) Men så är jag ju nybörjare också och nu har jag lärt mig mer tack vare alla er som svarat! Och kanske kan den här tråden hjälpa någon mer i framtiden.
Tack så mycket alla och ha det så bra med era bilar till nästa gång!