Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tänkte höra om nån vet något sätt att få tag i Volvo sensus nav utan att behöva gå till återförsäljare och ladda ner genom vida?
Hoppas att de finns att ladda ner någonstans eller liknande inte hittat mkt så tänkte jag frågar här :)

Detta gäller till en 2015 XC70
Om du redan har navigation så kan du sedan en tid tillbaka få kartuppdateringarna, minns inte exakt hur det funkar så du får googla. Om du inte har navigation så har du inget val än att åka in till Volvo, installera NAV-knappen och rätt mjukvara. Kanske att bilen måste utrustas med lite sensorer också? Vet inte om GPS-sändare osv finns förberett t.ex om man har VOC eller om allt sånt måste efterinstalleras till navigation?
Att man nu kan få fria kartuppdateringar gäller för äldre bilar. För en 2015 var det så från början.
Men du måste börja med att ha navigationsprogrammet alls. Om navigation inte finns installerade har du nog bara så kallad internetkarta. Alltså du kan se på kartan var du är, men inte få vägledning till något mål.
I och med att du redan kan se var du är, har du redan GPS-mottagare (sändarna sitter i satelliterna som far över våra huvuden). Programmet kan du köpa på Volvo.

Jag tror det är en sån här du ska ha till din bil. Sensus navigation
I och med att Volvos servrar håller reda på mjukvaran i varje bil är det så man gör.
av Termik
Jag hade inte navigation som standard i min bil när jag skulle köpa den (ny). Sa att jag ville ha det installerat till leverans och frågade om det skulle ta tid pga installation av hårdvara.

Säljare sa att allt är installerat från fabrik som standard. De kopplar upp bilen mot Volvos server och installerar navigationsapplikationen och sedan får återförsäljaren en faktura för denna installation.

Så det känns inte som om det finns särdeles stora möjligheter till "fulinstallation". Det är nog bara att att betala och se glad ut :-/

Skall lägga till att detta rör en V60 -2015 med Sensus Connect
Den första Sensus, som jag har i min 2012:a, han antingen fullskalig RTI (Road and Traffic Information, alltså navigator) eller ingenting alls. Men på senare tid infördes elektrisk kartläsare som standard och dito navigatör som tillval.
Gammal tråd men fortsätter här.

XC70 med HP ljud och VOC. Har en jordglobsknapp och när jag trycker på en och navigation säger det att den inte är aktiverad och att jag behöver besöka en återförsäljare.

Gissar att jag har all HW och endast behöver aktovera eller ladda ner en SW. Någon som har en aning vad som görs och ev pris?

Varför har jag jordglogsknapp men ingen navigation?
Jordgloben och navigationen har inget med varandra att göra. Inte mer än att om du har jordgloben är en eventuell navigator av en annan typ än för bilar utan jordglob.
Globen betyder att din bil kan vara uppkopplad mot internet. Antingen med eget SIM-kort, eller via en telefon.
Navigatorn startas med knappen NAV. I nyare bilar finns alltså tre alternativ: Ingen navigation alls, internetkartor eller fullskalig navigation.
Jag fick fullversionen installerad för 3000 kronor, men det var ett (bra) erbjudande en helg hos lokala handlaren. Normalpris är minst det dubbla.

Någon som vet vart denna stora gummiring ska[…]

Kamremsras

Ok, så frågan blir då om man ska[…]

Råd vid punktering

Snyggt Lennart! Hoppas jag kan bistå min ege[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]