Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har haft så mycket nytta och glädje av Jagrullar sedan jag köpte mitt livs första bil för ett par år sedan och här kommer mitt premiär-inlägg, om en fråga som jag förvånande nog inte riktigt hittar sedan tidigare:

När jag skulle byta bromsbelägg bak på min V70 -01 så satt monteringsbygeln (Vet ej om det är rätt namn...), som väl är tänkt att hålla fast bromsklossarna, fast något alldeles överdj-ligt och tyvärr så bröt jag av båda ändarna där de kommer ut ur bromsoket. Jag hade nog varit lite försiktigare om jag inte haft den här tråden i bakhuvudet:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=116947

Jo visst, bara att borra ur – men stämmer det verkligen? Efter en tröstlös dag och ett antal halvförstörda borr så återvände jag till internet och är kanske inte de byglarna härdade? Det kändes som att försöka borra i glas med borr gjorda av trä, även med HSS-borr...

I den här tråden

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=118497

så har den lycklige trådstartaren (Alla V50?) genomgående hål där monteringsbygeln sitter i aluminium-bromsoken.
Den enda lösningen jag själv kan komma på är att försöka borra från insidan på mitt (gjutjärns?-)ok för att få till ett genomgående hål, så att det går att knacka ut stumparna. Är det någon som har provat det eller kanske t.o.m. har en bättre lösning? :)
Jag förmodar att man måste ha en vinkelchuck och sedan är ju frågan hur man träffar rätt och möter hålet som går in från andra sidan...

Stort tack på förhand för ev. svar. Och jag passar på att tacka så mycket till alla som postat här genom åren och också till personerna bakom Jagrullar. Det är verkligen ett fantastiskt forum! P.

Edit: På de nya bromsbeläggen finns det inte något för monteringsbygeln att hålla fast i och den verkar egentligen inte fylla någon funktion, så skulle man kunna vara lite Wild & Crazy och strunta i bygeln utan att det gör någon skillnad?? Eller får man kanske skäll på besiktningen då, även om den inte behövs?
Du får väl ta loss oket, vända på det, och kolla om hålen är genomgående. Slangen räcker nog
Tvivlar på om du kan borra bakifrån, dock. Knacka kanske.

Bygeln ska nog hålla oket rakt, och ev minska slammer.
Dom håller ju inte fast något viktigt.....
andy78 skrev:Värm med gasol så lossnar de nog lätt.
MickeM skrev:Du får väl ta loss oket, vända på det, och kolla om hålen är genomgående. Slangen räcker nog
Tvivlar på om du kan borra bakifrån, dock. Knacka kanske.

Bygeln ska nog hålla oket rakt, och ev minska slammer.
Dom håller ju inte fast något viktigt.....
Tack så mycket för svaren! Både gasol och knacka hade nog varit en bra idé innan jag försökte första gången... Men nu finns det inget alls att greppa i.
Hålen är inte genomgående (Det är väl något de hade lärt sig till V50 :) ).
Om det verkar hopplöst att borra bakifrån så lutar jag åt att strunta i bygeln - om det inte innebär någon nackdel. Jag tycker jag har sett flera bilar där byglarna inte ens nuddar beläggen så, nej, då kan de väl inte vara viktiga??
MickeM skrev:Bygeln når inte beläggen.
Den måste var för att hålla okets två delar i lite spänn, för att motverka rassel.
Tack igen MickeM! På de gamla beläggen fanns det som ett spår på kanten närmast navet, som bygeln låg i. Det borde ju motverka rassel från belägget och det är säkert samma på originalbelägg men en del fabrikat struntar tydligen i det spåret. Så är det någon som har haft belägg utan spår och har erfarenhet av vad jag funderar på att göra: strunta i bygeln?
TreatGirlsGently skrev:Så är det någon som har haft belägg utan spår och har erfarenhet av vad jag funderar på att göra: strunta i bygeln?
Jag har provat att köra utan såna där byglar en gång för ett antal år sedan. Det gnisslade rejält och beläggen slets snett omgående utan dem.
Marlboroman skrev:Jag har provat att köra utan såna där byglar en gång för ett antal år sedan. Det gnisslade rejält och beläggen slets snett omgående utan dem.
Aj då, det låter ju inte så bra... Samtidigt: Jag har varit ute och tittat igen på den andra sidan, som är klar, och så som beläggen ser ut och bygeln sitter så kommer de aldrig att komma i kontakt. Skumt...
Tack för din kommentar!

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]