av TreatGirlsGently - lör 06 aug 2016, 01:07
- lör 06 aug 2016, 01:07
#1098812
Hej
Jag har haft så mycket nytta och glädje av Jagrullar sedan jag köpte mitt livs första bil för ett par år sedan och här kommer mitt premiär-inlägg, om en fråga som jag förvånande nog inte riktigt hittar sedan tidigare:
När jag skulle byta bromsbelägg bak på min V70 -01 så satt monteringsbygeln (Vet ej om det är rätt namn...), som väl är tänkt att hålla fast bromsklossarna, fast något alldeles överdj-ligt och tyvärr så bröt jag av båda ändarna där de kommer ut ur bromsoket. Jag hade nog varit lite försiktigare om jag inte haft den här tråden i bakhuvudet:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=116947
Jo visst, bara att borra ur – men stämmer det verkligen? Efter en tröstlös dag och ett antal halvförstörda borr så återvände jag till internet och är kanske inte de byglarna härdade? Det kändes som att försöka borra i glas med borr gjorda av trä, även med HSS-borr...
I den här tråden
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=118497
så har den lycklige trådstartaren (Alla V50?) genomgående hål där monteringsbygeln sitter i aluminium-bromsoken.
Den enda lösningen jag själv kan komma på är att försöka borra från insidan på mitt (gjutjärns?-)ok för att få till ett genomgående hål, så att det går att knacka ut stumparna. Är det någon som har provat det eller kanske t.o.m. har en bättre lösning? :)
Jag förmodar att man måste ha en vinkelchuck och sedan är ju frågan hur man träffar rätt och möter hålet som går in från andra sidan...
Stort tack på förhand för ev. svar. Och jag passar på att tacka så mycket till alla som postat här genom åren och också till personerna bakom Jagrullar. Det är verkligen ett fantastiskt forum! P.
Edit: På de nya bromsbeläggen finns det inte något för monteringsbygeln att hålla fast i och den verkar egentligen inte fylla någon funktion, så skulle man kunna vara lite Wild & Crazy och strunta i bygeln utan att det gör någon skillnad?? Eller får man kanske skäll på besiktningen då, även om den inte behövs?
Jag har haft så mycket nytta och glädje av Jagrullar sedan jag köpte mitt livs första bil för ett par år sedan och här kommer mitt premiär-inlägg, om en fråga som jag förvånande nog inte riktigt hittar sedan tidigare:
När jag skulle byta bromsbelägg bak på min V70 -01 så satt monteringsbygeln (Vet ej om det är rätt namn...), som väl är tänkt att hålla fast bromsklossarna, fast något alldeles överdj-ligt och tyvärr så bröt jag av båda ändarna där de kommer ut ur bromsoket. Jag hade nog varit lite försiktigare om jag inte haft den här tråden i bakhuvudet:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=116947
Jo visst, bara att borra ur – men stämmer det verkligen? Efter en tröstlös dag och ett antal halvförstörda borr så återvände jag till internet och är kanske inte de byglarna härdade? Det kändes som att försöka borra i glas med borr gjorda av trä, även med HSS-borr...
I den här tråden
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=118497
så har den lycklige trådstartaren (Alla V50?) genomgående hål där monteringsbygeln sitter i aluminium-bromsoken.
Den enda lösningen jag själv kan komma på är att försöka borra från insidan på mitt (gjutjärns?-)ok för att få till ett genomgående hål, så att det går att knacka ut stumparna. Är det någon som har provat det eller kanske t.o.m. har en bättre lösning? :)
Jag förmodar att man måste ha en vinkelchuck och sedan är ju frågan hur man träffar rätt och möter hålet som går in från andra sidan...
Stort tack på förhand för ev. svar. Och jag passar på att tacka så mycket till alla som postat här genom åren och också till personerna bakom Jagrullar. Det är verkligen ett fantastiskt forum! P.
Edit: På de nya bromsbeläggen finns det inte något för monteringsbygeln att hålla fast i och den verkar egentligen inte fylla någon funktion, så skulle man kunna vara lite Wild & Crazy och strunta i bygeln utan att det gör någon skillnad?? Eller får man kanske skäll på besiktningen då, även om den inte behövs?