Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ateist75
olson skrev:
ateist75 skrev:Jag har tid att byta B4 lock + sköljning av låda på Tisdag. Återkommer med reflektioner
Tisdag har varit :P
Japp! :lol:

Det blev ingen större skillnad om jag ska vara ärlig, meken sa att det var den gamla typen av lock som jag hade i min bil och att det inte såg helt ok ut. Nu är nog inte lådan helt adapterad än så det är mycket möjligt att den blir bättre efter ett tag.
Alltså den växlar inte illa det är nog mest jag som är lite petig :wink:
Det är i vilket fall som helst aldrig fel att byta olja.
av JK24T
Fick du se ditt gamla lock ?

Felet på den gamla typen av lock är att fjäderbrickan är fastsatt med fyra "körnslag" inuti locket, fjädern lossnar med tiden.... vilket är naturligt med tanke på konstruktionen, faktiskt ett inbyggt fenomen där någon kanske har beräknat livslängden :)

Om fjäderbrickan är lös så ger det hårda växlingar.

- Johan
Användarvisningsbild
av ateist75
JK24T skrev:Fick du se ditt gamla lock ?

Felet på den gamla typen av lock är att fjäderbrickan är fastsatt med fyra "körnslag" inuti locket, fjädern lossnar med tiden.... vilket är naturligt med tanke på konstruktionen, faktiskt ett inbyggt fenomen där någon kanske har beräknat livslängden :)

Om fjäderbrickan är lös så ger det hårda växlingar.

- Johan
Nej jag fick inte se det gamla locket. Och det var jag själv som hade beställt jobbet och inte en rekomendation från verkstaden. Meken sa att brickan hade separerat från locket och det känns viss skillnad till det bättre i växlingskavliteten speciellt 2-3 / 3-2 men även 3-4/4-3.
av JK24T
Vilket innebär att ditt lock var kasst och du kommer att märka skillnad,
2-3 / 3-2 ska bli bra igen.
Mitt lock blev trasigt efter en tvärbromsning, var också av den gamla typen trots att det var bytt på garanti en gång.

- Johan
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]