NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RealElwood
Ok, bilmekaniker eller hemmamekare, någon som sitter på en hjullageravdragare för delat hjullager a'la Volvo V50, Saab 9-3, Ford Focus. Behöver byta ett lager, betalar ett par hundra för att få nyttja ditt verktyg.

Närheten av Trollhättan. Kan även dyka upp med bil, då ska alla bultar redan vara lossade från rost och annat mög för att bytet ska gå smidigt
av dieselputte
RealElwood skrev:Behövs det några mer special eller udda verktyg, är det torx 45 för att ta loss bromsskivan?

7 mm insexa (köp 1/2" adapter till spärrskaftet svårt att få loss med vanlig vinklad insexnyckel) för att ta loss glidbultarna och 15mm vanlig hylsa för bultarna som håller "ramen" Dra inte glidbultarna för hårt efteråt, har för mig 30 Nm är momentet. Smörj bultarna med silikonfett, en del propsar dock på att dessa inte skall fettas. Jag kör med silkionfett och det finns inte tillstymmelse till rost på glidbultarna än trots att bilen är snart 11 år.
av RealElwood
Fram, nu börjar höger ge ifrån sig ett oljud med.

Lutar åt att investera i ett verktygskit från biltema som jag kan sälja av efteråt. Går tjänstebil om 3 veckor så det kommer säkert någon annan ha nytta av
av RealElwood
Hjullagret byttes för ett tag sedan med Biltemas verktyg 191566. Om någon behöver byta så har jag verktygen att sälja. Kommer förmodligen inte annonsera ut det på blocket så det är bara att höra av sig på mattep(punkt)skb(snabel-a)gmail(punkt)com. Jag kan skriva här i tråden om det är sålt eller inte.

Hursomhelst, argumentet att man byter hjullager själv på 30 minuter höll inte riktigt.
Jag fick loss muttrar och skruvar utan större problem, styrleden spände jag upp med muttern och en distans mot drivaxeln, sen knackade jag till navet och det lossnade.

Dags för lagret, på med avdragare och spände upp enligt konstens alla regler, allt var rakt och fint, tog till ett 1,5 m långt rör till hävarm, för det rörde sig inte. Slutade med att det började gnistra från verktyget när nållagret sprack, t.o.m rullarna sprack i nållagret.

Av med allt och duktigt med fett på verktyget, på med ett fälgkors på avdragarens mutter och långa hävarmen samtidigt som en person slog på fälgkorset så började det lossa sakta med mycket kraft på hävarmen. När det väl lossnat en centimeter så var det bara att skruva ut med mutterknackare.

Återmontaget var enkelt, jag var säkert lite väl nojig med vinklarna när lagret skulle in då det saknas styrning/äntringsfas i navet. Med mycket kopparpasta så gled det iaf in väldigt lätt och när det var inne så blev det stumt med en gång.

Tog ca 2-2½ timme, hade jag gjort det igen så kanske det hade gått på 1 timma.

Inga specialverktyg behövdes, vanliga nycklar 13, 21 och 22 mm. Hade köpt en 7 mm insex men det är om man behöver backa bromsbeläggen för att få oket av skivan, men det behövdes inte.
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]