Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kort sagt: Nej, inte så mycket mer än normala slitageproblem. En väl beprövad bil och motor vid det här laget. Kamremsbyte vid 16000 mil (eller 18) kostar några tusen extra, annars är det inte så mkt.
Uppskattat pris 159-204
Bilhandlarpris 225.000

Slutbud 205500+4000= 209.500kr inte så bra affär tkr jag, men nu ligger ju den bilen på väldigt populärt miltal kontra tillverkningsår.
Ja men 3 år senare kommer antagligen den beggade bilen vara värd säg 150 och den nya 200. Då har den ena kostat 130 tusen i värdeminskning och den andra 60 tusen. Det blir ändå rätt stor skillnad. Från det ska dras en högre försäkringskostnad för helförsäkring (säg 15 tusen) och sedan eventuellt högre driftskostnader som egentligen främst är om begbilen behöver nya däck, bromsar eller belägg eller ej. Säg 10 tusen där i högre kostnad.

Hur som helst skulle denna snabbkalkyl ge att nybilen blir 45 tusen dyrare att äga på 3 år eller 1250kr per månad.
Det blir ju även lägre servicekostnad på den nya bilen eftersom serviceavtalen rabatteras så hårt, samt att man slipper besiktningskostnader.

Men det man framförallt slipper är oförutsedda kostnader. Jag har ägt tillräckligt många begagnade bilar för att veta att även nyare begagnade bilar kan ha en tendens att krångla eller åka på reparationer. Det är som med försäkringar: Man betalar för att slippa betala dyrt. Tänker man sig äga bilen t ex sex år skulle jag säga att kalkylen blir än jämnare.

Så även för mig är valet enkelt: Köp nytt om skillnaden inte är större. Allt är nytt, inga störiga repor eller slitage.
Jag håller nog inte med. Du har maskinskadeförsäkring även på den äldre vilket minskar risken för oförutsedda kostnader till några enstaka tusenlappar. Lägger man sedan till att den nya behöver vinterdäck så ökar skillnaden faktiskt ytterligare. Det hade varit en annan sak (för mig) om det var en ny modell, men faceliften i all ära märks inte så fort man öppnar dörren och går in i bilen.
Det är helt ok om du inte håller med =)
Men maskinskadan täcker ju inte allt och är även förknippad med en självrisk - det blir alltså tveklöst dyrare om något händer på en bil utan nybilsgaranti än en bil med. Nya vinterdäck fick jag med på köpet.

Jag märker enorm skillnad när jag jämför med min gamla numera sålda T6a från 2008. Jag märker även skillnad - om än inte enorm sådan men dock en skillnad - när jag jämför med en kompis V70 D4 DE från 2013.
Den interiöra stämningsbelysningen (fanns endast på summum 2013), skillnaden i infotainment-system (sensus connect är rätt mycket snabbare än tidigare sensus), mjukare skinn (nya klädseln som kom 2015 känns lite mer påkostad). 2013 har väl dessutom de gamla, analoga instrumenten?
Kvalitetskänslan är upp betydligt från 2008 och märkbart från 2013.
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]