- sön 10 jun 2007, 15:03
#109854
Mitt gamla fel kvarstår med att bilen startvägrar ibland, men startar igen efter några timmar. Förra sommaren byttes kamaxelgivaren och i september byttes vevaxellägesgivaren och efter det har den fungerat, utom vid ett tillfälle, som jag tolkade som att den blev sur, eftersom det var start och stopp och den startade efter 15 min igen. I februari statade den plötsligt inte en morgon, vilket den annars alltid gjort. Var död, dvs startmotorn drar, men ingen gnista finns. Nu var den död i ett par veckor innan den plötsligt startade. Sedan dess har den gjort så; gått en vecka - startvägrat ett par dar - gått som en klocka 2 v osv. Den startar alltså helt plötsligt utan att den på något sätt åtgärdats och när den går, går den dom en klocka och misständer aldrig. Vid ett tillfälle för ett par veckor sen dog den under färd (enda gången), stod 2 dagar och gick sen som ett spjut. Fördelarlock, rotor och tändstift bytt.
Nu till min verkliga fundering: Avläsning av felkoderna visar på A2 1-1-1 när den går och när den är död visar de överhuvudtaget ingenting! Jag trycker på lampan som lyser, men sen visar den inte en blinkning. Den visar på A7 132 (varvtalsgivarsignal saknas) 122 (motortempgivar period för lång) och 113 (bränslenivågivare öppen krets) och på B1 135 (ingen frekvenssignal motortemp). På B6 får jag heller inte fram något alls, precis som på A2.
Någon som kan ge mig en ledtråd? Varför visar A2 ingenting? Kan defekt motortemp givare medföra att gnista uteblir? Någon teori om vad felet kan vara. Det märkliga är att inte en enda 850 verkar ha haft samma problem...
Nu till min verkliga fundering: Avläsning av felkoderna visar på A2 1-1-1 när den går och när den är död visar de överhuvudtaget ingenting! Jag trycker på lampan som lyser, men sen visar den inte en blinkning. Den visar på A7 132 (varvtalsgivarsignal saknas) 122 (motortempgivar period för lång) och 113 (bränslenivågivare öppen krets) och på B1 135 (ingen frekvenssignal motortemp). På B6 får jag heller inte fram något alls, precis som på A2.
Någon som kan ge mig en ledtråd? Varför visar A2 ingenting? Kan defekt motortemp givare medföra att gnista uteblir? Någon teori om vad felet kan vara. Det märkliga är att inte en enda 850 verkar ha haft samma problem...