Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swimpe
Hej!

Har en Volvo 240 -88 som fungerade felfritt fram till igår då den började gå dåligt på tomgång, slocknar nästan varje gång man står still med bilen. Det är en B230E i den.

Någon som har några idéer på vad som är felet?

Tankade i 98 oktan två dagar innan och har kört ca 2 mil när tomgången började strula. Direkt efter tankning så gick bilen ganska ryckigt på låga varv men det försvann när jag varvade ut motorn
Användarvisningsbild
av lennarte
swimpe skrev:Har en Volvo 240 -88 som fungerade felfritt fram till igår då den började gå dåligt på tomgång, slocknar nästan varje gång man står still med bilen. Det är en B230E i den
GLE -88 med B230E... Då är det K-Jetronic i den. Dom vanligaste felen när dom krånglar (krånglar sällan) är nog att det kommer in tjyvluft i den stora gummibälgen mellan mäthuvudet/bränslefördelaren och insugningsröret. Även tillsatsluftsliden kan "kärva" och hänga sig. Här är ett felsökningsschema för en lite nyare version med kaktalysator, men det mesta bär stämma. Systemet kallas CI i engelsktalande länder och S står för att det finns katalysator och Lambdasond. KE-Jetronic i Tyskland
CIStroubleshooting.jpg
CIStroubleshooting.jpg (178.86 KiB) Visad 1490 gånger
Kan det vara fel på bensinen (vatten). Häll i 5 - 10 liter E85 på en full tank så suger det upp vattnet (bättre och billigare än K-Sprit)
Användarvisningsbild
av Frrla
ja har typ samma problem fast när jag tankar 95. kan inte ställa in motorn så den går utan att puttra och hoppa på tomgången å vandra +-100rpm. så fort jag slår i mer än halv tank 98 går han som en klocka igen.

13.5 kg jämnt i alla cyl
inga läckor.
allt nytt i tändväg. provat olika fördelare.
provat annan bränslefördelare, samt olika skimsningar till systemtrycket. olika styrtrycksventiler.
bränslefilter pumpar osv nytt.
sprillans nya spridare.
sotat ur motorn ordentligt flera gånger vid olika tillfällen.
kollat kamrem och tändinställning samt provat olika inställningar.

ja vet inte allt jag har gjort och provat olika. nu kör jag 98 ist. orkar inte hålla på mer... :)

ps: enda jag kan tänka mig är att kammen kan behöva nya skimsbrickr. men jag är nog inte rätt person att mäta upp sånt, så jag vet inte.
Användarvisningsbild
av lennarte
Är inte dessa motorer "optimerade" för blyad 98 oktan?? Har för mig det. Blyad bensin smörjer ju rörliga delar i insprutningen på ett helt annat sätt (tänker på bränslefördelaren) än oblyad (även med tillsats) Tändningen är ju justerbar på dessa motorer så man kan flytta den efter vad för bensin man kör på så 95 eller 98 oktan borde inte ha någon betydelse. Har ni provat med E85?? Sprit gör susen både på gamla bilar och gamla gubbar... ?:-/ Håller ju 104 oktan och 30 % brukar man kunna blanda utan problem, sedan får man öka bränslemängden, men det brukar gå automatiskt på K-Jetronic när dom blir slitna...
av swimpe
Ser att jag har skrivit att jag har en 230E i min, de stämmer ej då det ska vara 230F istället. Men jag hittade felet på min, det var bara en vaakumslang som hade glidit ut, bara trycka tillbaka den och spänna slangklämman så gick bilen klockrent igen.
Användarvisningsbild
av lennarte
swimpe skrev:Ser att jag har skrivit att jag har en 230E i min, de stämmer ej då det ska vara 230F istället. Men jag hittade felet på min, det var bara en vaakumslang som hade glidit ut, bara trycka tillbaka den och spänna slangklämman så gick bilen klockrent igen.
Bra att du hittade det, och att det är en F motor du har. Den är lättare att jobba med. E motorn krånglar sällan men kan vara svårare.
Just 1988 fanns båda varianterna, så det är inte lätt att hålla isär. Men det är stooor skillnad på insprutningssystemet. K-Jetronik är ett mekaniskt system som har "rötterna" i 40-talets stridsflygmotorer medan LH-Jetronic "stammar" från D-Jetronic som är ett elektroniskt system från dom sista åren på -60-talet. Det lustiga i sammanhanget är att K-Jetronic ersatte D-Jetronic i mitten på -70-talet när problemen brev för stora och elektoniken inte var tillräckligt utvecklad. Dock kom det elektroniska tillbaka med L och LE-Jetronic i början på -80-talet som sedan vidareutväcklades till LH-Jetronic som fanns på -80 och -90-talet. Tillsammans med en hel del andra system förstås. Många japanska insprutningssystem under denna tid är licenstillverkade "D" och "L" system
Onödigt vetande?? :oops:
Användarvisningsbild
av Frrla
i sverige och europa är dom nog optimerade för 95-98 oktan. men i usa hade dom väll 87 oktan? har för mig de motorerna är på mindre hästar och ställda efter det bränslet då. Även i Sverige hade vi ju 87 oktan ett tag men vet inte riktigt när det försvann.
OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg

Ok. Sög med felaktig annons, den är bort[…]

Generator Pv 444

Jag fick höra av en elektriker att man inte s[…]

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]