Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
SBergdahl skrev: Menar du att den där lilla motorn klarar att tömma tanken så fort?
Tanken tar 55l (eller om det är 52), kör bara på E85 med sänkning och 19" samt tung högerfot. Då går det åt.
av Perra79
Det längsta jag kört från Travemunde i Tyskland till Lyon i Frankrike, det blev en tripp på nästan 11 timmar i sträck, men flöt på ganska så bra för man ligger ju i snitt runt 160 km/h igenom Tyskland och i Frankrike ligger man på 130+ men man blir ju trött eftersom det är ju mycket trafik långa stunder.
Men är på bilsemester varje år i Europa så man börjar bli van plus att jag älskar det :D
av Perra79
Sen gör vi varje år en långresa igenom Sverige också, då blir det Stockholm-Luleå och det brukar ta ca 10 timmar eftersom när vi stannar så blir det ganska så läge eftersom vi har en liten tjej på drygt 3 år, men tur så gillar hon att åka bil långt och så har nog blivit van av alla bilresor vi gör.
Användarvisningsbild
av taxi
osla skrev:
VolvoB20 skrev:Hej.

Är och cruisar runt i Östeuropa o Balkan på semestern och förundras över hur bra XC70 är när det gäller långkörning (ni som säger att XC70 passar svensk vägstandard är underliga, svenska vägar är ju släta som biljardbord jämfört med här, och här passar XC70 verkligen perfekt.)

Vissa dagar har det blivigt 14 timmar körning non-stop med bara 3 min stopp för tankning, och ändå är man pigg och mår bra i hela kroppen vid framkomst, Bra betyg till stolar o komfort.

efter 20 min får jag värk i ben och höfter då jag kör/åker i volvo, oavsett årsmodell, förstår inte hur man kan sitta i dom där äckligt mjuka sätena timmar i sträck, och dålig fjädring som bara bottnar och gungar. om det hade varit en annan bil så hade jag förstått dig :wink:
Smaken är onekligen som baken! I en volvo, från 740 till V70, kan jag köra hur långt som helst. I mercedes eller VW däremot kan jag inte sitta längre än 30-60 minuter innan stjärten domnar.
av Exyzäta
Kör Mercedes hela dagarna och känner inte av några domningar i de bakre regionerna, men luftfjädrad hytt och stol kanske gör sitt till för komforten?
Bild

Sent from my Ipad with Tapatalk
av andersuw
Körde hem till Uppsala från Flensburgstrakten i lördags, en sträcka på ca 100 mil. Det tog oväntat lång tid eftersom den danska delen bjöd på ständigt hällregn i kombination med tät trafik och åtföljande köbildningstendenser. Dessbättre gick resan i Sverige sedan som en dans i vanlig ordning. Det var tur för jag var rejält slut efter de ca 40 milen i Danmark där det krävdes maximal uppmärksamhet hela tiden på grund av köbildningstendenserna och den dåliga sikten.

Dock kör jag aldrig så här långa sträckor utan paus. Nu blev det fyra, alla rätt korta, varav en som inte kunnat undvikas utan att välja annan och sämre färdväg (färjan Helsingör - Helsingborg). Totalt tog det ca 13 timmar vilket kanske kunnat kortas till ca 12 timmar om vi undvikit att rasta på andra ställen än färjan. Rastar man effektivt förlorar man inte mycket tid på det.
av rid54
Körde till Vallentuna med en gammal militärlastbil (Volvo TL22), som jag köpte i Bredbyn . Vinter. Snöade i princip hela vägen, 65 mil. Snorhalt, även på E4. Fordonet maxade 70, men det vågade jag inte hålla mer än på vissa ställen. Söder om Hudiksvall var alla vägskyltar igensnöade. Det hela tog 15 timmar, = snittfart drygt 40. Stannade endast för bränsle åt mig och bilen men hade ändå svårt att somna när jag äntligen kom fram. Jag tror att om man verkligen tvingas till koncentration hela tiden kan man hålla rätt länge, men det går ju inte att hålla på så varje dag...
Användarvisningsbild
av Micce1980
rid54 skrev:Körde till Vallentuna med en gammal militärlastbil (Volvo TL22), som jag köpte i Bredbyn . Vinter. Snöade i princip hela vägen, 65 mil. Snorhalt, även på E4. Fordonet maxade 70, men det vågade jag inte hålla mer än på vissa ställen. Söder om Hudiksvall var alla vägskyltar igensnöade. Det hela tog 15 timmar, = snittfart drygt 40. Stannade endast för bränsle åt mig och bilen men hade ändå svårt att somna när jag äntligen kom fram. Jag tror att om man verkligen tvingas till koncentration hela tiden kan man hålla rätt länge, men det går ju inte att hålla på så varje dag...
Precis, körde Halland-Innsbruck för att komma på skidsemester i två sköna veckor, tror det var 2009, snittade ca 50Km/h på vägen ner och fick köra hela natten för att komma fram i tid, inte skoj. Men väl där var det sol och fint hela tiden. Vaknar upp sista morgonen till snöstorm och ca minus 25 och drar vid fyratiden på morgonen Innsbruck-Halland (korkat även denna gång, borde tagit in på hotel) snittade 40-45km/h i ca 135 mil, det tog dubbla tiden och att somna när man kom hem efter all kaos och väjande för strandsatta bilar utan varningsblinkers mitt i vägen samt att spolarmunstyckena frös i Danmark var bara att glömma ;-// Men man lär sig som tur är :)
av Tette
Kör sällan längre sträckor men, tror det var 2013 körde jag från Åre - Dorotea - Umeå i ett stöt med kisspaus utanför Fredrika eller liknande. Fullastad bil (nedfällda baksäten) och 2 cyklar på taket. Vägen mellan Dorotea - Bjurholm var SKIT så man sicksackade mellan potthålen. Tog väl drygt 7 timmar.
Vill egentligen inte köra så långt i ett svep men vi körde i konvoj varav volvon var lastbilen och de andra i sina små sketna golfar drog iväg utan oss :evil:

Var väl inte den goaste att umgås med sen :???:
Motorn tappar kraft och dör.

Ja ja får kanske göra det men det vore […]

Nya Volvo XC70 PHEV

EU har tullar på 100% elbilar från Kin[…]

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]