NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av burton666
Jag har fått lite problem med min V50 1.8F 2007 och tänkte kolla hur avancerat det skulle vara att fixa själv.

1# Dörrlisten på förarsidan har släppt och blivit sönderriven (den som skall hålla tätt när dörren är stängd). Går det att köpa ny och byta själv och ska den limmas eller liknande eller är den bara fastklämd?

2# Yttertemperatursensorn verkar ha ballat ut och visar oftast runt -20. Vad jag har förstått så sitter den i den vänstra sidospegeln. Är det lätt att öppna upp och kolla/göra rent kontakten för att se om det hjälper?

3# Belysningen under den högra sidospegeln har släppt då en lite plastgrej har spruckit sönder, Är det bara att byta hela insatsen och hur svårt är det?

4# Backsensorn klagar på att något är trasigt varje gång jag startar bilen, men den piper å grejjar fortfarande när jag backar. Går det att stänga av på något sätt? Måste man lacka om ifall jag skulle prova att byta sensor?
av Rådlös
En del av din fråga 4 vill jag kommentera lite. Dom andra frågorna vill man nog undersöka på plats och med en multimeter till hands. Eventuellt ett kopplingsschema också när det gäller elektroniken.
Men jag har en V70 2.0F -08. I den kan jag tillfälligt stänga av parkerings-backsensorn. Jag har en knapp i mittkonsollen, längst ner till vänster som är märkt med ett P))) som symboliserar radiovågor eller något motsvarande? Man kan sätta på den med knappen igen, men man kan också fortsätta att ha den avstängd. Den förblir avstängd ända tills man startar bilen på nytt. Det är ju ingen slutlig lösning, så om du känner osäkerhet över detta så tala med en verkstad. Eventuellt poppar det upp någon här som har erfarenhet av detta och kan vägleda.

Ett tillägg om tempmätaren i backspegeln, fråga 2. Öppna spegelhuset så att du ser kablarna från tempgivaren. Tag ett motstånd, nästan vad som helst duger, och anslut över några öppna kontakter som du ser där och som tillhör givaren. Samtidigt kollar du, eller en medhjälpare, om siffrorna ändrar sig i displayen. Det behöver inte visa rätt temperatur, men om siffrorna ändrar sig i förhållande till vad som stog där alldeles innan, så är det givaren som är trasig. Givaren i detta fallet är ett motstånd som ändrar Ohmvärde med temperaturen. Med det lösa testmotståndet har du simulerat en temperatur och displayen har i bästa fall svarat på det genom att visa ett motsvarande värde.
Användarvisningsbild
av grillchips
1: Den är mig veterligen bara fastklämd.
2: Se Rådlös inlägg.
3: Markbelysningens glas alltså, det ska gå att byta bara glaset men sägs vara "förvånansvärt dyrt" till andra Volvo-modeller, men det går.
4: Kan det inte vara så att en av sensorerna är trasig och det är det den "meddelar" om medan övriga funkar och därför funkar det fortfarande som det ska i övrigt? Lacka om får du göra ja, om du inte har tur och hittar en begagnad sensor i samma färg på exempelvis bildelsbasen.se (eller ringa till Jönköping bildemo direkt och be de rota fram en i rätt färg och bra skick).
av dieselputte
Fråga #2

Ytterst sällan det är tempgivaren i backspegeln som felar, oftast problem med erjade kontaktstycken i dörren, eller att de är lösa. Som nämnt i första svaret ersätta med ett motstånd i backspegeln tror jag inte går, har för mig kabeln från givaren går direkt vidare ned i dörren till styrenheten där.

Prova först att lossa kontakten intill dörrens gångjärn mot A-stolpen och rengör hela det kontaktstycket med oxidrengöring. Motionera kontakten och se om det blir någon skillnad, om inte är det troligen problem inne i dörren.

Jag har ibland problem vid fuktig och 0 gradig väderlek då tempen plöstligt kan droppa ned på -5 till - 10 grader, men det händer bara någon gång per år.
av Rådlös
Dieselputte: Ett av dom ytterst sällsynta tillfällena då det var fel på en givare inträffade helt nyligen och stog att läsa här på forumet: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=128067

Det är inte meningen att du skall ersätta med något motstånd. Du skall bara simulera ett motståndsvärde under ett kort ögonblick till den omvandlare som räknar om ohmvärdet till grader Celsius. Det tar inte längre tid än vad som går åt att läsa av displayen. Om det visas siffror eller något annat värde än det som står där i nuläget, så är givaren trasig. Om samma slumpvisa siffror visas så kan man godta att kablaget är helt. Även att den ovan nämnda omvandlaren är hel.
Visas ingen förändring i displayen så är antingen kablaget trasigt eller omvandlaren trasig.
Man ansluter lämpligast motståndet i någon skarvkontakt för givarkabeln där man kommer åt öppna kontaktytor. Och det behöver inte visa rätt värde som är temperaturen för den dagen. Det kan visa vad som helst. Det blir en signal på att kablaget och omvandlaren lever. Eller att givaren är trasig.
av dieselputte
Rådlös skrev:Dieselputte: Ett av dom ytterst sällsynta tillfällena då det var fel på en givare inträffade helt nyligen och stog att läsa här på forumet: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 9&t=128067

Det är inte meningen att du skall ersätta med något motstånd. Du skall bara simulera ett motståndsvärde under ett kort ögonblick till den omvandlare som räknar om ohmvärdet till grader Celsius. Det tar inte längre tid än vad som går åt att läsa av displayen. Om det visas siffror eller något annat värde än det som står där i nuläget, så är givaren trasig. Om samma slumpvisa siffror visas så kan man godta att kablaget är helt. Även att den ovan nämnda omvandlaren är hel.
Visas ingen förändring i displayen så är antingen kablaget trasigt eller omvandlaren trasig.
Man ansluter lämpligast motståndet i någon skarvkontakt för givarkabeln där man kommer åt öppna kontaktytor. Och det behöver inte visa rätt värde som är temperaturen för den dagen. Det kan visa vad som helst. Det blir en signal på att kablaget och omvandlaren lever. Eller att givaren är trasig.
Jo, jag fattar att man simulerar med ett motstånd, men uttryckte mig dåligt. Länken till det topic du hänvisar till har en helt annan sensor, sitter själv med en extra yttertempgivare till S40/V50 framför mig, Den har 2 st AMP kvadratiska hylstag utan kontaktkropp och en c 45 cm lång kabel som vad jag förstått skall anslutas inne i dörren. Man kan således inte prova med ett yttre motstånd utan att klippa sönder kabel till ursprunglig givare, det var tanken med min kommentar. Så här ser den ut http://www.skandix.de/en/spare-parts/el ... e/1030192/

Citerar en annan tråd "På min v50 T5 -07 så va felet med tempmätaren bakom dörrsidan, sitter in box med lite kontakter i.
Tog bort dörrsidan och lossade kontakterna och sprejade med 5-56, sen funkade det prima."
, men, innan man ger sig på att riva dörrsidan bör man göra ett försök med kontakten intill dörrens gångjärn vid A-stolpen. Även om kablaget är utbytt i enlighet med Volvos servicebulletin 2006-2007 (för bilar 04-07) så kommer problemen ibland tillbaka, såsom på min bil. Typiska symptom dörrars låsknoppar åker inte ned vid låsning och visning av fel utetemp. Ta loss och sätt tillbaka kontakten ett antal gånger, blir tempen ok då= ok givare och oxidation som orsak. Har även varit nåt fall där en kontakt suttit halvt lös inne i dörrens modul, har för mig nån här på forumet drog fast kontaktkroppen med panduitband.

Finns kanske en del som bytt givaren helt i onödan då det i själva verket kan ha berott på oxider i kontakter som slumpmässigt försvann i samband med bytet.

AD omvandlaren sitter i styrenheten för klimatanläggningen så det är analog signal hela vägen genom dörrens kontaktstycke. Finns mycket skrivet om detta på de engelska forumen.
av burton666
Ok, tackar för alla svaren. Jag tänkte börja med att kolla kontakten vid gångjärnet men känner mig genast lite efterbliven. Jag höll på å ryckte och slet i nästan 15 min utan resultat men med blodiga knogar och trasiga fingertoppar. Hur tusan får man bort kontakten? Det fanns någon form av plast-plutt på framsidan och även på baksidan av kontakten men där var det tok-trångt.

Är det något speciellt trix man ska använda?
av dieselputte
burton666 skrev:Ok, tackar för alla svaren. Jag tänkte börja med att kolla kontakten vid gångjärnet men känner mig genast lite efterbliven. Jag höll på å ryckte och slet i nästan 15 min utan resultat men med blodiga knogar och trasiga fingertoppar. Hur tusan får man bort kontakten? Det fanns någon form av plast-plutt på framsidan och även på baksidan av kontakten men där var det tok-trångt.

Är det något speciellt trix man ska använda?
Kolla den här video efter c 15 min

Sitter samma kontakt i höger dörr också.

Hoppas det löser sig

Det du borde fixa först är temperaturse[…]

Mackans Garage tror jag det var. Jupp, hä[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

@Soffantjejen , Man får ju hitta det som g&[…]

Är det den nyare motorn med 5 st tändspo[…]