Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter att ha tvättat och vaxat pärlan idag upptäckte jag till min stora förvåning att den har börjat (vad jag tror) rosta vid ena sidospegeln.
https://www.dropbox.com/sh/oaxiu4x9ca1w ... m9x7a?dl=0
Fattar tyvärr inte hur man bifogar bilder, hoppas det funkar med dropbox :???:
Om det nu är rost, kommer bilhandlaren eller Volvo stå för ev. åtgärd eller är det bara att bita i det sura äpplet och fixa det själv?
Kan tillägga att det är bara ca 5 månader sedan jag köpte bilen.
Jag har liknande rostangrepp på min V50, dock på höger framskärm.

Bilia ville inte ta i detta ärendet (Förvånad? Nej...), så jag besökte den verkstad där jag servar bilen. Vi kom överens om att skicka in en anmälan till Volvo efter semestern.
Då skadeverkstans bedömning var att det är inifrån uppkommet, både tror och hoppas jag, att bilen kommer åtgärdas.
Men jag tar inte ut något i förskott...
På min V60 -13 var det rost längst ned mellan vänster framskärm och förardörren. Även på båda sidorna om handtaget på bagageluckan. Det åtgärdades. Fick även nån fläck på höger skärmkant.
Tjejens har samma. Också en -12 fast med 17900 på mätaren. Säkert nåt monteringsfel på x antal bilar.

Förstår inte "trodde volvo var bättre än så här"-resonemanget. Uppenbarligen rostar inte bilarna, och här har vi flera med samma grej = mycket trolig garantiåtgärd.
Alla bilar går sönder.
Självklart går alla bilar sönder.
Detta är dock inte första felet som uppstår på denna bilen, tur att man har garanti från säljaren kvar.
Missförstå mig inte, jag älskar denna bilen, men kvalitén verkar vara lite sådär.
Ett enkelt sätt att hindra rostskador är att köpa en vanlig kompressor med tryckspruta från tex Biltema och spruta vanlig kallpressad linolja på underrede, hål, balkar, dörrar, hjulhus och innanför skärmarna så kommer garanterat ingen rost att få fäste.

Linolja finns att köpa på 20 litersdunkar på nätet. Det går åt ca 5 liter per bil och linolja skadar inte bilens vaxbehandling.

Har sprutat många bilar under flera decennier där till och med bilmodeller med stooora rostproblem tex Opel, Ford etc inte alls drabbats av rost.

Detta görs på sommaren och var noga med att lägga på plastfilm på bilen innan man sprutar på linolja .

Skyddsplast finns att köpa på Biltema.

Tvätta noggrant biltak, sidorna, fönster på bilen direkt efter att bilen linoljebehandlats eftersom då linoljan torkat några dagar blir den som sirap och är nästan omöjlig att få bort, så effektiv är den!

Det tar bara ca 1,5 timme att göra hela denna, enkla och oerhört effektiva rostskyddsbehandling.

Vad gäller rost ovanför vindrutan läggen man en 1,5 cm bred genomskinlig stenskottsfilm tex 3M precis där rutan slutar och taket börjar. Rost där beror på att grus och sten träffar rutan och rullar uppåt och träffar plåten pga att takplåten tyvärr ligger / sticker ut ett par mm över vindrutan.

Har du verkligen 3,5 bar i bränsletryck..? Hu[…]

VOC Service

2G/3G-näten har precis stängts ner i di[…]

Recharge frågor

Volvo införde en ny drivlina mitt i års[…]

Extra ljus

Ja, paketet med dongel och powerunit.