Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av THP
Knatch skrev:En annan sak jag undrar är hur exempelvis en 2004 räknar med sitt "dags för service"? Är det motortimmar / mil / månad? Eller hur går det till?
För jag skulle vilja korta ner mitt intervall till iallafall 12000 vilket borde gå med vida. Hur ska jag be dom ställa motortimmarna om dessa nu beräknas?
12000km
8månader
Motortimmar?
Så tänkte jag att mitt intervall ska vara.
Några förslag?
Intervallen räknas exakt så som du beskriver. Det som uppnås först triggar servicelampan.
Är det många mil så blir det mil... är man så man bor i köernas rike så lär motortimmar troligen trigga.
Jag har tyvärr inte i huvudet hur många timmar man räknar med från volvos sida. Men det bör gå att slå upp. Kontakta volvo och se om det finns möjlighet att friprogrammera intervallet eller om du måste följa ett av flera alternativ.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Tomgångskörning påverkar en hel del faktiskt, bl a så syns det på tändstiften om den bilen körs mycket på tomgång.
Volvo har prioriterat bort oljetrycksmätare.... ??:-/ ...
Vid tomgångskörning sjunker oljetrycket, hur långt ner det sjunker är individuellt för olika motortyper. lägre tryck innebär generellt lägre flöde.
Därför ska man inte köra motorerna på tomgång eller där i kring under färd, dvs med växel i.

Volvos intervall är satt till 12 månad / 3000 mil, beroende på vilket som inträffar först.
Självfallet gäller det även på bilar med 2000 eller 1500-mils intervall.

Om 12 månader passerat och bilen inte nått halva milintervallen gör en förenklad service vilket bara innebär oljebyte.
Så tekniskt sett kan du byta olja precis när du vill.
av THP
SBergdahl skrev:Jag var just spydig och inget annat. Ett jättebra inlägg som stämmer till fullo med allt annat jag hittat när jag sökt som verkat det minsta vettigt. Jag är nog bara inkörd på andra forum där tonen är spydigare till att börja med och sarkasm är mer utbrett.

Jag fortsätter nog för egen del med billig olja, märkesfilter och rimliga bytesintervall. Min bil rullar i princip bara sträckor på 10+ mil så den får oftast en chans att bli varm när den lämnar (kall)garaget. Nu senast nästan 1000 mil sedan jag köpte den i maj.. Mycket bil blev det på semestern.
:-)-)
av THP
Att mycket tomgång syns på tändstiften är korrekt. Men det beror på att dom helt enkelt går för kalla för att rensa sej själva perfekt.

Tomgång och motorer/oljetryck är en taskig myt i nutid. En frisk motor har runt 1 kilos oljetryck innan lampan släcks. ( varierar mellan 0.6-1.2 beroende på fabrikat). Men normalt tomgångstryck är runt 2,5-3 kilo för att sen öka till 4-5 kilo vid 2000rpm->.
Vi pratar om varmtryck. Kallt ligger det högre.

Visst flödar det sämre, men det flödar såpass bra att motorn inte är i fara på något enda litet sätt.
Förr däremot fick man passa sej ( 50-tal) då kunde en sliten oljepump i kombination med en varm olja göra att man blev trycklös några sekunder om man bara släppte gasen för fort.
Inget som finns i nutid på.em frisk motor alltså.
Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]