Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej där!

Har en S80 -04 där radion slocknar ibland. Det kan gå flera veckor, eller ett par gånger samma dag.
Har numera en GPS inkopplad via 12V-uttaget. Vilken också slocknar då radion ballar ur!

Enligt Haynes elritning skall de inte matas via samma säkring - så man blir ju lite fundersam. Säkringen till 12V-uttaget är felfri.

Enligt samma ritning dyker det upp ett "X-kontaktens överbelastningsrelä". Vilken alltså ger kräm via startnyckeln, tror jag.

Jag har inget "radioläge" på nyckeln. OM jag vill lyssna på radio med motorn avslagen så måste jag vrida på tändning för att radion ska sparka igång. Vilket jag misstänker är något knas.

Kan grundfelet ligga hos detta relä? Var sitter reläet i bilen? 12V-uttaget sparkar ju också igång på radioläget, i andra bilar alltså. Inte min.

Eller jordfel...
Senast redigerad av 1 Rudolfroffe, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
Du är säker på att du har tändningen på?
Tänds inte övriga kontrollampor av ett knäpp till på nyckeln?
Normalt aktiverar radioläget endast radio, men på dessa biler även vindrutetorkare, climatronic panelen, Airbagsystemet, mm.
Tokigt? Ja! Men skall vara så, tyckte Volvos designers.
av Rudolfroffe
MickeM skrev:Du är säker på att du har tändningen på?
Tänds inte övriga kontrollampor av ett knäpp till på nyckeln?
Normalt aktiverar radioläget endast radio, men på dessa biler även vindrutetorkare, climatronic panelen, Airbagsystemet, mm.
Tokigt? Ja! Men skall vara så, tyckte Volvos designers.
Om jag vrider nyckeln till första knäppet händer ingenting. Inga lampor, ingen radio. För att radion skall starta måste jag vrida igång tändningen, lampor och fläkt startar osv...
av MickeM
LaRy skrev:Jag kollade minS80 -05 i nyckelläge 1. Precis som SBergdahl skriver. Även info på instrumentbrädan kommer upp som km, klocka och temperatur.
Och halvljus?
"SBergdahl" skriver "ljus" också.
Därav skulle det kunna vara tändningslåset.

Tyvärr tror jag CEM styr allt detta, men inte säker.
Nått relä där som spökar, månne....
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Extern belysning är väl först läge 2 på nyckeln? Jag är lite osäker där. Annars skulle det ju kännas extremt olämpligt att lyssna på radio med motorn avstängd :-)

Instrumentbelysning, klocka mm på läge 1.
av Rådlös
Radion kan stänga av sig själv som en "varning" att man börjar ta på "batterireserven". Ungefär: "Fortsätter du så här så har du inte batterikraft kvar att starta motorn igen". Det kan ju vara läge att testa med en batteriprovare om man har råkat ut för detta. Eller köpa en batteriladdare och kompletteringsladda så ofta man kommer åt.

Nu har inte jag någon nyckel att vrida på, Keyless i stället. Men jag måste sätta i dosan och stega fram på startknappen om jag enbart vill höra på radion. Så jag antar att man normalt inte kan lyssna på radion utan att ha någon spänningsmatning inkopplad i något steg från nyckel eller motsvarande?
Jag har en V70 -08.
Läsbara hjulbultar. Igen

Jag lärde mig efter första gången […]

De som vinner på förändringen klag[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]