Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av ogren
Varför anses skinnklädsel till bilar vara så exklusivt att man får betala en hel del extra för det om man beställer en ny bil? Om man köper sen soffa till vardagsrummet är det nästan tvärtom.

Jag förstår för- och nackdelar med skinn och tyg. Vad som är snyggast är förstås en smaksak, men borde vara detsamma för bilstolar som för soffor hemma. Skinn är mer hållbart och lättare att rengöra men kräver mer underhåll. Skinn leder värme bättre vilket är en nackdel kalla vinterdagar och varma sommardagar. Ofta krävs då stolsvärme eller stolsventilation för att skinn ska vara bekvämt.

När jag tänker på det så borde skinn vara populärare i soffor hemma än i bilar just på grund av värmeproblemet. Och för att det borde vara vanligare att barn äter och spiller i soffan hemma snarare än i bilen. Men det är ju precis tvärtom idag då många väljer tygsoffor hemma men betalar extra för skinn till bilstolarna. Någon som kan förklara varför?
av Tilly
Har dålig koll på vilket material som säljs mest beträffande soffor men det kanske är mer populärt med textil där?

Förmodligen handlar det mest om trender. Just nu är det kanske inte så "inne" med skinn i TV-soffan men det kommer förmodligen tillbaka. Skinn i bilar har ju blivit mer och mer populärt de sista 10-20 åren, förmodligen mycket pga. att luftkonditionering blivit en självklar standard. Men det kan mycket väl vända, plötsligt dyker det upp något material som känns "fräscht" och "inne" och då väljer många det istället. På 1970-talet smällde ju en snygg plyschklädsel lika högt som skinn.
av Storfot
Jag föredrar helt klart skinnklädsel, men om jag köpte sprillans ny bil vartannat år så kanske tyg skulle kännas mer ok.
Skinn känns fräschare på en begagnad bil tycker jag med tanke på att det förmodligen spillts en del barnkräk, läsk, snus o.s.v. i en +10 år gammal bil med några ägare. "Rätt" slitet skinn kan ju se charmigt ut också, slitet tyg ser bara trist ut.

(Jag har för övrigt skinn i soffan hemma också.)

Något jag däremot inte alls begriper mig på är halvskinn, varför vill någon ha det? Känns lite som man får nackdelarna från både tyg och skinn utan att få några större fördelar.
Användarvisningsbild
av Perra83
Hade halvskinn i 854 Turbon som första bil och det var okej men det var skinn man ville ha. Hade sedan tre R bilar med skinn på kanterna och alcantara på dynorna. Väldigt sköna inredningar. Nu har det blivit fyra bilar på raken med helskinn.
Provsatt en V60 R-Design med skinn och typ alcantara och det kändes väldigt bra. Hade lika gärna valt den inredningen istället för att betala några tusen extra för skinnet.

Köpte skinnsoffor för tio år sedan när ja bodde själv. När ja växte upp hade vi tyg i både bil och hemmet. Skinn var lite lyxigare.
När vi köpte hus och rustade och köpte ALLT nytt blev det en stor tygsoffa. Den är fantastiskt skön. Det var tur att vi valde tyg för året efter vi köpte soffan blev vi med hund. Nu har vi två. Dom kan busa på rätt bra och hade då krafsat sönder skinnet. Mopsar älskar att ligga i knät och sova :wink: att låta grabbarna ligga på golvet är inte att tänka på. Tyget är lätt att hålla fint med en våtdammsugare.
Skinnet i bilen är ja försiktig med. Det finns läderfärg mm. och man behöver kanske inte vara hyper försiktig.
Kommer byta till ny bil typ var tredje år eller nått och kommer välja det som känns bäst. Troligtvis inte tyg. Skinn och alcantara är både snyggt och bekvämt. Ett fint skinn kan det oxå bli.
av volvoc70cab
Har skinn , men sitter gärna på en tunn dyna då jag tycker att skinnet gör att man blir varm om baken under sommarmånaderna . Blev skinn p.g.a. att jag ville ha en summum utrustad bil.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Skulle aldrig köpa en ny bil med tygklädsel. Håller med om att skinn blir varmt på sommaren och kallt på vintern, men har nappaläder i XC90in som är tjockt och mjukt. Blir inte alls lika varmt på sommaren.

I V40in har jag skinn och nubuck, vilket enligt mig är en väldigt trevlig kombination. Har aldrig tidigare haft annat än helläder men blev väldigt positivt överraskad. Så positivt att jag ska ha det i nästa bil med.
av llesrof
Lucif3r skrev:Skinn.... skållhett på sommaren och iskallt på vintern... argument nog att aldrig ha skinnsäten imo :roll:
Tyg... luktar illa på sommaren och råkallt på vintern... argument nog att aldrig ha tygklädsel. Tyget är snyggt i en vecka och sedan ser det ofräscht ut. De flesta som inte gillar skinnklädsel är de som inte hade råd med det :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Perra83
XC90_Executive skrev: I V40in har jag skinn och nubuck, vilket enligt mig är en väldigt trevlig kombination. Har aldrig tidigare haft annat än helläder men blev väldigt positivt överraskad. Så positivt att jag ska ha det i nästa bil med.
Nubuck var det som ja tänkte på, alcantara används kanske inte längre :!:
Jag tycker oxå att det är trevligt :D

Kan inte säga att ja lider när skinnet har olika temperaturer. Sätter mig ytterst sällan i en kall bil (aldrig i min egna). Skinnet är bara varmt i någon sekund när man satt sig.

Svärmor har sittunderlag i en V60 med dieselvärmare och stolsvärme. Hon har fått höra att hon är riktigt ljummen i kålan JA.
Användarvisningsbild
av crumpets
Beror ju helt på biltyp. I en typ polo, fabia, osv. ser ju skinn helt fel ut. I en Volvo tycker jag absolut skinn är att föredra. Samma med en audi eller bmw eller merca. Man blir ju gråtfärdig när folk åker runt i bilar för 400+ tusen och har de svinfula dörrsidorna med tyg. Stolarna kan ändå se rätt schysst ut men fy fan vad tyskarna kan konsten att göra en ful tygklädd dörrsida.

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

Släcka felkod

XC90 2,5T-2003 Har bytt stereo och mycket riktigt[…]

XC60 MY27

Trist att Volvo inte stoppar i ett större bat[…]