Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av 2ägaren
Hejsan, är helt novis på strömberäkningsåtgång tyvärr. Jag ska installera en liten Android box i bilen, och undrar om jag vågar koppla den på konstant ström. Det står 2amp 5volt på den, och jag har en omvandlare från mellan 8-22 volt till 5. Förmodar att 2amp är max vad den drar? Skärmen är avstängd när bilen är det, hur länge tror ni det tar innan en sån orsakar startproblem? Har ett 70amp batteri i bilen, och kör som mest sällan varannan dag, men oftast minst 2-3 gånger per dag minst några mil.
Användarvisningsbild
av Derank
Mät med en ampertång hur mycket den drar. Om du har tillgång till en sådan. Annars blir det mest gissningar.

Men jag tippar på att en sådan pryl kan stå på dygnet runt såvida du kör bilen dagligen.

Men för att vara säker måste du veta hur mycket den drar
Användarvisningsbild
av joel80
2A 5V är 10W... Om vi räknar på att omvandlingen tar hela 8w (det borde inte vara så mkt) så böir det 18w... Om man drar 18w från ett 12v-batteri är det 1.5A/h. På 24h har du alltså gjort av med 36Ah från batteriet. Tänk på att batteriet i bilen kanske inte är fulladdat jämt samt att man behöver ha skapligt med kräm i det när man startar bilen.

För närmre beräkning får du använda Ampermätare som Derank skriver. Finns även sån funktion i vissa multimeter..
Användarvisningsbild
av frasse4
Den drar inga 10 W när den inte jobbar. Jag har provat flera spänningsomvandlare till mitt solcellsystem som har amperemätare och de brukar dra < 1 W.
av volvo244gle
Sådana där prylar brukar vara baserade på samma hårdvara (CPU etc..) som mobiltelefoner, så strömförbrukningen borde inte vara så vansinnigt stor. Antar att datorn i fråga inte heller kommer behöva utföra något energikrävande beräkningsarbete då bilen står still?

Det är kanske t.o.m. så att förlusterna i 5 V-omvandlingen överstiger datorns förbrukning.

Koppla upp en multimeter i serie och mät. :) Du kan även koppla det hela till ett mindre batteri med känd kapacitet, t.ex. från en skruvdragare (undvik lithium - risk för överurladdning) och se hur länge det orkar hålla liv i det hela.
av volvo244gle
Spelar ingen roll om du ansluter multimetern på plus- eller minussidan; huvudsaken är att strömmen passerar via den.

Koppla den röda mätsladden till uttaget märkt 10A med en grön ring runtom. Ställ sen reglaget på ADC/10A.
Troligtvis så kommer du se ett väldigt lågt värde då du mäter, kanske 0,1 A.
av 2ägaren
Tack för all hjälp!
Såklart när jag kopplade in det idag så hade glassäkringen i multimetern gått sen tidigare. Så jag kör ett litet praktiskt test med inkopplad aktiv box nu. Har lämnat det enkelt för mig att kunna mäta när säkring inhandlats så jag vet säkert :)
Allt fungerade över förväntan iaf, inga bildstörningar med motorn på och video och strömkablar i litet utrymme som jag trodde det skulle bli. Så nu är bilen några snäpp mer hichtech än innan :)

?

En hypotetisk faktor att ev ta med i beräknin[…]

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

För den som är intresserad. Jag gjorde k[…]