Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

att importera bilar när vi har en bilindustri i Sverige är att svika landet.
För att uttrycka det enkelt. Det som är bra för Volvo ( eller annan verksamhet i landet ) är bra för Sverige.
Vi står nu inför stora utmaningar som en följd av hög invandring. Att då sprätta i väg valuta till Tyskland, Tjeckien etc.. är hårresande och rent av skamligt....
milktrucker skrev:
llesrof skrev:
milktrucker skrev:Det är för att dagens svenskar totalt saknar på både hjärta o hjärna
Kan du utveckla det?
dagens människor saknar nationalistiskt tänkande, många av dom iaf. host host kloryllkommunister
Om alla skall tänka nationalistiskt så blir det väl kört med exportindustrin, exempelvis så säljs väl merparten av Volvos produktion utanför Sverige.
Vojje skrev:att importera bilar när vi har en bilindustri i Sverige är att svika landet.
För att uttrycka det enkelt. Det som är bra för Volvo ( eller annan verksamhet i landet ) är bra för Sverige.
Vi står nu inför stora utmaningar som en följd av hög invandring. Att då sprätta i väg valuta till Tyskland, Tjeckien etc.. är hårresande och rent av skamligt....
Så du anser att de som bor i Sverige och köper något annat än Volvo skall skämmas? Det var något av det mest inskränkta jag hört på länge. Väldigt länge.
Vojje skrev:att importera bilar när vi har en bilindustri i Sverige är att svika landet.
Bra då kan vi sluta exportera Volvo med till de länder som har en egen bilindustri samt lägga ner den när vi ändå är igång då Volvo vars delar är tillverkade precis överallt på planeten. Frågar man mig kan vi gärna ta tillbaka mer tillverkning men det är tyvärr inte lika lönsamt för enskilda bolag, inte idag i alla fall. Jag kan ändå hålla med om att vi självklart ska stödja svensk industri men för att den ska kunna fortsätta utan att vi hamnar i "fattigsverige" igen bör vi samarbeta samt köpa varor med och från andra länder.

Har för övrigt haft fördelen att få se många länder de senaste 10 åren och ser förvånansvärt ofta varor och varumärken som på något sätt letat sig ut från lilla Sverige, för ett så pass litet land ändå med rätt få invånare är det glädjande att det ändå gott så pass bra
När det gäller hållbara bilar så är ju ett av problemet att de flesta som köper nya bilar (i allafall Volvos) är tjänstebilsförare, som ska ha bilen i 3 år.

Då är det svårt att ha som säljargument att bilen kan rulla 50k mil eller att rostskyddet är extremt bra... Många köpare som bara planerar att ha bilen i 3 år bryr sig inte om den funkar i 20k mil eller 50k mil.. det har nämligen rätt liten påverkan för restvärdet efter 3 år.
att kalla det inskränkt att stå upp för sin egen och andras välfärd är en uppfattning som jag inte har några som helst sympatier för.
Föreställningen att svenskar ska köpa Passat och Skoda för att svenska företag ska kunna exportera trätofflor till Ukraina är lika svårsmält.
Fråga er istället vad ni kan göra för Sverige t.ex. hur ni bäst värnar svensk sysselsättning.
Köp svenskt och semestra i Sverige är, enligt mig, en bra början...
Problemet Vojje är att Sverige har större export än import. Det innebär att Sverige skulle få det SÄMRE om alla i Europa resonerade på ditt sätt. Läs här om Sveriges handelsbalans: http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonom ... stebalans/

"Handelsbalansen har visat stora överskott sedan början av 1990-talet och tjänstebalansen har varit positiv sedan 2005. Detta betyder att värdet på de varor och tjänster som vi exporterar är större än värdet på importen."
Vojje skrev:att kalla det inskränkt att stå upp för sin egen och andras välfärd är en uppfattning som jag inte har några som helst sympatier för.
Föreställningen att svenskar ska köpa Passat och Skoda för att svenska företag ska kunna exportera trätofflor till Ukraina är lika svårsmält.
Fråga er istället vad ni kan göra för Sverige t.ex. hur ni bäst värnar svensk sysselsättning.
Köp svenskt och semestra i Sverige är, enligt mig, en bra början...
Att stå upp för något man inte begriper kan ju i så fall kvitta för mig. Det finns väldigt många sätt att värna om svensk sysselsättning än att köpa en bil man inte vill ha bara för att det skall stå Volvo på den. Man måste ju dessutom välja rätt volvomodell. För man kan ju med ditt resonemang inte åka runt i en Volvo som inte är tillverkad i Sverige. Det finns så många sätt att stötta svensk sysselsättning så att jag nog inte behöver räkna upp dem. De flesta förstår det och de som inte gör det, som Vojje till exempel, kommer ändå inte att förstå.
Det bästa man kan göra för sin industri är att köpa den bästa produkten oavsett ursprungsland. Det driver utvecklingen av hela industrin framåt och är det enda långsiktigt hållbara. Annars förvandlas den inhemska industrin till att tillverka skit som enbart är säljbart i det egna landet. Tänk Lada Samara osv.
Det är ju trevligt att bilen tillverkas i sverige. Men vad tillverkas den av då?
En snabbtitt när man skruvar med bilar berättar att Sverige.. är INTE underleverantörernas hemland i särskilt hög grad.
Definitivt INTE när det sen gäller *orginaldelar* som i sin tur ska vara exakt samma som sattes på bilen på bandet (har jag hört)..
Det gör att den *svenska* sisun... inskränker sej till folket på bandet och inte särskilt mycket mera.
Då spelar det ingen roll, det finns många andra saker man kan handla som är MER svenskt isåfall.
Du behöver faktiskt bara gå till den lokala pizzerian och inhandla en pizza, så är den procentuellt mer svensk.
Kupéfläkten står still

Det kan eventuellt gå att skönja (och p[…]

Halvljus

Mät matningsspänningen med en multimeter[…]

B5 bensin Vs 2,5 FT

Antar att den nyare bilen går lite tystare o[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Det var ett par år (3-4) sedan jag konverter[…]