Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
SBergdahl skrev:Jaså det där har jag läst. Det räknar jag inte som dokumentation för oljan är sämre. Kan precis lika gärna vara att den varit mer rengörande och lossat på gammal skit.

Det är gott om åsikter att den är skit eller jättebra men enstaka anekdoter är inte mycket att gå på för att bedöma kvalitet. Jag har kört 10000 problemfria mil på den men det kan förstås vara tur det också, det lär jag väl märka.
På vilket sätt är inte det en dokumentation?
I tråden skrev jag att jag ägt bilen från 12k till nu 22k och har allltid bytit oljan efter 800/1000/1200 mil nånstans där. Jag har aldrig sett någon koks eller varit i närheten av det. Oljetråget har jag haft ner 2 gånger och min olja har varit svart men inte bränd när jag bytt. Filtret likaså, vilket är ett tecken på att oljan gör sitt jobb. I början var bilen nychippad och jag kan lova dig att den gick jävligt hårt med höga hastigheter under lång tid samt mycket buskörande mitt i somrarna. Inget koks.
På senare tid (med biltemas olja) har jag bara kört lugnt och nångång händer det att jag rödljusrejsar men det är väldigt sällan.. Jag är noga med att varmköra motorn då och då även fast jag bara åker till jobbet och hem igen så blir det en extra runda just av den anledningen att jag inte vill ha gegga på stickan.

Resultatet efter samma intervall som tidigare fast med biltemas skit så är det fullt med koks i filtret och filterkoppen. Jag har aldrig haft det problemet med dyrare märkesoljor utan enbart med biltemas olja. Jag kunde aldrig tänka mig att det var koks, därav min fråga i tidigare nämnda tråd.
Biltemas olja är jävligt dålig, och den lämpar sig inte i en turbobil.

Jag avråder alla från att köra med den i sina bilar, och det gör jag av egen erfarenhet som en vanlig användare.
Jag har inget emot biltema, och precis som alla andra hade jag varit överlycklig om jag kunde spara några kronor på att köra den i min motor, om det hade funkat. Men bevisligen så gör den inte det. Iallafall inte i min bil och det är en vanlig t5a med chip som vardagskörs av en vanlig bilist, varken mer eller mindre. Jag bidrar med mina 5kr sen får var och en bestämma själv
Användarvisningsbild
av wissel
Att döma ut en "Biltema" olja på dina grunder är inte speciellt vetenskapligt. Jag körde 18k med min v70 och har nu kört min nuvarande bil 6000 mil utan dessa symptom. Men bra att du till slut nämner att vi får köra på den iaf. :-)
Om du skall så hårt döma ut en produkt från en firma så bör du ha klart bättre på fötterna än vad du skrivit.
:D :P
av Knatch
wissel skrev:Att döma ut en "Biltema" olja på dina grunder är inte speciellt vetenskapligt. Jag körde 18k med min v70 och har nu kört min nuvarande bil 6000 mil utan dessa symptom. Men bra att du till slut nämner att vi får köra på den iaf. :-)
Om du skall så hårt döma ut en produkt från en firma så bör du ha klart bättre på fötterna än vad du skrivit.
:D :P
Var kommer koksen ifrån då? :)
Castrol oljan som aldrig koksat har nu blivit "tvättad" av biltemas superolja?
Visst, är du nöjd så kör på!
Användarvisningsbild
av milktrucker
generellt sett så koksar *W-30 lättare än *W-40-oljor. Shells racing 10W-60 koksar otroligt mycket, så det finns undantag.
Så lite beroende på vilken viskositet man köper så koksar de olika.
Det är inte säkert att alla viskositeter av biltemas olja koksar, de kan t o m vara tillverkade av olika företag och olika fabriker med olika ursprung på råoljan,
Olika oljor från olika världsdelar har olika egenskaper, t ex så är olja från venezuela lämplig till bitumenbeläggningar(asfalt) och rysk olja är tämligen värmetålig.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jisses, snillen spekulerar.
Till alla som hittar hit under årens gång och läser det här, 99% av det som skrivs är skrönor över fikabordet och saknar kort och gott all form av lämplig dokumentation.
av Knatch
TommyP86 skrev:Jisses, snillen spekulerar.
Till alla som hittar hit under årens gång och läser det här, 99% av det som skrivs är skrönor över fikabordet och saknar kort och gott all form av lämplig dokumentation.
Det är ett forum där man diskuterar. Inte ett forskningslabb
av Alexas
Förstår inte heller den logiken. Det är ett forum där folk tycker och diskuterar. Ingen här är oljeforskare.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
av THP
Ska man diskutera olja och dess effekter så bör man vara mycket van med insidan av motorer. För har man ändå ingen aning om vad oljan utsätts för, när den utsätts för det och hur den utsätts för det, då spelar inte råden någon roll. Det verkar som att dom flesta inte förstått att varje motortyp, jag tänkte säga motorblock.. är som en individ. Den stakar ut helt egna villkor beroende på hur den konstruerats. Men framförallt med sin användning.
Jag använder inte min motor som just DU använder din motor. Inte alls exakt även om vi bägge bara pendlar till jobbet. Oljor däremot är ganska så universala och ska täcka ett stort spektrum, eftersom man helt enkelt inte vet vad som krävs för just DIN användning. Men det är ganska enkelt att stå på sej och läsa i tabeller och ha en stor åsikt. Särskilt om man slipper sådär 30 parametrar som återfinns just i DIN motor. Tar vi inte hänsyn till motorn alls, ja då kan vi köra på en kemtabell och plocka på nåt riktigt fint. Går vi på resterande 30 parametrarna, då blev det inte riktigt så enkelt.
Jag ska försöka belysa VARFÖR det inte är så otroligt enkelt som att säga *mobil är bäst därför att...* osv.

Vi börjar med oljetemperaturer.

Det råder någon allmän förvirring om att oljetempen skenar iväg ordentlig. Till att börja med låt mej säga: Skenar oljetempen iväg på din bil så för guds skull låt någon kunnig rätta till din motor istället för att du köper en special olja.
En motor räknas som driftsvarm när OLJAN nått minimum 60 grader. Den ska helst ligga på 80-90 grader. Oljetempen följer INTE din fina tempmätare i instrumentet. Tempen räknas i tråget som är förvaringsställe och efterkylningsställe. Oljekylningen på volvo är väldigt bra för att vara exakt.
Där kommer oljan upp fort i temp och håller sej sen där genom att oljan förvärms av kylvattnet och hålls sen som kylt av kylvattnet.
Räkna med att din fina motorolja är helt orenad tills du nått minst 60 grader på oljan. Motståndet i oljefiltret gör att bypassventilen står stadigt öppen och oljan rinner förbi filtret utan rening. När tempen stiger till runt 60 grader och över så sjunker motståndet och ventilen öppnas inte, då går oljan genom filtret. Gemene man tror att motorn stadigt och alltid renas genom det där dyra oljefiltret. Så är det alltså inte på någon bil någonsin.
Kortkörningar gör att motorn stadigt går orenad. Dieslar har t.ex ett enormt problem på det viset då uppvärmningen går relativt långsamt och därmed ökar tiden för orenad olja. Motorerna är däremot konstruerade för att kunna hantera mera skit och därför överlever dom.
Färgen på oljan anser folk avgör om den är bra eller dålig. Dålig olja är svart. Bra olja bärnstensfärgad.
Som magnus och brasse sa: FEL FEL FEL..
Bra olja blir kolsvart.. Den tvättar ju, det du ser är resultatet av den inre tvättningen. Är oljan bärnstensfärgad finns två möjligheter. Antingen tvättar den inte ett dyft. Eller så.. finns inget att tvätta. Enkelt va? En titt inunder oljelocket brukar berätta vilket. Är det rent och snyggt men ändå bärnstensfärgat? Tja grattis?
Är det som asfalt.. och oljan är ren o fin? Mindre grattis. Inte mer avancerat än så.

Dom hetaste områdena du hittar i motorn finner du i turbon, toppen, och runt kolvringarna Toppen ligger momentant runt 120 grader i lagerlägena efter smörjningen några sekunder, men rinner sen ut i toppen som håller runt 90 grader, där kyls oljan snabbt ner igen då den sprids över en relativt stor metallyta. Det innan den rinner ner med självfall rätt ner i tråget. Returkanalen är relativt stor så det rinner på kanterna ner där.

Kolvringarna , där handlar det om så otroligt lite olja att vi kan räkna bort den, förutsatt att oljeskrapringarna fungerar. Gör ringarna sitt så flödar runt en liter varannan minut ifrån skrapringarna neråt. Det räknat på samtliga cylindrar. Du märker den oljeförlusten som att du får fylla på nån liter mellan bytena. Missuppfatta nu inte. För att det inte syns på stickan så betyder inte det att din olja inte går åt. För du gör det väl på rätt sätt? Antalet liter du häller i vid bytet är ointressant. Du noterar VIKTEN på din olja. Sen noterar du VIKTEN när du tappar ur den. DÅ vet du om den drar något eller inte. Smuts, kondens och annat fyller på oljan, men väger inte lika. Så ska du se om motorn drar olja? Då är vägning enda alternativet.
Oljan som stannar på cylinderväggarna är hundradelar av en millimeter tjock. Dess yta förbränns vid körningen och det lilla..lilla som återstår skrapas ner nästa gång och sotet som finns skrapas ner i oljan.
Problematiken där i cylindrarna är tillverkarnas kåta önskan om låg friktion. Låg friktion betyder låg ringspänst. Låg ringspänst ger dålig kontakt mellan cylindervägg och ring, antingen direkt eller över tid. Vilket betyder överhettade kolvringar/oljeskrapringar. Det i kombination med irriterande dålig avrinning från oljeskrapringarna, vilket gör att oljan står stilla och överhettas rejält. Med koksning som följd. I ringlandet kan det bli runt 400 grader på kolvsidan och den oljan som tar det känner jag inte till. Där spelar inte fabrikatet roll. Det visas inte minst av att suzuki, bmw, opel, saab, toyota med flera har precis samma problem och alla kör på olika oljor. Ska vi diskuterar oljor? Men då ska ju beräkning för problem vara med. Men misstänker att dom flesta inte ens känner till hälften av dom konstruktionsproblem som finns så den diskussionen ser man sällan.

Vi hoppar raskt till turbon. En trevlig grej som ligger på runt 400 grader invärtes vid normalkörning. Även på tomgång. Det skiljer inte mycket där inte. Däremot vid stress får vi runt 600-650 grader invärtes. Inget problem med vätskor där i, därför att dom är där så kort tid att dom inte hinner ta upp tempen. Vid körningen alltså..
Så parkerar vi, har vi tur är kanelsnäckan bara runt 350 grader i lagerläget. Du stänger av motorn, oljan sinar. Den som finns rör sej tack vare att lagren snurrar i turbon en stund efter avstängning. Men så finns det lite olja på väggarna och den börjar direkt att stressas. Vattnet som finns i vattenkanalen skulle egentligen kokat som en upphetsad tekokare men den är trycksatt och trycket ökar ordentligt tack vare att den vill koka. Så den kokar aldrig trots tempen. Oljan däremot är trycklös med noll tillopp och fri avrinning. Den kokar ordentligt. Det spelar ingen roll där heller vad oljan heter eller hur dyr den är. Den bränner kortfattat. Det är givetvis bättre att stå på tomgång innan avstängning än att ha kört direkt. Men någon frigång för problemet med koksning får man inte. Det finns ingen motorolja som tar det problemet på svensk marknad idag. Koksningen blir minimal eftersom oljefilmen som stannar är minimal. Men koksning är det likförbaskat. Som tur är så tar det tid innan det blir riktigt kol av oljan. Tempen sjunker relativt fort så oljan hinner inte bli förkolnad med en gång. Men över tid så.. Där struntar kanelsnäckan i om det är mobil eller biltema eller german oil.. Naturen har sin gång, den är inte läskunnig och har inte fått veta allt i forumen.

Förresten... koksning? Hur gör ni när ni ser vad som är smuts och vad som är koksning? För min del krävs labbkontroll. För er del krävs...två fingrar?^
Nåt är galet med den tesen. Koks är bränd olja, smuts är rester efter förbränningen och FÖRBRUKAD olja. Två skilda saker faktiskt. Men lägger du dom på fingret så lär ingen människa se skillnad på dom. Två olika anledningar till förekomst och åtgärd. Men i diverse forum finns åtgärd. FINARE OLJA. Och det orginala konsumentpriset är guiden på hur fin den är. Kan man köpa den rabatterad så är det ytterligare ett strå i hatten över hur fin den är.

För att ni ska förstå hur komplext ett oljeproblem är så kan jag berätta hur en kontroll/lösning går till?

Jag jobbade på en firma där GMs olika fabrikat samlades. Där hade som bekant just Saab problem med koksning. Man visste att det var koksning tack vare att man gjort labbkontroll på drygt 400 fordons oljor och man har rivit ner drygt 100 rasade motorer för att se var problemet fanns.
Man fann i samarbete med Saab att vevhusventilationen skulle vara problemet. Drygt 6 generationer på lösningen gjordes men ändå fanns ingen lösning? Koksningen upphörde inte. Det slutade för en del men inte för alla?
Personbilar som rullade privat i det fallet klarade sej mestadels, gärna folk utanför stan. Andra inte alls.
Man gick igenom oljor, då användes endast Mobil1 helsyntet. Efter labbkörning hos Saab fann man att Mobil 1 skulle bytas ut mot Shell Helix på dom utsatta maskinerna. En testflotta om 100 bilar kördes på Shell istället. Dom klarade sej bättre än dom med Mobil. Men inte skadefria då heller.
Alla övriga motorer inom GM kördes med Mobil utan problem, många block är identiska i princip, men ändå. Man kom efter testperioden fram till att vanliga bilar fick mobil iallafall. Problembilar fick shell. Användningen måste vara problemet då motorspec på drabbade bilar var identiska.
Så kom saab aeros tjänstebilar, drygt 200stycken. Dom såg ut som asfalt i motorerna.
Där hjälpte inte shell heller. Efter omfattande oljeanalyser. Drygt 50 nerplockade motorer på det, så fann man att tvättmedlen tog slut i oljan, stabiliseringsmedlen, ja i stort sett varje tillägg var förbrukat. Men smörjdelen av oljan var intakt. Återigen hade det med körningen att göra.
Korta, hårda sträckor kördes. Ofta blev inte bilarna ljumna ens. Förutom invändigt då möjligen. Till slut fann man en lösning på det med.
Vi fick gå över på Valvoline på dessa. En halvsyntet, som byttes efter bara 800 mil på varje bil. DET höll problemet borta på dessa bilar.
Så löstes oljeproblem på den nivån. Låter enkelt men är en stoor sak att göra med några tusen bilar.

Här sitter det och spekuleras efter innehållstabellen på oljedunkarna? Vad är bra, vad är skit? Vad ska jag ha i min bil?
Men några analyser har väl inte gjorts av körsätt? Motortypen ifråga? Vad problemet är med oljan som finns idag?
Utan att ha alla parametrar så är det ren gissning man håller på med. Gissningar som kostar användare stora pengar i onödan om denne nu inte vet något utan går rakt av på främmande människors rekommendationer. Man handlar märken hit och dit för egentligen ingenting.

Jag rekommenderar egentligen inget oljefabrikat. Jag vet ändå inte hur din motor mår invändigt och exakt hur du kör och vad du vill ha ut av oljan. Jag vill inte veta om du kör landsväg eller grusväg. Jag vill isåfall veta hur många minuter går din bil på tomgång på ett år? Hur många minuter i bilkö? Hur många minuter landsväg? Hur många minuter tar det för din olja att nå driftstemp? Vad har du mest för temp runt kamaxlarna? Vad har du mest för temp i ditt tråg? Laddtryck? hur mycket under vad för tid? Oljeflöde till turbo, från turbo? Kolvkylning? Flöde? temp? Vad säger labbet om innehållet i din specifika olja du kör på idag, vid bytet? Vad är förbrukat och vad är kvar? Vad har hänt med oljan du har? Kör du fram infon så ska jag försöka få fram din *bättre* olja.
För det är ju en del av den infon som egentligen krävs..
Gå på tabeller om ni vill, gå på hörsägen? Men kom ihåg... det är gissningar..
Lokala volvonasaren har inte heller den perfekta oljan. men dom har sannolikt centralt på volvo, kört motorer i testcykel för att säkerställa att oljan man tillhandahåller inte skadar motorn på kort sikt. Deras ide är ju att ha ett par oljor i hela världen för enkelhetens skull.
Förhoppningsvis skadas det inte på lång sikt heller. Men det förutsätter att DIN ANVÄNDNING är ungefär lika som testcykeln. Volvo med flera tillverkare har inte riktigt råd att tilldela skit till kunderna. För uppdagas det så får dom problem i miljardklassen. Men det innebär inte heller att deras oljor är bäst. Det är möjligen som sagt bästa jämkningen.
Det tjafsas i dödagar om oljebyten hit eller oljebyten dit. Hur många byter FILTER mellan oljebytena? För nåt filter som gillar 2000 mil eller liknande finns inte, förutom... i en viss testcykel.
Men återigen, DIN användning avgör ju hur mycket skit det finns i filtret och vad det klarar, inte volvos försäljningsavdelning. Så vill du göra din bil en fet tjänst. Byt du ditt filter den där gången emellan och låt oljan vara ifred om du nu inte vet bättre och har all spec?
Du måste inte köpa volvos olja när du får lust, men följ dess spec i din bruksanvisning eller om du fått anvisning från lokala volvonasaren om någon uppgradering, om du som sagt inte vet bättre baserat på DIN motor.

Exempelvis kommer ALDRIG biltemas oljor att fungera i en bil då dom alltid är gjorda av spillolja, renad olja, asfaltsrester, och 49 ingredienser till. Glykolen är ju gjord av anrikat kärnavfall som är frätande mot allt mänskligheten känner till, så varför inte?
Personligen finner jag det förvånande att man inte dragit upp insmälta kondomer, gamla däck och liknande?
Givetvis handlar det inte om oljan som är i dunkarna, för ingen vet exakt vad som är i dom. Det handlar om biltemadunken i sej. Du vet inte vad det är i mobildunken heller. Du vet vad SPECEN säger. Du vet inte ens om Mobil tillverkar exakt alla oljor själva?

Egentligen säger användningen något helt annat. Säljer man, oavsett vem.. ska tilläggas. Sådär 2miljoner liter/år och har runt noll motorreklamationer med smörjning som anledning så tja. Det säger ju antingen att nåt fungerar eller att kundstocken är det dummaste på jorden? Det är ju här tvivlarna säger att kundstocken är problemet hos en del, och bästa produkten hos andra.
Man kör med vetenskapliga saker såsom: Jag hällde i den oljan och det slamrade mera, så den är sämre.
Men å andra sidan vet man inte att olika oljor faktiskt dämpar det mekaniska ljudet i en motor olika då är det ju en överraskning förstås. Slamret, då menar jag inte tryckarna för dom ska inte slamra med någon olja alls och gör det med största sannolikhet inte heller, jag menar t.ex klicket som kamaxlarna skapar, det folk TROR är tryckarna. En tunn olja sprider det klicket mycket mer än en tjockare dito. Det finns oljor som tystar mycket bra. Men det är inget kriterium för en BRA eller DÅLIG olja. Det är däremot inte en du är nöjd med för att du blev överraskad, för att DU INTE LÄST PÅ att problemet existerar. Det är en annan femma. Men vad du förväntar dej för att du inte visste, kontra bra eller dålig produkt?
Lite olika saker det..

Nästa gång just DU frågar: Vilken olja i min motor? Då förutsätter jag att all spec som kan tänkas mätas upp på just din bil, vid din specifika användning rabblas upp.
Annars fungerar handboken alldeles utmärkt för att läsa vad motorn kräver så länge. Sen kan just du döva ditt samvete med att köpa just det märket du känner smakar bäst. För största problemet med oljorna i sej sitter i användarens sinne. Inte i oljan.. Är sinnet nöjt är oljan alltid perfekt. Är sinnet oroat är oljan alltid skit. Oavsett pris, fabrikat och färg, smak, lukt eller fin dunk.
av volvo244gle
Mycket intressant läsning! Jag hoppas verkligen att filtret alltid byts samtidigt som oljan!? :shock: Trodde det var en självklarhet, och heller då som sagt ett extra filterbyte om man av någon anledning vill köra längre på sin olja.

Personligen så resonerar jag som så att självplocksskroten tar 1.200 kr för en motor om behovet skulle uppstå... :twisted:
Merparten av bilarna på plockgården har dessutom fungerande (provstartade) maskiner så jag antar att oljerelaterade haverier är relativt ovanligt trots allt?

Kör då hellre på en billig olja och byter (oljan, d.v.s.) efter max 1.000 mil.

Vidare så står det klart och tydligt i instruktionsboken vad som gäller, iallafall på vår V70 2.4 -02.
fr_431_size1024.jpg
fr_431_size1024.jpg (263.74 KiB) Visad 646 gånger
Bilen i fråga körs normalt och jag skämmer för tillfället bort den med Biltema 0W-30 "longlife". Till nästa byte om ca 500 mil så blir det Biltema helsyntet 5W-40 istället. Enligt instruktionsboken så ska den vara ok både vid höga sommartemperaturer och mitt i smällkalla vintern.
Den uppfyller t.o.m. ACEA A3 som rekommenderas "under extrema körförhållanden".
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?