- sön 31 jul 2016, 16:28
#1097456
Bilen stod på tomgång under tiden min syster lastade i vinterdäcken i bagaget men efter en stund stannade motorn med ett dunk. Det luktade varmt och oljan rann ut under bilen. På verkstaden förklarade dem för henne att pga att bilen körts korta sträckor och stått stilla så bildades det en ispropp av kondensationsvatten vilket gjorde att oljan inte cirkulerade och tillslut skar motorn och det är bara ett motorbyte som kan få bilen att rulla igen.
Jag hämtade hem bilen med släpkärra och nu har den stått hemma hos föräldrarna i några år och beslutet att sälja den har varit svårt den den är i väldigt fint skick både in och utvändigt.
Ett desperat försökt så skruvade vi ur tändstiften och hällde i lite olja i varje cylinder och lät detta vara en dag och när vi vred på nyckeln så rörde sig kolvarna. Vi satte dit tändstiften och provade igen och efter en stunds malande så startade motorn, dock så knackar den väldigt mycket. Motorn startar nu utan problem, jämn tomgång osv. men den knackar. Ett tändstift av fem ser oanvänt ut men de andra är mörkare.
Någon som har ide´ vad som är problemet?
Jag hämtade hem bilen med släpkärra och nu har den stått hemma hos föräldrarna i några år och beslutet att sälja den har varit svårt den den är i väldigt fint skick både in och utvändigt.
Ett desperat försökt så skruvade vi ur tändstiften och hällde i lite olja i varje cylinder och lät detta vara en dag och när vi vred på nyckeln så rörde sig kolvarna. Vi satte dit tändstiften och provade igen och efter en stunds malande så startade motorn, dock så knackar den väldigt mycket. Motorn startar nu utan problem, jämn tomgång osv. men den knackar. Ett tändstift av fem ser oanvänt ut men de andra är mörkare.
Någon som har ide´ vad som är problemet?