Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alexas
Jag bygger på Milktruckers spår. Alla oljor är inte samma även om de uppfyller samma klassning. Mycket saker skiljer de åt trotts att alla uppfyller samma klassning. Volvo rekommenderar i min bok Castrol edge A5B5. Så det är fel att säga att Volvo inte rekommenderar något annat än klassningen.

Om man håller sig till märkesoljorna som Valvoline, Castrol och Mobil1 får man i de flesta fall en bra olja som klarar de krav som en vardagsbilist har. Är man oljenörd och gräver ännu djupare kan man dessutom urskilja bra och dålig kvalitet bland märkesoljorna. Men en no-name-olja hade jag aldrig hållt in i min bil iaf.

Skickat från min ALE-L21 via Tapatalk
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Alla gör såklart som de vill. Men Castrol tjänar mycket mer pengar på att betala Volvo att rekommendera deras olja än att lägga pengarna på produktutveckling. Lönsammast är den olja som är billigast att tillverka samtidigt som den uppfyller standarderna. Resten fixar rykte och marknadsföring.

Acea-standarden innehåller ett gäng tester på rengöringsförmåga och värmetålighet om man läser den. Finns på acea.be. Sen säger specifikationen mig inte så mycket eftersom jag inte är kemist. Men företagsekonomi har jag läst.
Användarvisningsbild
av milktrucker
Eftersom jag servar mina bilar själv så har jag hällt i Q8 oils i flera år, just pga att Q8 är volvos gamla samarbetspartner på oljor och den kostade typ 75 kr/liter i 20L-dunk. Köper alltid 40 liter olja åt gången och vill inte punga ut 12.000 kr på olja från Volvo.
I år blev det dock Castrol från oljemagasinet eftersom en bekant som jag delar dunken med ville ha det, då han hört av en tekniker på volvo att Q8 koksar.
På v70 gick jag från Q8 5W-40 A3/B4 till Edge 0W-30 A3/B4(Volvos kundcenter gav mig rekommendationen) och det gjorde stor skillnad. Nu skriker motorn och viner mer samtidigt som den känns något piggare.
Uppe på det är ryckningarna tillbaka i motorn, det blir som en hästspark ungefär varannan minut i hela bilen. Fenomentet fanns när volvo servade bilen för 6000 mil/4 år sedan - men har inte uppenbarats sig med Q8-oljan.
Blir fanken inte klok på detta, jag hade inte förväntat mig missljud efter oljebytet då Castrol anses vara Top-Of-The-Line.
Med Q8 var motorn tystare utan några konstiga ljud eller hästsparksryckningar.
Sparade det gamla oljefiltret och undersökte det noggrant, hittade varken metallspån eller koks - dvs Q8-oljan har gjort ett bra jobb.
NOTIS: Q8 oils gör sin olja på ett raff i Rotterdam, nederländerna, OKQ8 tillverkar sin olja tillsammans med Agrol(granngården) på Lodudden i Sthlm, dvs inte samma olja.

Ska byta Olja på XC70 denna veckan från Q8 A5/B5 till Castrol Edge A5/B5 och känner mig väldigt skeptisk till om Castrol verkligen är Top-Of-The-Line eftersom den inte verkar vara bevisligen bättre än någon annan olja.

Däremot finns det dokumentation på att olja från Biltema koksar otroligt mycket, trots att den uppfyller samma ACEA-klassning som andra märken.
Användarvisningsbild
av milktrucker
SBergdahl skrev:Jag läser gärna den dokumentationen.
Du kan fråga medlemmen knatch vad han har för erfarenheter av biltemas olja.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=60
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jaså det där har jag läst. Det räknar jag inte som dokumentation för oljan är sämre. Kan precis lika gärna vara att den varit mer rengörande och lossat på gammal skit.

Det är gott om åsikter att den är skit eller jättebra men enstaka anekdoter är inte mycket att gå på för att bedöma kvalitet. Jag har kört 10000 problemfria mil på den men det kan förstås vara tur det också, det lär jag väl märka.
Senast redigerad av 1 SBergdahl, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av milktrucker
SBergdahl skrev:Även billig olja som uppfyller klassningen uppfyller klassningen. Bättre i så fall att lägga pengarna på att korta in intervallerna.

Vill man ha märkesolja är den här skapligt prissatt: https://oeldepot24.de/motul-104652.html
http://www.bmwclubmalaysia.com/forums/f ... e-oil-test
Behövs det sägas mer?
Användarvisningsbild
av SBergdahl
Jag är ju som sagt inte kemist. Så lite frågor:

Är 400 grader en representativ temperatur för vad oljan utsätts för i en normaltlågt belastad bilmotor? Det är ju inga särskilt högt belastade motorer vi snackar om. Vad jag förstår har de kokat oljan vid den temperaturen. Inga andra egenskaper har bedömts heller vad jag förstår, eller?
Användarvisningsbild
av milktrucker
http://www.ekomobiili.fi/Tekstit/Oil%20test.pdf
Jag är ingen expert på motorer, men kolvarna blir mycket varma, dels av friktion och dels av förbränningen.
180 *C är ingen omöjlig temperatur i en förbränningsmotors delar och det får olja att mörkna.
Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]