Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Det kanske blir en kort tråd, men jag googlade lite hastigt och hittade ingen information på ämnet, så jag tänkte att man kan spekulera lite här.

Hur kommer det sig att V90 T5 bara finns som FWD i Sverige?
XC90 T5 AWD finns här, det torde väl vara samma motor?

Förr fanns exempelvis V50 T5 AWD i Sverige men de försvann väl de sista åren. XC60 T5 AWD finns på andra marknader men inte i Sverige.
Dieslarna har ju i förhållande ett enormt AWD-utbud, varför har inte bensinarna det? Taskig efterfråga på dessa?
Användarvisningsbild
av V9097
Volvo har länge fört en märklig motorpolitik. Bara en sån sak saom att i S40/V50 gick det inte att få diesel med AWD, och inte åtgärdade man bristen när man lanserade den nya V40. På de större bilarna kan man däremot inte få bensinmotor i kombination med AWD, bara då i form T6 AWD och Polestar vilka är prismässigt onåliga för många.

Och nu när T5 vea AWD finns i 60-serien, så säljs inte dessa i Sverige (S)

Som jag skrev i en annan tråd, jag hoppas T5 AWD lanseras i Sverige när V90CC kommer.
Precis, att klicka i T6 ger ett lite väl häftigt prishopp vilket nog avskräcker de flesta. Kanske jämnar ut sig en aning om T5 får möjlighet till AWD, men ändå.
Jag är nyfiken på hur de resonerar, för det känns (precis som du skriver) väldigt bakvänt.

Finns det någon info om huruvida V90 T5 AWD finns på andra marknader eller är det FWD som gäller där med?
av valln
Jag tror och hoppas att Volvo har förstått att det finns stora fördelar ned bensin, men att dieselspåret har varit så hårt marknadsfört att de nu ligger lite lågt med att ånyo marknadsföra bensin så inte giren blir för tvär. Framgent kommer de att växla upp bensin, ungefär så ser jag på det.
Upplever det också så, att bensin-modellerna sakta kommer få mer fokus.
Men vad innebär det i praktiken, lika möjligheter som dieslarna har idag? Dvs att man kan välja motor och drivning i stort sett fritt?

Hittar inget som tyder på att T5 AWD finns utomlands ännu för V90, har dock inte kollat på de internationella bygg-sajterna.

Edit:
I USA kan man inte confa V90 ännu, bara S90, men den visar samma som här. T5 FWD och T6 AWD.
Som flera säger, Volvos drivlinepolitik är en gåta (och ett gissel enligt mej). Varför
inte manuella växellådor och AWD tex :twisted:
av BiTu
Tycker dom är smarta rent företagsmässigt, om du MÅSTE ha awd så finns det, men kanske inte just till den här motorn. Tycker awd är överskattat. Kanon om du verkligen behöver det dock.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
V60D5AWDPolestar skrev:Som flera säger, Volvos drivlinepolitik är en gåta (och ett gissel enligt mej). Varför
inte manuella växellådor och AWD tex :twisted:
Volvo har ju ofta sagt att AWD inte är en praktisk funktion, utan en premium feature, så du måste upp på premiumnivå prismässigt med stora motorer och aut för att kunna köpa AWD. Det är bara på XC varianterna man fått backa lite på det och inte bara stödja värsta modellen.

Man har väl fått backa lite på det vad gäller V90 med diesel också.
Ja personligen MÅSTE jag inte ha AWD, absolut inte. Jag bor i Bromma och gör aldrig utflykter norröver, åker på sin höjd till västkusten eller Småland. Men hade det funnits så hade jag valt till det, någon gång måste man ju få prova att äga en AWD tänker jag.
Men det tar ändå inte bort "grundproblemet", varför finns de på andra marknader men inte här?
Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]

Sedan är det så att säkringen klar[…]

Det är en 2013