Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av ljungström
Köparen får stå sitt kast, helt klart. Om han envisas, säg att han får dra det in för tingsrätten. Vore kul att se deras reaktion...
Användarvisningsbild
av cycler
Finns inget som heter häva köp mellan två privatpersoner.....

Som ovan, du kan behålla 10% och ta tillbaka bilen.... men i ditt fall om det var så svårsåld hade jag inte gjort det......hade bett honom sälja den själv.... speciellt om han fick "bra" pris....

Vill du vara riktigt snäll ger du honom 5-10 000 tillbaka... men då är du riktigt snäll...:)

/C
av ljungström
cycler skrev: Vill du vara riktigt snäll ger du honom 5-10 000 tillbaka... men då är du riktigt snäll...:)

/C
Finns ingen som helst anledning att ge killen en spänn. Han visste vad han köpte och kan knappast komma dragandes med någon snyfthistoria senare. Om nu hans dotter är allergisk mot skinn borde det väl ha märkts tidigare (skinnsoffor, skinnjackor osv). Kanske snarare är så att han ångrat sig av något annat skäl.
Användarvisningsbild
av Nexus
provkört bilen 2 ggr säger du. då har han haft all tid på sig att ta med dottern och hela familjen. Nä det låter bara som han ångrara sig. Du ska inte backa på köpet. du kan ju skylla på att du redan har betalat av på den" NYA" bilen :wink: :wink:
av OrsonGbg
Vilka jävla människor det finns :lol:
av S60AWD2.5T
Det var väl frun som sa NEJ!

Häv inte köpet och ge dig inte in i någon återköps karusell det blir bara strul.

Kunde vara intressant att veta vad det var för "typ" av människa....... ;-)

Tänk vad bilfirmorna får uppleva :-)
av Parvel
Har Du frågat vad dottern är allergisk emot? Hon kanske är djurallergiker och du vid tidigare tillfälle haft katt eller hund eller annat djur tidigare i bilen,alternativt tidigare ägare har haft?
Lite långsökt , ja vet men vissa personer kan vara väldigt känsliga, även jag då jag själv är pälsallergiker och har fått allergiska reaktioner vid provkörning/test av beg bil.
Fast det borde ju köparen förvissat sig om innan köp om så var fallet.
Jag ser inget skäl till att han kan häva eller låta köpet gå tillbaka.
För övrigt testar inte Volvo alla klädslar inklusive skinn just i allergisynpunkt?.

Mvh
Parvel
av S60AWD2.5T
Parvel skrev:Har Du frågat vad dottern är allergisk emot? Hon kanske är djurallergiker och du vid tidigare tillfälle haft katt eller hund eller annat djur tidigare i bilen,alternativt tidigare ägare har haft?
Lite långsökt , ja vet men vissa personer kan vara väldigt känsliga, även jag då jag själv är pälsallergiker och har fått allergiska reaktioner vid provkörning/test av beg bil.
Fast det borde ju köparen förvissat sig om innan köp om så var fallet.
Jag ser inget skäl till att han kan häva eller låta köpet gå tillbaka.
För övrigt testar inte Volvo alla klädslar inklusive skinn just i allergisynpunkt?.

Mvh
Parvel

Det är nog många med mig som tror att det är ett svepskäl.
Så gå inte in i en diskussion ens.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Jag tror du vänligt men bestämt skall svara din köpare att du inte kan hjälpa honom med ett återtagande då det kommer att kosta honom betydligt mer än att sälja den vidare.
Klart att han ångrar sig och vill få dig att ta tillbaka bilen. Det är ur hans perspektiv den lätta vägen.
Du kommer inte behöva tänka på några som helst avtal utan det enda som gäller är erat köpeavtal.
Hänvisa köparen till den lokala konsumentvägledaren så slipper du lägga mer energi på detta.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]