Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
Tror det kommer.
Tror också det är rätt taktik som Tesla har, att börja med dyra lyxbilar och gå mot lite enklare lägre prissatta.
Det är alltid dyrt med ny teknik (okej elbilar är egentligen inget nytt) så hade man börjat med en enklare eldriven bil så hade den ändå blivit dyr. Då hade man troligen i princip inte haft några köpare alls. Det är inte många som hade velat lägga kanske typ 500kkr på en småbil. Däremot är det nog lättare att ta en mille för en lyxbil.
Nu när priserna börjar gå ner på batterier så kommer det nog snart fler vettiga alternativ för oss andra. :)
Användarvisningsbild
av joel80
rid54 skrev:En trist sak med elbilssituationen i nuläget är ju priserna. De modeller som märks i pressen och i debatten är ju oftast fordon som tangerar lyxsegmentet och med hysteriska prestanda. Många (misstänker jag) skulle gärna vilja ha en mindre miljöskadlig bil med låga driftkostnader, men de bilar som syns kräver ju en massiv inverstering. Ska man låna till köpet är det ju inte ett billigt fordon att hålla sig med precis, även om elen är billig. Jag skulle bli rätt mycket mer intresserad när man presenterar elbilsmotsvarigheten till Fiat Uno eller nåt liknande. Ett praktiskt fordon, liksom, inte en rullande biosalong eller en autobahntorped.
Där tror/hoppas jag på att Volvos V40.2 blir just det! Med rätt pris och runt 30-35 mils räckvidd skulle den kunna sälja rätt bra..
Och med fortsatt sjunkande batteripriser kanske vi har en V60-storlek på elbil som hamnar under 7.5 prisbasbelopp redan 2019. I allafall efter den supermiljöbilspremie som ska ersätta dagens... då blir det runt 60k avdrag för en ren elbil. Tror inte dom premierna kommer bli så långvariga (i allafall så höga) då dom ska vara självfinansierade.. och när det väl smäller till kommer försäljningarna av de bilar som har högre utsläpp minska och man måste minska på ersättningen för de som släpper ut mindre också.

Intressant att se hur pass snabbt Tesla lyckas få ut alla dom drygt 350 000 bilar som är förbeställda av Model 3 också. Den ska ju ha baspris på högst $35 000.. I Sverige troligen runt 360-400k.. (300-340k efter premie) och ha räckvidd på 30-35 mil.

Batteripriserna har förresten dalat rätt ordentlig bit redan.. det ska bara slå igenom i dom nya modellerna som kommer kommande åren.

Tesla är nere på $190/kWh och GM har ett avtal med batteritillverkare som ger dom ett kWh-pris på $145 när produktionen sätter igång för 2017 års Chevrolet Bolt EV.
Jämför det med priserna 2009-2010 där snittpriset låg på $1000 per kWh.
http://www.greencarreports.com/news/110 ... -for-cells

Till 2020 väntar man sig att man ska nå under $100/kWh. Kan gå snabbare om volymerna ökar snabbare än man trott.
av Mwi
joel80 skrev:Gissar att ett petrol-head som du är svårt att övertyga.. :P Men du ska nog se att om ett antal år sitter du där i din elbil du också! ;)
Stämmer hyfsat, jag tror förbränningsmotorn kommer vara tekniskt överlägsen batteridriften i många år till, har tankat E85 privat i 6 år oavsett prisskillnaden till bensin så jag är väl inget äkta petrol-head :D tror faktiskt på alternativa drivmedel.
Tomas88 skrev:Mwi förstår inte heller hur du resonerar.
Å ena sidan pratar du om att ändra livsstil. Att vi förbrukar mer energi osv. I nåt inlägg senare skriver du om att Teslan inte är bra till bankörning och även att du får så dålig räckvidd om du kör 150 eller 200km/h.
Jag tror att om ungefär 10år så har hälften av bilarna som säljs någon form av batteridrift. Alltså antingen någon form av hybrid eller helt elektriska.
Själv har jag 25km till jobbet. Så hade det funnits en för mig i övrigt passande bil med räckvidd på el på minst 60km så hade den funkat för de allra flesta resorna.
Jag skall försöka förtydliga mitt resonemang lite varför vi kommer att ändra livsstil ??:-/ Rätt eller fel men det är vad jag tror.

När det gäller Tesla så tror jag att det är den överlägset bästa elbilen med bra teknik, det finns hur många som helst som hyllar dess prestanda och så vidare. Men om man tänker lite kritiskt och funderar på följande, en fyrhjulsdriven bil med 750 hk och aluminiumchassi borde ha otroligt bra prestanda vid alla typer av körning. Filmen från Nürburgring visar ju tydligt att så inte är fallet, om bilen kör på ungefär samma varvtid som en 136 hk skåpbil så innebär det att elbilar är för tunga. På bana avslöjas en bils svagheter på några minuter, så att tunga elbilar är ingen framtid ser man ju tydligt i filmen.

Detta är Stockholms stad plan för parkering och bilism, de idéerna kommer säkert sprida sig vidare.
Parkeringsplanen ska ha en ”trafikstyrande effekt”. Syftet är att uppnå en förbättrad framkomlighet och en minskning av miljöbelastningen. Den ska också öka antalet lediga p-platser. Det finns ett mål om 15 procent lediga platser.
Parkeringsstrategin prioriterar gående, cyklister och kollektivtrafik före parkering. På gatorna prioriteras lossning–lastning och angöring.

Jag tolkar det som man vill ha bort bilar från staden oavsett drivmedel, bilar tar för stor plats i staden så i framtiden blir cykel eller kollektivtrafik det som kommer att gälla.

Att sedan använda el för att driva bilar när majoriteten av all elproduktion i värden görs av fossilabränslen eller av kärnkraft verkar inte rimligt, det måste vara bättre att använda förnyelsebar energi till förbränningsmotorer i de bilarna/bussarna som blir kvar.
Slutligen några fler saker som gör att vi tvingas ändra vår livsstil.
Vad vi äter påverkar också miljön.
http://www.livsmedelsverket.se/matvanor ... a-matval2/
Men även miljöförändringarna kommer att påverka vad vi kommer att ha råd att äta i framtiden.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6484305
Användarvisningsbild
av joel80
Att många länder kör med fossila bränslen är inget argument mot elbilar.. Många länder använder elproduktion som inte släpper ut växthusgaser, och alternativet är ju bilar som kör på fossilbränslen helt och hållet. Betydligt svårare att förändra snabbt också... Har man en stor mängd elbilar blir det enklare att snabbt, utan att behöva byta bilpark, förändra landets utsläpp om man tidigare brännt mycket olja eller kol. Bygga solcellsanläggningar och vindkraft ger ju då genast en större effekt för co2 per km på hela den del av bilparken som är eldriven.

Men Mwi.. jag tycker du ska höra av dig till BMW eller nått och se om du kan låna hem en BMW i3a i nån dag.. Den är inte jättesnygg, men du kommer bli överraskad över hur kul det är med drivlinan i en elbil. Den är redan nu överlägsen de absolut flesta fossila motorer! Jag är extremt skeptisk till det där testet och att det skulle kunna gå saktare med en Tesla på banan än en skåpbil. När Teslan går in i sitt overheat-läge har du fortfarande över 200hk kvar att jobba med, och ett vridmoment som är betydligt bättre än i en fossilare. Jag tror testet är vridet!

Edit: Hittade den här videon på en Tesla Model S85 (den med enbart bakhjulsdrift) som gör Nürburgring-varvet på 9:08. Det är väl ändå rätt snabbt?

Edit2: 8:50!

Den var roligare att titta på också. :D
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Nu hittade jag ställmotorn och länkarmen[…]

Ingen internetanslutning via SIM

Jag stoppade in ett splitter nytt SIM-kort till et[…]

Carplay Trådlös adapter