Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Är det aldrig någon som tänker tanken att minska elförbrukningen? Allt idag skall ta mig fan vara eldrivet och laddbart. Folk pickar på mobiler och plattor mest hela tiden. Visste ni att Facebooks serverhall i Norrland står för en hundrafemtioldel av vårt lands totala elförbrukning? Industrins och hushållens förbrukning medräknat. Bara för att folk skall visa bilder på vad de äter och dricker eller berätta att de är på andra sidan jorden och badar!
Användarvisningsbild
av sthlm
Nåja vi kan iallafall konstatera att elbilarna är här för att stanna och att det skett sådana framsteg att dom numera har en räckvidd som räcker för minst 75% av privatbilisterna.
Tänkte jag skulle masa mig iväg och testa några bara för att kunna säga att jag iallafall provkört elbilar :D
Men något köp blir det inte eftersom jag då måste skaffa ett dieselaggregat för att ladda bilen.
av Mwi
joel80 skrev:Det har med ekonomi och körglädje att göra! Elbilar är överlägsna!
Har man en gång kört en elbil (av nyare slag.. ingen gammal leaf från 2010 eller så...) en BMW i3a, en Tesla eller Mercerdes B-class (som jag i o för sig inte kört själv) så inser man hur kul det är med direktrespons och elmotorer! Även vissa hybrider har ju fin känsla p.g.a elmotorerna... min V60 är väldigt trevlig att köra p.g.a elmotorn som svarar direkt vid t.ex rödljus. Jag saknar det där direkta så fort jag sätter mig i en bil utan eldrift.
Jag tror att de flesta som gillar att köra bil snabbt kommer att ta elbilen till hjärtat när dom får smaka på det. :)
Vi kan vara helt eniga om att Tesla gör den överlägset bästa elbilen men tittar man på de här olika filmerna från Nürburgring en 750 hästars Tesla kör nordslingan på över 10 minuter (ca 21 km), det är samma tid som en dieseldriven Ford Transit skåpbil med 136 hästar (614 hästar i skillnad och likvärdig tid) :lol: Söker man på Tesla så finns det hur mycket som helst om 0-100 accelerationer men knappt inget om tider från någon bankörning, kanske hänger det ihop med att bromsarna lägger av och att batterierna reducerar effekten vid aktiv körning. Så än så länge är el eller hybridbilar inget alternativ, en bil som väger över 2,5 ton för att transportera 4 människor och lite packning är inte ett bra miljöval eller kan inte ge någon som helst körglädje.

joel80 skrev:I Europa är det bara Grekland, Polen och Estland som har elproduktion som är helt åt helvete för elbilar. Tjeckien låg också dåligt till men var något mindre skitigt jämfört med "vanlig" bil.. Sen har vi ett gäng mix-länder där det åtminstone är en förbättring på mellan 20-40%, och så sen Island, Norge, Sverige, Schweiz och Frankrike där det blir väldigt stor skillnad.
Jag vet inte hur du klassificerar kärnkraften på listan över miljövänliga energival den räknas ju inte som förnyelsebar men koldioxidutsläppen är ju inte så stora, i Sverige stod kärnkraften för ungefär 34% av elproduktionen 2015 det varierar lite på beroende hur mycket nederbörd det kommer till vattenkraften som stod för 47% av elproduktionen under 2015. I Frankrike står kärnkraften för ungefär 76% av elproduktionen.
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi ... roduktion/
http://www.el.se/artiklar/vilka_energikallor_anvander/
När man söker på olika el-sajter för att köpa el så hittar jag ingen som säljer Grön kärnkraftsel :mrgreen:
Om du tittar på vad man använder globalt för att producera el så ser du att fossilabränslen dominerar tillsammans med kärnkraft, så tron på att en överviktig el eller hybridbil är ett bra miljöval är fel.
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Energi ... roduktion/
Slutligen kan man ju fundera på behovet av jordartsmetaller till den nya batteriteknologin, kontra hur mycket som finns och var den finns.
http://www.sgu.se/om-geologi/mineral/sa ... smetaller/
Användarvisningsbild
av TommyP86
Lämnar hela elbilsdiskussionen orörd, och även kärnkraftsfrågan, men att kalla något man än så länge knte känner till hur man ska kunna slutförvara säkert i 100 000 år för en energikälla med låga koldioxidutsläpp, känns lite som taget ur luften. Om 50 000 år kan det vara enorma utsläpp genererat av dessa... Å andra sidan är det nog de enda spåren som finns kvar av människans närvaro.
Användarvisningsbild
av joel80
Kärnkraft är inte ett globalt klimathot nej och släpper inte ut co2. Jag förespråkar inte någon utbyggnad av kärnkraft och tycker att man ska lägga ner den, men innan det måste man nog bygga ut rejält med alternativ för att vi inte ska elda sjukt mycket mer olja och kol. Vi har det rätt bra med vår vattenkraft här i Sverige... Det kommer bli svårare för länder som t.ex Frankrike om dom ska fasa ut kärnkraften.. Som det är nu släpper den i allafall inte ut några växthusgaser.

Teslan är ingen banbil nej... Ett par fullaccelerationer från 0-250km/h så är batterierna så pass varma att den sänker prestandan från 400kw till 200kw.. Man kan fortfarande hålla marshfart på över 200km/h (t.ex på autobahn) utan problem, och bilen kyler batterierna under tiden... Så efter ett tag får du tillbaka kraften.
Man jobbar på effektivare kylning...men seriöst, för vanlig "idiotisk fortkörning" är det en fruktansvärt snabb bil och även om du kör väldigt aggressivt på vanlig väg är det sällan den sänker prestandan av vad jag förstått.

Det är egentligen accelerationen mellan 0-80km/h man uppskattar mest... Det är ju sär man oftast accelererar.
Nu pratar jag generellt om elbilar.. För även i t.ex en BMW i3a är det ett grymt skönt drag direkt från rödljusen! Testkör om ni får chansen.. Det är rätt roligt. :) Kom ihåg att nälja bort eco-läget..

När det gäller metallet så är litium skapligt vanligt och enkelt att utvinna. Av de tillgånger man idag vet om slulle det räcka till över en miljard elbilar.. Innan det är så många gjorda och sålda har det säkert hittats fler tillgångar, eller så har man hittat ett alternativ till litium somnfungerar lila bra eller bättre.
Finns lite falska skräckbilder på "hemska litiumgruvor" som cirkulerar som försöker misskreditera litiumbrytning som något extra hemskt.. Men det är mindre förstörande än vanlig gruvdrift... Men självklart finns det risker med att miljölagar och sånt inte följs när det finns stora pengar att tjäna. Det är dock ingen större skillnad från andra metaller som bryts av vad jag förstått. Alltså ett problem som bör tas upp, men inte ett specifikt problem som enbart rör batteritillverkning.
Användarvisningsbild
av joel80
1 miljard bilar är väldigt många bilar.. Först 2005 blev det så många bilar totalt i världen.. Försäljningen har dock ökat på sen 2013 (finanskriser och sånt innan höll tillbaka lite) och låg 2015 på 72 miljoner bilar.

Jag skulle säga att även om hälften av alla bilar som säljs från och med imorgon skulle vara elbilar räcker det i minst 10år. Att man också kan återvinna litium ur använd batterier gör så att det kommer räcka än längre... Man kan alltså redan idag byta ut större delen av fordonsflottan om man bara hade producerat bilar i sån takt.
Användarvisningsbild
av TommyP86
joel80 skrev:Kärnkraft är inte ett globalt klimathot nej och släpper inte ut co2. Jag förespråkar inte någon utbyggnad av kärnkraft och tycker att man ska lägga ner den, men innan det måste man nog bygga ut rejält med alternativ för att vi inte ska elda sjukt mycket mer olja och kol. Vi har det rätt bra med vår vattenkraft här i Sverige... Det kommer bli svårare för länder som t.ex Frankrike om dom ska fasa ut kärnkraften.. Som det är nu släpper den i allafall inte ut några växthusgaser.
Nej det är just det, bara för att nåt gammalt skinn utvecklat en metod för "slutförvaring" av högaktivt bränsle där mängder av faktorer måste stämma in så är det fortfarande bara säkert så länge vi kan passa på det. Oavsett metervis ned i berg eller inte.
Jag är helt övertygad att kärnkraft i någon form kommer komma till vår "räddning" en vacker dag, men den formen vi har på den idag är extremt primitiv och lämnar samlat något som kommer vara framtidens allvarligaste problem pga nedsmutsning och förvaring.
Innan man ens funderar på att lämna det i berggrunden borde det upparbetas så långt det är tekniskt möjligt, just nu är allt styrt av ekonomi.
av Mwi
Jag tänkte inte på litium när jag länkade till SGU:s sida utan sällsynta jordartsmetaller.
Sällsynta jordartsmetaller – eller rare earth elements (REE) – är en grupp med 17 grundämnen som alla är metaller. Behovet på de här metallerna har ökat kraftigt de senaste tjugo åren, i och med att efterfrågan på grön och smart teknik blivit högre. Förutom att användas i vardagselektronik är de viktiga för modern grön teknik, till exempel i vindkraftverk och elfordon. Idag sker den största delen av världens produktion av sällsynta jordartsmetaller i Kina, där mer än 97 procent av den globala utvinningen sker. På grund av den höga efterfrågan behövs det fler fyndigheter för att säkra försörjningen, inte minst för EU, vars industrier är beroende av tillgången på REE.
http://www.sgu.se/om-geologi/mineral/sa ... smetaller/
joel80 skrev: Man kan fortfarande hålla marshfart på över 200km/h (t.ex på autobahn) utan problem, och bilen kyler batterierna under tiden... Så efter ett tag får du tillbaka kraften.
De förbrukningssiffror jag har hittat verkar det som att man kommer max 200 km om man snittar 150 km/h sedan måste man ladda, om man då vill snitta 200 km/h på autobahn och det är 200 km mellan supercharger laddning så blir det problem.
http://www.aftonbladet.se/bil/article20143362.ab
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Hej, Jag har tydligen en ganska hög inlä[…]

Tänkte försöka mig på att g&o[…]

Släcka felkod

XC90 2,5T-2003 Har bytt stereo och mycket riktigt[…]

XC60 MY27