Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zulan1
Åkte i min 02a s80 när det kom upp motorservice snarast, samtidigt märkte jag att motorn gasade till av sig själv.
Åkte några km till o började höra ett missljud från motorn som lät som lagerhaveri. Stängde av blev bogserad hem.

Har testat med en felkods avläsare men finns inga felkoder.

Enda jag ser visuellt är att det är smälta rem rester på acpumpen men remmen ser hel ut.

Är tacksam för svar.
Användarvisningsbild
av fisse
Häng av multiremmen o snurra på alla hjul. Går något trögt eller glappar? Det är nog enklast att göra i detta läge.
Nästa blir att dela på motorn. Det gör man ju inte över en kaffekopp direkt, men väsnas motorn på det sättet och det inte är ett lager i säg ac-kompressorn då måste man öppna upp o se. Tråkigt men sant.
av Zulan1
Följde ditt råd, remhjulet på acpumpen går lite halvtrögt, men försöker man dra runt kopplingen utanför remhjulet så är den stumm.
Användarvisningsbild
av fisse
Den är ju klart misstänkt i detta. Men oljudet du hörde kan ju bero på något annat också . Har du provat och dra runt motorn för hand? Sätt en 30mm ringnyckel på vevaxlens remskiva och dra runt den några varv. Eller plockar av höger framdäck och tar det den vägen, lite bökigare men man får bättre grepp. Men du kan inte rubba yttre koppling på ac-kompressorn alls?
av MickeM
Remskivan på AC-pumpen skall snurra lätt rär remmen är borta, och kopplingen släppt.
Själva pumpen skall gå att vrida för hand, men med visst motstånd.

Jag tycker att det låter som skuren kompressor.

Dra runt motorn som föreslagits, och låter inget misstänkt då, så starta motorn, helt utan multirem, beredd att slå av hastigt, om nått knackar ännu.
Ögonen på varningslampor!
Går den normalt då, så är det ac-pumpen.
Färddatorn ger nog en generatorvarning, men den kan du bortse ifrån.

Naturligtvis kan du starta motorn MED remmen också, och ha "AC off", men även frigångslagret kan låta väldigt illa.
Och servopump, remspännare, och generator, osv....
Skönt att friskförklara själva motorn först, eller hur?

Vattenpumpen, och kamremmens spännrullar kan låta illa också, och skall givetvis uteslutas, innan du ev dömmer ut motorn.

Jag antar att du redan kollat att det finns olja, kylvätska, osv, annars är det steg 1.
Läsbara hjulbultar. Igen

Med förbikopplad tryckregulator på komp[…]

De som då måste ladda, får ta e[…]

Samma problem på min Volvo c40. Usel kv[…]

Det finns bra instruktionsfilmer på youtube […]