Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dkn1212
Har en Ford S-Max 2011 idag som vi är nöjda med då vi har tre barn - 11, 8, 4 år. Funderar nu på att byta till en V70 T4 2013 Black Edition som gått ca 5000 mil. Fungerar det med tre barn i baksätet (en framåtvänd bilstol och en kudde)? Vi kör max 1500 mil/år så bensin blir bra. Hur är den här modellen? Hur är servicekostnaderna? Finns det några större utgifter som väntar? Vad innebär black edition?

Tack på förhand!
/Daniel
Användarvisningsbild
av Dogfight
Black edition är på ett begränsat antal färger tror det var svart vit och silver. Svarta 18" fälgar, svarta rails, skinnklädsel dock ej el manövrerade stolar som standard. Var säkert fler tillägg som var på den men dessa kommer jag på direkt. Kan rekommendera dig att byta fälgarna till 17" eller 16" om du vill sänka förbrukningen lite. Min upplevde jag som väldigt orolig på vägen med 18" fälgarna och minskade förbrukningen med 1 dl milen när jag bytte till 17" ligger på 0.63-0.67 i snitt i förbrukning. Min har nu gått 4300 mil vad får du ge för den?
Dogfight
av dkn1212
Ja, fälgarna byter jag i så fall. Borde väl finnas någon som vill byta från mindre till större fälgar. Priset ligger på ca 190 tkr men för mig är mellanpriset det viktiga så vad den "egentligen" kostar vet jag inte. Vad tror ni om utrymmet? Får barnen plats?/Daniel
Användarvisningsbild
av Mikesh89
Jag har i vänd stol bak , plus 2 barn 1 i mitten som sitter utan kudde och en till vänster som använder den integrerade bil kudden :) . Jag och frun njuter där fram . O då e jag endå rätt stor :o

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av dkn1212
Ok, det låter bra. Bilen är som sagt black edition och har enligt specen bl.a. följande utrustning. Kan ni som vet kommentera vad det innebär:
Sportchassi,
High performance ljud,
Multimedia 7,
Aktiva Xenonljus,
Kurvljus,
RTI förberedd.

Jag vill gärna ha en bensinmotor så T4 borde bli bra. Vad är det för serviceintervall? Är motorn tyst? Vad ligger den på för varvtal vid 110 km/h?

Tack på förhand!
/Daniel
av Rådlös
Det finns naturligtvis ett serviceintervall på papper, men du kommer att få upp ett litet meddelande i displayen när det är dags för service. (Några hundra mil i förväg) Fråga annars på Volvoverkstaden i samband med servicen om du kan få ett serviceprotokoll. (Om du inte får något här?)
Användarvisningsbild
av js1
Jag köpte själv en V70 T4 2013 för drygt ett år sedan. Var lite skeptisk till 1,6l i en så stor bil men efter drygt 1000 körda mil har jag bara positiva erfarenheter. Jag har aldrig upplevt bilen som undermotoriserad på något vis. Motorn har bra bottendrag och gasrespons. Den svarar fint och skjuter på även i tuffa motlut i motorvägsfart. Där finns kraft att hämta för säkra omkörningar. Motorn går tyst och snålt om man kör lugnt. Jag har bokfört förbrukningen och den ligger i snitt på 0,85 sen jag köpte bilen. Från 0,72 på semesterresor med full bil till 0,97 på vintern med mestadels stadskörning. Siffrorna bygger på verklig förbrukning vid pump.
Förra veckan körde jag 15 mil lugn landsväg på Öland och då visade färddatorn 0,58. Enda minuset är motorljudet när man drar den lite hårdare, den blir aldrig högljudd men ljudet är "trist" och går inte att jämföra med det sköna ljudet som fanns i bensinfemman.
Vid 110km/h ligger varvet runt 2600. Serviceintervallet är 3000 mil alt 1 år, det som infaller först. (T4F har 1500 mil)
Användarvisningsbild
av Mikesh89
dkn1212 skrev:Ok, det låter bra. Bilen är som sagt black edition och har enligt specen bl.a. följande utrustning. Kan ni som vet kommentera vad det innebär:

Sportchassi,
lite lägre o styvare . "Skönt enligt mig"

High performance ljud,
Multimedia 7, bra ljud :)

Kurvljus,
ljusen följer ratten när du svänger.

RTI förberedd.
Att den är förbered för gps . Kostar dock ca 14 tusen o få igång det.

Jag vill gärna ha en bensinmotor så T4 borde bli bra. Vad är det för serviceintervall? Är motorn tyst? Vad ligger den på för varvtal vid 110 km/h?

Tack på förhand!
/Daniel

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av js1
Jag tycker de aktiva kurvljusen är irriterande, jag blir nästan yr i bollen av det. Därför stängde jag av den funktionen.

Där är bra drag i helljuset med xenonstrålkastare , nästan så reflexerna från större vägskyltar bländar :-)
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Är det automat så är det noga med att oljebyten sköts.

Problem med igensatt sotfilter . . . hmmm . . . . […]

Volvo som inte startar.

Hej Har en 245 årsmodell 90 som plötsli[…]

jag startar bilen. står stlla när jag g[…]

V90 Meka själv

Det är väl inga konstigheter med dessa,h[…]